ABD’de Carnegie Mellon Üniversitesi’ne bağlı National Robotics Engineering Center’daki görevi sırasında otonom helikopter, inşaat kamyonu, askeri kamyon, binek otomobili ve askeri konvoylar gibi değişik ortamlarda çalışan değişik otonom araç projelerinde yer alan Dr. Çetin Meriçli kardeşi Tekin Meriçli ile ABD’de Locomation şirketini kurarak geleceğin sürücüsüz tırlarını üretmeye başladı.
Otonom sürüşe kademeli yaklaşımda dünyada ilk
İlk aşamada bir insan tarafından sürülen lider ile onu otonom şekilde takip eden bir tırdan oluşan bir konvoy sistemi geliştirdiklerini ve teknoloji olgunlaştıkça bunu tamamen sürücüsüz bir hale getireceklerini belirten Meriçli, otonom sürüşe bu şekilde kademeli yaklaşmanın dünyada bir ilk olduğunu söyledi.
2022 yılı ortasında ticari bir ürün olarak yollarda olacak olan tırların özellikleri ile ilgili Meriçli şunları söyledi: “Otonom sürüş teknolojimizi, uyumlu kamyonlara monte edilebilecek bir kit olarak geliştiriyoruz. Kameralar, radarlar, lazer mesafe ölçücüleri ve atalet seyir sistemleri (INS) kullanarak dünyayı algılayan otonom sürüş sistemimiz daha sonra fikri mülkiyeti bize ait özel planlama algoritmaları ile iki tırın yüksek hızlarda bile birbirlerine yakın bir şekilde seyredebilmelerini mümkün kılan bir kontrol hassasiyeti sağlıyor. Tırlar özel bir kablosuz iletişim metodu ile birbirleri ile de haberleşerek acil durumlarda aynı anda fren yapabiliyorlar. Otonom sürüş teknolojimizin hem donanım hem yazılım bileşenleri üzerinde altı patent başvurumuz, 100’e yakın da ticari sırrımız var.”
Teknolojimiz uygulandığı tırları bir robota dönüştürüyor
Locomation kurucu ekibinin 10 yıldır birlikte çalıştığını kaydeden Meriçli, şunları söyledi: “Carnegie Mellon’da iken de birlikteydik. Waymo, Uber ATG, Argo ve Aurora gibi şirketleri yine Carnegie Mellon’dan mesai arkadaşlarımız kurdu. Bizlerin de bu şirketlere erken dönemde dahil olma fırsatı vardı, lakin biz kendi yolumuzu çizip kendi tanımladığımız bir probleme odaklanmak ve gerçekten dünyada bir fark yaratmak istedik. Bu nedenle doğru zamanı bekleyip Locomation’ı ilk aşamada otonom tırlara odaklanma planı ile kurduk. Locomation teknolojisi ile donatılmış tırları diğer tırlardan ayıran üç temel donanım farkı var; tırın etrafında olup biteni anlaması, diğer araçları, yol şeritlerini vs. tanıması için kullanılan algılayıcılar, direksiyonu çevirme, freni, gazı kontrol etme gibi işleri yapan elektromekanik eyleyiciler ve elbette otonom yazılımının üzerinde çalıştığı bilgisayarlar. Özetle, bizim teknolojimiz uygulandığı tırları bir robota dönüştürüyor.”
Locomation’daki hedefimiz, taşıma sektörünün Amazon’u olmak
Güvenlik ve verimlilik artışının tırlarının tercihinde en önemli sebepler olduğunu vurgulayan Meriçli, “Bizim teknolojimizi tercih edenler diğer rakiplerimize kıyasla çok daha kısa sürede bu teknolojiyi filolarında uygulama şansı bulacaklar ve dolayısı ile daha verimli ve güvenli bir operasyona daha erken sahip olacaklar. Bununla birlikte bizim teknolojimiz tıpkı Tesla veya Google’ın amaçladığı gibi ileride tamamen otonom operasyon yapabilecek bir hale gelecek, dolayısıyla bizi tercih edenler hem bugünü hem yarını kazanmış olacak. Bizden daha önceki deneyimlerimizde hep iri yarı büyük araçlar, kamyonlar, tanklar üzerinde çalıştığımız için zaten tırlara bir yatkınlığımız vardı. Locomation’daki hedefimiz, kargo dahil ileride yolcu taşımacılığında da taşıma sektörünün Amazonu olmak” dedi.
Teknoloji cevval Türk şoförü ile aynı yolda çalışabilecek seviyeye geldikten sonra Türkiye’de kullanılacak
Otonom araçların gerçek dünyada yaygın bir şekilde kullanılmaya başlamasının uzun süreceğini ve bunun yavaş yavaş gerçekleştirilecek bir süreç olduğunu kaydeden Meriçli, “Bu süreçte kargo nakliyatı ve özellikle tır taşımacılığı ilk aşamada otonom araçların kullanılacağı alanlar olacak. Uygun altyapı ve yasal denetleme mekanizmaları oluştuktan ve teknoloji cevval Türk şoförü ile aynı yolda çalışabilecek seviyeye geldikten sonra kullanılacak.” şeklinde konuştu.
Yorumlar