Türkiye tarihinde ilk defa İstanbul seçimleri tekrarlandı. İki buçuk ay ara ile Türkiye’nin ve Avrupa’nın en büyük metropolünün belediye başkanını seçmek için iki kere sandığa gitmek zorunda kalan İstanbullular katılım oranlarını yüzde 83’ten yüzde 84,5’a iki belediye başkanı arasındaki farklı da 13 binlerden 800 binlere taşıdılar. İşin siyaset tarafını zaten uzmanlar tartışıyor, daha da uzun tartışılacağı kesin. Biz ise birbirinden çok farklı iki sonuç çıkan iki seçim gecesinin dijital verilerini kullanıcının haber ve sosyal medya kullanım oranlarını kıyaslayarak inceleyelim istedik.
Öncelikle iki seçim gecesi kullanıcıların haberleri takip etmek için kullandıkları haber sitesi toplam kategori gerçek ziyaretçi rakamlarını incelediğimizde 31 Mart gecesi hem PC, hem mobil platformda 23 Haziran gecesine göre haber kanallarının daha fazla sayıda ziyaretçi ağırladıklarına şahit oluyoruz.
31 Mart vs. 23 Haziran haber siteleri
Haber kategorisi
PC
3/31/19
3,409,901
6/23/19
2,969,947
Mobil
3/31/19
14,487,718
6/23/19
11,283,968
Bunda birkaç neden etkin olabilir. Öncelikle 23 Haziran seçimi tüm ülke gündemini meşgul etse de sadece İstanbul için yaşandı. 31 Mart gecesi ise tüm Türkiye’nin yerel seçimleri yapılmıştı. Bu nedenle ilgili veriyi bir de bölgesel olarak incelemekte fayda var. Bununla birlikte haber sitelerine olan ilginin 23 Haziran gecesi 31 Mart’a göre özellikle mobil platformda fark edilir ölçüde düşmesinin bir başka nedeni iki gece yaşananlarda gizli de olabilir. 31 Mart İstanbul seçimine dair sonuçların bir türlü güncellenmediği, insanların verilerin tekrar yayınlanıp yayınlanmadığını anlayabilmek adına farklı kaynakları, özellikle de haber sitelerini bolca ziyaret ettikleri bir gece olmuştu. Bununla birlikte 23 Haziran gecesi neredeyse saat 21 gibi İstanbul sonuçları netleşmiş, iki aday arasındaki fark açık olduğu için haber sitelerini sıklıkla ziyaret ettirecek, farklı haber sitelerini tarayacak bir ortam oluşmamıştı. Bu durum 23 Haziran haber kategorisi gerçek ziyaretçi rakamlarını aşağı çeken asıl etken olabilir.
En çok ziyaret edilen haber siteleri
Haber Kategorisi
Gerçek Kullanıcı Sayısı, 31.03.2019
sabah.com.tr 8.176.648
haberturk.com 5.967.780
sozcu.com.tr 4.767.781
ntv.com.tr 3.684.252
takvim.com.tr 2.382.807
ahaber.com.tr 1.357.221
haber7.com 1.254.648
yeniakit.com.tr 799.455
aksam.com.tr 785.238
bolgegundem 562.147
Haber Kategorisi
Gerçek Kullanıcı Sayısı, 23.06.2019
sabah.com.tr 4.901.748
sozcu.com.tr 4.717.073
haberturk.com 2.602.351
haber7.com 1.771.210
ntv.com.tr 1.498.222
takvim.com.tr 1.493.899
ahaber.com.tr 1.482.337
cumhuriyet 1.240.393
aksam.com.tr 943.230
yeniakit.com.tr 544.701
Rekabet olmayınca haber sitelerine ilgi azalmış
Gelelim geçirilen süreye. Haber kategorisindeki düşüş sadece kullanıcı sayısıyla sınırlı kalmamış, kişi başına geçirilen ortalama süreye de yansımış. 23 Haziran gecesi haber sitesi okuyucuları bir önceki seçim gecesine hem PC, hem mobil platform bazında neredeyse yarı yarıya daha az zaman geçirmiş. Rekabet olmayınca heyecan oluşmamış ve haber sitelerine olan ilgi azalmış. Bölgesel olarak incelediğimizde ise 2.İstanbul seçimlerinin yaşandığı 23 Haziran gecesinde Doğu Anadolu, Ege ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yaşayan seçmenlerin en azından haber sitelerine olan ilgisinin ciddi oranda düştüğü gözlemliyoruz. İlginç bir biçimde Marmara Bölgesi kullanıcılarında bile yüzde 6’lık bir düşüş olması.
31 Mart vs. 23 Haziran haber siteleri kullanıcı başı geçirilen süre( saat: dk: sn)
Haber kategorisi
PC
3/31/19
0:28:08
6/23/19
0:16:32
Mobil
3/31/19
0:16:30
6/23/19
0:08:06
23 Haziran’ın galibi Twitter oldu
Haber siteleri 23 Haziran gecesi en azından kullanıcı bakımından yüzlerini güldüren sonuçlara ulaşamazken, 2.seçim gecesinin galibi Twitter oldu. İlk sonuçlar her iki gecede de fısıltı gazetesiyle Twitter’a düştü. Ama 23 Haziran gecesi kesinleşen sonuçlar erken saatlerde belli olunca, dijital kullanıcılar haber okumak yerine belki duygularını ifade etmek, belki de heyecanı paylaşmak için Twitter’ı tercih etti. 23 Haziran gecesi Twitter gerçek kişi sayısında bir önceki seçim gecesi 31 Mart’a göre yüzde 44’lük, kişi başına geçirilen sürede ise yüzde 19’luk çarpıcı bir artış var.
twitter.com
3/31/19
Gerçek kullanıcı sayısı 772.500
Kullanıcı başına harcanan zaman [saat:dk: sn] 0:20:52
6/23/19
Gerçek kullanıcı sayısı 1.110.186
Kullanıcı başına harcanan zaman [saat:dk: sn] 0:24:43
31 Mart gecesi Twitter Mart Pazar ortalamalarının altında bir erişime ulaşmışken, 23 Haziran’da yüzde 32’lik bir artış yakalamış. Şurası net, İstanbullular heyecanlarını, duygu ve düşüncelerini, şaşkınlık ve sevinçlerini Twitter’dan hem birbirlerine, hem İstanbul’a, Türkiye’ye ve dünyaya duyurmuş. Twitter’ı bölgesel olarak incelediğimizde ise 23 Haziran’da haber sitelerine “yüz vermeyen” kullanıcının Twitter’la aşk yaşadığı gerçeğini görüyoruz.
Twitter’ın bulunduğu aydaki diğer Pazar günlerine kıyası
twitter.com
06.2019 Pazar Günleri Ortalaması: 834.954 Gerçek Kullanıcı
23.06.2019 Ortalaması: 1.110.186 Gerçek Kullanıcı
32,96% Değişim
03.2019 Pazar Günleri Ortalaması: 812.670 Gerçek Kullanıcı
31.03.2019 Ortalaması: 772.500 Gerçek Kullanıcı
-4,94% Değişim
Uzun lafın kısası, 23 Haziran gecesinin galibi İstanbul için sn. Ekrem İmamoğlu, dijital medya için ise Twitter olmuş. Sayın Başkan’a bizde başarı dileklerimizi iletelim. İstanbul’a hayırlı olsun.
Araştırma verilerinin kaynağı IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması, PC Platformu
İdil Kesten, Gemius Türkiye Ülke Müdürü
Yorumlar