Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2018’in ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,2 oranında büyüdü. Bu büyüme ile 13,6 milyar TL ciro değerine ulaşıldı. Araştırma ve danışmanlık firması GfK’ın açıkladığı 2018 1Ç verilerine göre, büyümeye en yüksek katkı çift haneli oranlar ile telekomdan geldi. Nitekim, telekom büyümesini toplam pazardan çıkardığımızda toplam pazar sadece yüzde 5,6’lik bir büyüme kaydetti. Bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda negatif büyüme kaydeden sektörler görüntüleme sistemleri ve büyük beyaz eşya oldu.
Telekom: 2018’de çift haneli büyümeler devam ediyor
Telekom sektörü 2018’in ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı döneme göre yüzde 30 oranında büyüyerek 6,7 milyar TL’lik ciro elde etti. 2017’nin son çeyreğinde lansmanları yapılan 5.5 inç ve üzeri akıllı telefonların cirosal büyüme trendine etkisi oldukça olumlu oldu.
Sektördeki tüm ürün grupları 2018’in birinci çeyreğini güçlü çift haneli pozitif büyüme oranları ile kapattı. Akıllı telefonların büyümesi, toplam sektör büyümesini yukarıya taşıdı. Cep telefonu kulaklıkları ise sektörün üç katı üzerinde büyüdü. Yeni trend olan akıllı saatlerin büyümesi ise geçen seneye oranla çift haneli geriledi.
Bilgi teknolojileri: Dizüstü bilgisayarlarda toparlanma
Bilgi teknolojileri sektörü bir önceki yılın ilk çeyreğine göre ciroda yaklaşık yüzde 8 oranında büyüdü ve 1,3 milyar TL ile ilk çeyreği kapattı. Büyüme üzerinde en yüksek etkiye sahip ürün grupları masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarından gelirken, mouse ve klavyelerde de çift haneli büyümeler yakalandı.
Monitörler uzun aradan sonra ilk defa tek haneli büyüdü. Oyun özellikli ürünlerde potansiyelin artarak devam ettiği gözlemleniyor. Web kameralar ve tabletler ise küçülmeye devam etti.
Cirosal büyüme, oyun bilgisayarları ve tamamlayıcı aksesuarları segmentinin büyümesinden tetikleniyor. Sömestr tatili kampanyaları etkisini de göz ardı etmemekle beraber döviz kurundaki artışın da büyümede etkili olduğunu görüldü.
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri: Çok fonksiyonlu yazıcılarda büyümeye devam
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri sektörü bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 8 oranında büyüyerek ilk çeyrekte 135 milyon TL elde etti . Çift haneli büyüme ile en büyük katkıyı çok fonksiyonlu yazıcılar sağladı.
Aynı dönemde tek fonsiyonlu yazıcılar, çok fonksiyonlu yazıcıların aksine, çift haneli daraldı. Kartuş dünyasında ise lazer tonerler tek haneli büyürken inkjet kartuşlarda küçülme kaydedildi.
Büyük beyaz eşya: ÖTV etkisi önemli ölçüde hissediliyor
Şubat 2017’de başlayan ÖTV kampanyası satışları olumlu yönde etkilemiş, büyük beyaz eşya sektöründeki sezonsallığı değiştirmişti. 2017 son çeyrekte sona eren ÖTV indirimi neticesinde, 2018 ilk çeyrekte yüzde 6,5’lik daralma gözlemlendi ve 2,6 milyar TL’lik ciro elde edildi.
Büyük beyaz eşya sektöründe, cironun yüzde 36’sı buzdolaplarından geldi. Buzdolaplarındaki tek haneli gerilemenin de sektör özelinde katkısı oldu. 2018 ilk çeyreğinde 2017 aynı döneme göre büyüme kaydedilen tek kategori tek haneli büyüme ile kurutma makineleri olurken, kalan tüm kategorilerde daralma yaşandı.
Küçük ev aletleri: Sektör ilk çeyreğe çift haneli büyüme ile başladı.
Küçük ev aletleri sektörü, 2018 ilk çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 oranında güçlü bir büyüme elde etti ve 1,2 milyar TL ciro seviyesi ile ilk üç ayı kapadı.
Cirosal olarak en iyi performanslar sırasıyla sıcak içecek hazırlama makineleri, gıda hazırlama, tost makineleri, elektrikli süpürgeler, saç şekillendiriciler, ütü, kadın/erkek tıraş makineleri, saç kurutma makineleri, narenciye/katı meyve sıkacakları ve fritözler olurken; saç/sakal kesiciler ve su ısıtıcıları küçülme gösteren kategoriler oldu.
Çok fonksiyonlu / özellikli, yüksek teknolojili ürünlere eğilimin artması; Türk kahve makineleri ve power blender’lar gibi segmentlere olan ilgiyi artırdı.
Tüketici elektroniği: Ultra HD TV’ler ilgi odağı olmaya devam ediyor
Tüketici elektroniği sektörüne toplam olarak bakıldığında, 2018 ilk çeyrekte 2017 aynı döneme göre cirosal büyümesini yüzde 16 seviyelerinde kapattı ve yaklaşık 1,8 milyar TL’lik ciro elde etti.
Sektöre dâhil olan ürün grupları incelendiğinde; soundbar ve bluetooth hoparlörlerin çift haneli büyümeye devam ettiği görülüyor. Video kameralar ise tek hane ile büyümelerini sürdürüyor. Sektör içinde en büyük paya sahip olan TV’ler ise sektör toplamı ile aynı seviyede bir büyüme performansı gösterdi.
Ultra yüksek çözünürlüklü TV’lerin payı 2017’nin aynı periyodunda yüzde 44 iken 2018 ilk çeyrekte cirodan aldıkları pay yüzde 50’ye ulaştı. Öte yandan ekran ölçülerine bakıldığında büyük ekran televizyonlardaki büyümenin devam ettiği, 55 inç TV’lerin 2017’nin aynı dönemine göre çift haneli büyüme gösterdiği görülüyor.
Görüntüleme: Satışlar gerilemesini sürdürüyor.
Yılın ilk çeyreğinde dijital fotoğraf makinaları yüzde 24 seviyelerinde daralıp, 23 milyon TL ciro elde etti.
GfK TEMAX tüketici teknolojisi ürünleri pazarını takip etmek için GfK’nın geliştirdiği bir endeks. Perakende paneli tüm dünya genelinde 425 binin üzerinde satış noktasından alınan verilerden oluşuyor. Şubat 2009’dan beri GfK TEMAX Raporu, GfK tarafından 30’dan fazla ülkede uluslararası düzeyde yayımlanıyor.
Yorumlar