Skip to main content

Yaz döneminin diğer tüm tüketim alışkanlıkları üzerinde olduğu gibi dijital tüketim alışkanlıkları üzerindeki etkisi de yadsınamaz. Peki 2019’da yaz dönemi Türk internet kullanıcısını nasıl etkiledi?

Çoğumuzun aklında tatil, deniz, kum ve güneş kelimeleriyle anlam bulan yaz dönemi, kışa göre birçok alışkanlığımızı da değiştirdiğimiz bir süreç. Soframızdaki tatlardan eğlence tercihlerimize, okuduğumuz kitaplardan izlediğimiz filmlere kadar hayatımızın çoğu alanında mevsimselliğin etkisini hissediyoruz.

Hayatımızın vazgeçilmez parçası olan internet kullanımında da bu mevsimsellik etkisini elbette görüyoruz. Öncelikle internet kullanıcı sayısında küçük de olsa bir gerileme dikkat çekiyor. Özellikle okulların kapanmasıyla okuldan internete erişen kullanıcıların azalması, yaz tatili izinleri sebebiyle iş yerlerinden internet kullanımlarının azalması, özellikle masaüstü platformlardan internete erişen kullanıcı sayısındaki düşüşün başlıca nedenleri olarak öne çıkıyor.

Gemius tarafından hazırlanan IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması 2019 yılı verilerine göre Mayıs ayında 25,7 Milyon olan Masaüstü internet kullanıcı sayısı Temmuz ayında 23,8 Milyon seviyesine geriliyor. İlgili düşüşte yukarıda bahsettiğimiz mevsimselliğin etkisi ile birlikte masaüstü kullanımlarının genel olarak azalma eğiliminde olmasının da etkisi bulunuyor.

Peki içeriklere olan ilgi nasıl değişiyor?

İlgi alanlarına göre içerik tüketimlerini daha detaylı incelediğimizde neredeyse tüm içeriklere olan ilgide bir azalma gözlemleniyor. 2018-2019 eğitim döneminin sona erdiği Haziran ayında eğitim içeriklerini tüketen kullanıcı sayısında yüzde 36 düşüş göze çarpıyor. Okulların kapanmasıyla birlikte oyun içeriklerine olan ilginin arttığını söylemek mümkün. Haziran ayında oyun içerikli siteleri ziyaret edenlerin sayısı bir önceki aya göre yüzde 10 artış gösteriyor.

Haziran ayında spor içeriklerine duyulan ilgideki dramatik düşüş (yüzde 21) ligin sona ermesinden kaynaklanırken, çoğu TV içeriğinin sezon finali yaptığı aynı dönemde, video/TV kategorisindeki gerçek ziyaretçi sayısında sadece yüzde 3 seviyesinde bir azalma gözlemleniyor. TV kanallarının dijital platformlarında daha fazla kullanıcı düşüşü yaşanırken, diğer içeriklere odaklı sitelerde düşüş daha az gerçekleşiyor.

Turizm içeriklerine olan ilgi Nisan ve Mayıs döenminde artarken Haziran ayında neredeyse aynı kalıyor ve Temmuz ayında düşüş gösteriyor. Yaz tatili planlarının erken rezervasyon kampanyalarının da etkisiyle genellikle daha erken yapılıyor olması, yaz dönemi geldiğinde bu içeriklere olan ilginin de azalmasına neden oluyor.

Turizm kategorisinde en fazla gerçek ziyaretçiye ulaşan ilk beş site içerisinde yaz döneminde ziyaretçi sayılarını arttıran etstur.com ve trivago.com.tr oluyor. Dijital Reklam Rakip Rekabet Analiz Raporu Gemius AdReal’ın verilerine göre, yaz döneminde de dijital reklam harcamalarını arttırmaya devam etmeleri, bu iki firmanın ziyaretçi sayılarındaki artışı da destekliyor.

ÖTV kampanyasıyla birlikte hareketli bir dönem geçiren otomotiv sektöründe, kampanya bitiminden önce Haziran ayında kullanıcıların da otomotiv içeriklerine olan ilgileri artış gösterdi. Temmuz ayında ise kullanıcı ilgisinin düştüğünü görüyoruz. ford.com.tr’nin Temmuz ayında(Mayıs ve Haziran aylarına göre) ziyaretçi sayısının artmasında özellikle Nisan-Temmuz dönemindeki dijital reklam harcamalarının da artmasının etkili olduğunu söylemek mümkün.

Hangi kullanıcı hangi içerikleri tüketiyor?

25-44 yaş grubu internetteki en etkin kullanıcı grubu. Neredeyse tüm içerik kategorilerinde 25-44 yaş grubu öne çıkarken otomotiv kategorisinde 45-54 yaş grubu en aktif kullanıcı oluyor. İnternet kullanıcıları arasında ABC1 SES grubu en dominant SES Grubu olarak öne çıkıyor, özellikle turizm kategorisinde yaklaşık yüzde 40 pay ile AB grubu en baskın kullanıcı grubunu oluşturuyor.

Yazın son günlerini geride bırakırken Eylül ayıyla birlikte hayatın kış rutinine geri döneceği ve ‘okula dönüş’ dönemiyle birlikte internet kullanımlarının da artış göstereceğini bekliyoruz.