Ericsson ConsumerLab, Ekim ayında “TV and Media 2017” isimli raporunu yayımladı. Rapor dünyada TV ve medya tüketim alışkanlıklarını ele alıyor ve bu alanlardaki değişiklikleri ortaya koyuyor. Çalışmaya göre, günümüzde tüketicilerin yüzde 70’i akıllı telefonlardan TV ve video seyrediyor. Bu rakam 2012 ile karşılaştırıldığında 2 kat artış anlamına geliyor. Diğer bir veri ise akıllı telefonlarda haftada 6 saat video seyredildiğini ortaya koyuyor. Çalışmada geleneksel TV kullanımındaki düşüş de aktarılıyor. Buna göre, 2020’de tüketicilerin yalnızca yüzde 10’u geleneksel TV ekranlarından TV seyredecek. Bu rakam 2010’a oranla yüzde 50 düşüşü ifade ediyor. Araştırmada dikkat çeken diğer bir veriyse binge-watch (bir TV dizisinin bölümlerini art arda ve kısa sürede seyretme) eğilimine ilişkin. Araştırma binge-watch eğiliminin artışta olduğunu ve seyircilerin yüzde 42’sinin 5 yıl öncesine oranla daha fazla bu yöntemle dizi seyrettiklerini bulguluyor. Bu arada, Ericsson ConsumerLab raporunun 13 ülkede 16-69 yaş arası 20 bin kişiyle online görüşme yöntemiyle kaleme alındığını not edelim. Söz konusu ülkeler arasında Türkiye bulunmuyor.
TV kanallarının mobil sitelerinde en çok hangi programlar seyrediliyor?
atv Dijital Genel Yayın Yönetmeni Onur Yıldırım, kanalın mobil sitesinde reytingle doğru orantılı olarak mobil sitede de en çok diziler izlendiğini söylüyor. Onur Yıldırım, “Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz dizimiz çok fazla izlenmekle birlikte diğer diziler de reytingle paralel oranda izleyici buluyor. Ayrıca atv klasikleri olarak ün yapmış birçok dizi mobilde hâlâ ilgi çekiyor” diyor.
Fox Dijitalden Sorumlu Başkan Yardımcısı Evren Ünal’ın verdiği bilgiye göre, mobil sitelerinde şu an süren dizilerden No:309, Bizim Hikâye ve Şevkat Yerimdar en çok izlenenler arasında yer alıyor. Ünal ayrıca daha geriye gidildiğinde Kiraz Mevsimi, Aşk Yeniden ve O Hayat Benim’in hâlâ yoğun olarak izlenenler arasında olduğunu kaydediyor.
Ciner Yayın Holding Kurumsal İletişim Koordinatörü Tuğçe Atayurt ise Türk televizyonlarında milyonların beğenisi kazanarak, unutulmaz yapımlar arasında yer alan ‘İçerde’’nin mobil sitelerinde en çok izlenen içerikleri olduğunu belirtiyor. “Özellikle Sarp ve Mert karakterlerinin kardeş olduklarını öğrendikleri bölüm ile Türkiye’yi ekran başına kilitleyen final bölümüne kullanıcılarımız yoğun ilgi gösterdi” diyen Atayurt, geçen yıl gençleri etkisi altına alan ‘Aşk Laftan Anlamaz’ ve şu anda yayın hayatına başarı ile devam eden ‘Kalp Atışı’ dizilerimiz de en çok izlenen içeriklerimiz arasında yer aldığını sözlerine ekliyor.
Seyirciler TV’lerin mobil sitelerinde nasıl zaman geçiriyor?
TV kanallarının mobil site ve uygulamaları seyircilerin yoğun ilgisini çekiyor. Bu ilginin giderek artacağı da ortada. atv, Fox ve Show TV yöneticileri seyircilerin mobil site ve uygulamalara gösterdiği ilgiyi paylaştı.
Mobilde diziler ve gündüz kuşakları çok izleniyor
Onur Yıldırım
atv Dijital Genel Yayın Yönetmeni
Sitemizde dizilerin yanı sıra gündüz kuşağı programları çok izleniyor. Kabaca bir oran vermek gerekirse Müge Anlı ile Tatlı Sert ve Esra Erol’da programlarının mobil izlemede toplam izlemeden aldığı pay yüzde 10. Sitemizin mobil uygulaması var. Her iki platformdan da izleniyor. Örneğin geçen ay için oran şöyleydi: Toplam mobil izlemenin yüzde 60’ı mobil site, yüzde 40’ı mobil uygulamadan gerçekleşti. Platform olarak ise iOS daha önde. Ancak son aylarda Andoid hız kazanmış görünüyor. Şöyle ki, son bir ayda indirilme rakamlarına baktığımızda Android, iOS’un neredeyse üç katı fazla indirilmiş görünüyor. Tabii, toplam indirilmede hâla iOS lider. Mobil sitemizin 8 milyonun üzerinde bir mobil uygulama indirilmesi mevcut ve bu her geçen gün katlanarak artıyor.
Mobilde canlı yayınlar daha fazla izlenmeye başladı
Evren Ünal
Fox Dijitalden Sorumlu Başkan Yardımcısı
Canlı yayınlar geçtiğimiz senelere kıyasla daha fazla izleniyor. Canlı yayında en çok seyredilen programlarımız arasında ise Şevkat Yerimdar, Bizim Hikâye ve Savaşçı yer alıyor. Öte yandan mobil uygulamamız da var ve yayınların izlenme oranları şu şekilde: Mobil web yüzde 53 ve mobil uygulama yüzde 47. Mobil uygulamamızdaki indirilme oranları platformlara göre şöyle gerçekleşti: Android’de yüzde 65’lik bir orana karşılık, iOS’taki oran yüzde 35. Mobil uygulamalarımızın indirilme sayılarını şu şekilde paylaşabilirim: Her iki platformdaki toplam indirilme sayısı 4,5 milyonun üzerinde gerçekleşirken, Android uygulamamız 2,4 milyon, iOS uygulamamız ise 2,1 milyonun üzerinde indirildi.
Kullanıcılarımız mobil sitede 25-30 dakika geçiriyor
Tuğçe Atayurt
Ciner Yayın Holding Kurumsal İletişim Koordinatörü
Kullanıcılarımız mobil sitemizde en çok canlı yayın, dizilerimizin fragman, bölüm ve özel sahneleri ile yayın akışı sayfamızı ziyaret ediyorlar. Tüm bu ziyaretler esnasında kullanıcılarımız mobil sitemizde ortalama 25-30 dakika geçiriyor. Kullanıcılarımızın önemli bir kısmının diğer içeriklerimizde de olduğu gibi canlı yayınlarımızı mobilden izlediğini görüyoruz. Canlı yayınlarımızda da izleyicilerimiz en çok ilgiyi dizilerimize gösteriyor. Android ve iOS için mobil uygulamalarımız mevcut. Uygulamalarımızı izleyicilerimizin içeriğe daha kolay ulaşabilmesini düşünerek tasarladık. iPad için ekranın mobile göre daha büyük olmasını dikkate alarak görsel ve video izleme kolaylığına önem verdiğimiz ayrı bir uygulamamız bulunuyor. İzleyicilerimiz burada tek tıkla dizi ve programlarımızın fragman ve bölümlerine ulaşabiliyor. Bununla beraber kullanıcılarımızın çoğunluğu mobil siteyi tercih ediyor. Bunun nedeninin; mobil siteye girişte App Store ya da Google Play’den herhangi bir indirme işlemine gerek olmaması ve sitemizin responsive yapısının sağladığı kullanım kolaylığından kaynaklı olduğunu düşünüyoruz. Mobil uygulamamızda bizi takip eden izleyicilerimizde yoğunluğu Android’e oranla iOS kullanıcıları oluşturuyor. Özellikle ziyaret ve sayfa gösteriminde bu farkın daha da açıldığı görülüyor.
Yorumlar