Geçtiğimiz haftalarda pandemi öncesi ve sonrasındaki trendleri kapsayan App Trendleri Raporu’nu yayımladınız. Pandemiyi de dikkate alırsak, tüketici trendleri nasıl değişti? En çok hangi sektörler etkilendi?
Biz bu raporu büyük trendleri incelemek için her yıl yayımlıyoruz. Bu yılın başlarında pandemi söz konusu olduğundan biz de o tarafa odaklandık. Pandemi etkisini artırdıkça, reklamcılık sektörü genel olarak küçülmeye gitti. Ancak buna bir istisna olarak uygulama ekosistemi, pandemi sürecinde gücünü büyük ölçüde korudu ve olağanüstü bir büyüme gördü. İnsanların evlerinde daha çok zaman geçirmek zorunda kaldığını ve oyalanmak için telefonlarını daha çok kullandıklarını düşündüğünüzde bu bir sürpriz değil.
Birçok uygulama ve reklamveren, duruma hızlı bir şekilde adapte olarak pazarlama bütçelerini gelişmelere göre ayarladılar. Burada oyun, yiyecek-içecek, e-ticaret, eğlence ve üretkenlik kategorilerine yoğunlaşmış uygulamalar için bazı fırsatlar oluştu. Örneğin, restoranların sadece evlere servis hizmeti vermeleri ile birlikte, yeme-içme uygulamaları oturumlarda küresel olarak yüzde 73 oranında önemli bir artış gördü.
İnsanların zaman geçirmenin yollarını araması da aynı zamanda daha çok telefon kullanımına yol açtı, bu yüzden oyun ve streaming sektörlerinde yeni fırsatlar doğdu. Oyun kategorisi, kurulumlarda büyük bir artış gördü: Mart ayının son haftasında bu sektördeki kurulumlar, geçen yıla göre iki kattan fazla arttı (yüzde 132). Uygulamalarla ve mobil cihazlarla etkileşimin artmasıyla, pazarlama maliyetleri düştü ve bu da reklam envanterinin daha verimli kullanılmasını sağladı.
Peki Türkiye açısından bakarsak, düşünceleriniz neler?
Türkiye’de de dünya ile benzer trendler hüküm sürdü. Bunun en büyük etkenlerinden biri de ülkenin mobil ile içli dışlı genç popülasyonu oldu. Örneğin Şubat ayından Mart ayının başına kadar olan süre içinde Sağlık ve Fitness uygulamalarının indirmeleri yüzde 109 arttı. 2019’un son çeyreği ile karşılaştırırsak, spor uygulamalarının indirme sayıları yüzde108 arttı ve kullanımları da 2020’nin ilk çeyreğinde yüzde 25 arttı. Yeme-içme, e-ticaret ve oyun uygulamalarında da aynı trendleri gördük.
Ancak kullanıcı davranışlarında temel bir değişim olduğunu gösteren çok az veri var. Kullanıcılar uygulama içinde hala aynı davranışları gösteriyorlar. Günlük ortalama oturum sayısı ikinin biraz üzerinde ve kullanıcılar uygulamaları kullanıcı yolculuğunda beklenen yerlerde kullanmayı bırakıyorlar.
Sizi yakın gelecek için en çok hangi teknolojik gelişmeler heyecanlandırıyor?
Adjust olarak, otomasyonun pazarlama endüstrisine getirebileceği devrim potansiyelinden çok ümitliyiz, özellikle de mobil pazarlama aktivitelerinin ölçeklendirilmesi konusunda.
Pazarlama çok gelişti ve bu gelişmeyle birlikte daha karmaşık hale geldi. Pazarlamacılar artık düzinelerce farklı kanalı, kampanyayı ve reklam ağını idare ediyor ve bunların hepsi tek tek yapılmak zorunda olduğu için çok zaman alan işler haline geliyor.
Pazarlama otomasyonu, tekrarlayan ve zaman alan bu işleri yapabilir ve pazarlama ekiplerine, stratejiye ve kreatiflere odaklanmaları için zaman kazandırabilir. Daha fazla otomasyon ile pazarlamacılar tekrarlayan günlük işlerle uğraşmak yerine yeni stratejiler üzerine daha çok düşünebilecekler. Ayrıca otomasyon, bir kişinin yönetebileceği kampanya sayısını artırarak, küçük markaların büyük şirketler ve büyük pazarlama departmanlarıyla rekabet edebilmesini sağlıyor.
5G’nin mobil pazara nasıl bir etkide bulunacağını görmek için de sabırsızlanıyoruz. 5G, daha büyük bir bant genişliği sunacak ve bu da telefonunuzun ihtiyacınız olan tek bilgisayar platformu olması için büyük bir fırsat getirecek. Ağır işleri bulut platformlarında yapıp, sonuçları telefonunuza gerçek zamanlı olarak aktarabileceksiniz.
Bu özellikle oyun uygulamalarının yararına olacaktır ve ileride başarılı bir oyun streaming hizmetinin piyasaya çıktığını görebiliriz. Bence çok büyük bir değişimin eşiğindeyiz. İçerik açısından zengin olan oyun uygulamaları şu anda telefonlar için kompütasyonel olarak çok ağır uygulamalar.
Bahsettiğiniz trendlerin ve gelişmelerin ışığında, sizce bu yıl ne tür mobil pazarlama içerikleri daha çok kullanıcı çekebilir?
Doğru kullanıcıya doğru zamanda servis edilen doğru reklamlar. Klişe bir pazarlama yöntemi olmasına rağmen endüstri bu konuda hala zorlanıyor. Tüketicilerin kişiselleştirilmiş içerik talepleri zirveye ulaşmışken, 2020’de akılcı ve verimli pazarlama otomasyonu ile birlikte yeni yeteneklerin piyasaya yeni bir soluk getireceğine inanıyoruz. Daha da önemlisi, pazarlama otomasyonuyla birlikte verilerin görünürlüğü ve olası sonuçların öngörüleri artacak, böylece pazarlamacılar uygulamalardaki kullanıcı kayıplarının yaşandığı tekil noktaları belirleyebilecek ve hatta öngörebilecek. Otomasyon ile, farklı koşullara bağlı olan yüzlerde kullanıcı kaybı noktasının haritası çizilebilecek. Pazarlamacılar kullanıcı kaybı ile mücadele etmek yerine, kaybı daha başlamadan durdurmak için yeni yaklaşımlar geliştirebilecekler.
Yorumlar