İlk bölümde Çin’de 60’dan fazla bisiklet paylaşımı start-up’ı olduğu bilgisini paylaşmıştık. Bunların arasında ikisi diğerlerinin önüne geçiyor: Mobike ve Ofo. Bunlardan ilki olan Mobike 2015’te kuruldu ve Çin’de 200’den fazla şehirde faaliyet gösteriyor. Şirket ayrıca aralarında Arnavutluk, Şili ve Almanya’nın da bulunduğu 18 ülkede bisiklet paylaşımı sağlıyor. Davis Wang Xiao Feng, Hu Wei Wei, ve Xia Yi Ping’in kurduğu Mobike, dünyanın en büyük bisiklet paylaşım uygulaması. Bugüne kadar beş yatırım turunda 928 milyon fon toplayan Mobike’ı Meituan-Dianping isimli Çinli bir internet grubu 2,7 milyar dolara satın aldı.
Ofo 20 ülkede aktif
Çin’in ikinci en büyük bisiklet paylaşım uygulaması ise Ofo. 2014’te Dai Wei, Xue Dong, Yang Pinjie, Yu Xin, Zhang Siding ve Zhang Yanqi’nin kurduğu Ofo, 10 milyondan fazla bisikleti paylaşıma açmış durumda. Ofo’nun 200 milyonu geçen kullanıcısı aralarında Avustralya, Çekya, Hollanda ve Tayland gibi 20 ülkede yaşıyor. Girişim günde 32 milyonu geçen işlem yapıyor ve şu ana kadar 6 milyarı aşan sürüş yapılmış durumda. Ofo’nun Mart 2018’e kadar toplam dokuz yatırım turunda toplam 2,2 milyar dolarlık fon topladığını da not etmiş olalım.
İki girişim de kâr etmiyor
Bu iki girişimin henüz kâr etmediğini belirtelim. Zira, Financial Times’de yayımlanan bir haberde, Ofo’nun ayda 25 milyon dolar, Mobike’ın da 50 milyon dolar kaybettiğini yazıyor. Aynı gazetede, Çin’in en büyük araç paylaşım platformu olan Didi Chuxing’in Ofo’yu satın almak istediğini ama bu teşebbüsün sonuçsuz kaldığını not ediyor. Bunun sonucunda sürekli bir nakit ihtiyacı olan Ofo, durumunu yeniden değerlendirdikten sonra Avustralya, Almanya, Avusturya, Hindistan, İsrail, İspanya ve Tayland’dan kesin olarak çıktı. Aralık 2018’de Financial Times’da yayımlanan bir haberdeyse Ofo’nun iflasını isteyeceği iddiası yer aldı. İki girişimin karşılaştığı en önemli sorunlar arasında Vandalizm ilk sırada yer alıyor. Çünkü kullanıcılar bisikletleri düzgün şekilde kullanmıyor ve bisikletlere zarar veriyor.
Yorumlar