Skip to main content

Kurumsal blog’lara verilmesi gereken önem her geçen gün artıyor. Etkileşimin ve iletişimin gittikçe zorlaştığı şu zamanlarda, bu önemin farkında olan kaç işletme var dersiniz?

Kurumsal blog’lar hem pazarlamanın önemli bir parçası hem de bulundukları ekosistemi büyüten ve toplumsal gelişime önemli katkılarda bulunan birer bilgi kaynağı. Kurumsal blog’lar üzerinden hikâyelerini anlatma fırsatı bulan işletmeler müşterileriyle kurduğu bağı güçlendirirken, güven telkin ederek satış ve kârlılığını da artırır.

Doğru yönlendiren ve sorularımıza ışık tutan her türlü bilgiye daha da çok ihtiyaç duyduğumuz günümüzde kurumsal blog’lara verilmesi gereken önem her geçen gün artıyor. Etkileşimin ve iletişimin gittikçe zorlaştığı şu zamanlarda, bu önemin farkında olan kaç işletme var dersiniz?

Bu yazımda sizlere kurumsal blog türlerini ve yapılarını aktarırken, işletmeler için neden bir gereklilik olduklarının altını çizecek ve Türkiye’deki kurumsal blog’ların işlev ve yapılarını değerlendirmeye çalışacağım.

funda gulecKurumsal şeffaflık

Kurumsal şeffaflık tüm dünyada çok önemli bir kavram. Mesafeleri kapatan, iletişimini güçlü kılan, empati kurabilen, özgün ve ilgi çekici hikayeleri kendi hikayesi ile birleştirip büyüten işletmeler yarına güvenle bakıyor. Kurumsal blog’lar güven telkini konusunda kilit noktada.

Marka değeri

Kurumsal blog’lar marka değerinizi artırır. Son birkaç yıldır pazarlama biçimleri çok değişti. Müşteri odaklılık ve iletişime katılım sağlama tüm zamanlardan çok daha değerli bir hale geldi. Pazarlama tanıtım kavramını derinleştirdi, müşterilerinizle uzun süreli ve anlamlı ilişkiler kurmak ise başarının adeta kilit noktası. Marka bilinirliğini bir kenara bırakın ve marka değerine odaklanın. Bu değeri müşterilerinizi bilgilendirmek, doğru yönlendirmek ve etkileşiminize dâhil etmek için kullanın.

Hikâyenize etkisi

Tek bir dil ve tondan anlatılan her hikâye cılız kalır. Bir markanın yansıttığı değer ve faydalar, potansiyel müşterilerinin değer ve ihtiyaçlarıyla örtüşmüyorsa bağ kurmak imkânsızlaşıyor. Ulaşım kanalları artıyor artmasına ama aynı oranda müşterilerinize ulaşmak da zorlaşıyor. Bu zorluğu aşmanın en etkili yolu güçlü bir marka hikâyesine sahip olmaktan geçiyor. Gerçek hayatta yer edecek hikâyenin ise müşterilere fayda, bilgi, deneyim sağlaması ve bir duygu vadetmesi gerekiyor.

Sektörel prestij

İşletmeler kurumsal blog’lar üzerinden hikâyelerini anlatma fırsatı bulurken, hizmetlerini ve bulundukları sektörle ilgili güncel bilgileri aktarma olanağı da elde ederler. İşletmeler için kurumsal blog sahibi olmak prestijlidir ve bilgi sağlama açısından toplumu geliştirme misyonu taşıdığı için ayrıca özeldir.

Süreçleri yavaş işleyen işletmelere canlılık kazandıran kurumsal blog’ların dört türde oluşturulan yapı üzerinden ilerlediklerini görüyoruz.

1) İşletmenin çalışanları ve yöneticileri tarafından oluşturulan içerikle beslenen blog’lar.

2) İşletmenin faaliyet alanı ile ilgili bir bilen olarak anılan ve değer yaratan kişilerin içerikleriyle beslenen blog’lar.

3) Hem işletme çalışanları hem de işletmenin faaliyet alanı ile değer yaratan kişilerin içerikleriyle beslenen blog’lar.

4) Tek tonda iletişimin kurulduğu, işletmeye veya işletmenin bulunduğu ürün veya alana yönelik içerikle beslenen ve temelinde trafik sağlama prensibine dayalı blog’lar.

Kurumsal blog’ların çoklu yazarlardan oluşması ve bu yazarların gerçek birer kimik sahibi olmaları önemlidir. Kurumsal blog’lar teknik olarak dâhilî veya haricî olarak yapılandırılır. Kurucu ve CEO’lar için oluşturulan, genel bilgi ile birlikte mesleki deneyimlerin aktarıldığı türlere az da olsa rastlıyoruz.

Kurumsal blog’u olan Türk şirketleri ve işlevleri

“Hangi şirketlerin kurumsal blogları var?” noktasında Forbes’un “Dünyanın En Büyük Kamu Şirketleri 2016” listesinde yer alan ilk 3 Türk şirketinin kurumsal blog çalışmalarına yakından bakalım.

Türkiye İş Bankası (447.Sırada)

İş Bankası son dönemde girişimlere verdiği desteklerle ve hizmetlerinde yaptığı yeniliklerle öne çıkıyor. Google’da sorguladığımızda ise İş Yatırım  Menkul Değerler tarafından genel bilgilendirme amacıyla hazırlanan ve yöneticiler tarafından beslenen İş Yatırım Blog’u görüyoruz. Burada ayda ortalama 1-2 yazı üzerinden içerik üretiliyor ve bir süredir Şant Manukyan önderliğinde Uluslararası Piyasalar kategorisinde besleniyor.  Teknik olarak kullanılan tema yaşlanmış, taze bir dokunuşa ihtiyacı var. İçerik üretimi konusunda sayıca düşüş ve tek bir yazar üzerinde ilerlemek etkiyi azaltıyor. İçeriklerin niteliği ve eşsizliği aşikâr. Kaynak gösterimi, özet bilgi, yorumlama, ilişkilendirme ve etiketlendirme unutulmamış. Blog yoruma açık tutulmuş ve sosyal mecralar için paylaşım butonları kullanılmış.

Sosyal mecralarda etkileşim konusunda ise neredeyse Türkiye İş Bankası’nın temel sosyal hesapları ile yarışacak kadar güçlü konumda. Türkiye İş Bankası’nın dijital dönüşüm, değişen finans dünyası, finans teknolojileri ve girişimler konusuna ağırlık verdiği bir kurumsal blog’u olduğunu düşünün. Hem ekosistemi geliştirecek hem de geleceğe ışık tutacak etkili bir imza olmaz mıydı?

blog.isyatirim.com.tr

Koç Holding (451. Sırada)

Temelleri 1926 yılında atılan Koç Holding, 90 yılı aşan yolculuğunda, değişimin hep bir adım önünde olarak konumlandırılmış. Türkiye’nin en büyük şirketler topluluğunun temel amacı, tüm paydaşları için değer yaratmak. Google’da Koç Holding’i sorguladığımızda Ford Otosan çalışanları ve dönemsel konuk yazarlara yer verildiği belirtilen FordBlog’u görüyoruz. FordBlog, Ford dünyasına açılan bir giriş kapısı niteliğinde. Sosyal sorumluluk projelerinden yeniliklere, otomobillerden sosyal medya etkilerine markanın tüm hikâyesine detayları ile birlikte yer veriliyor. İçerikler oldukça kısa, buna rağmen bolca eylem çağrısına yer verilmiş ki, bu etkileşim yaratma konusunda katkı sağlıyor. Hashtag (etiket) ve emoji kullanımı konusunda cesur oldukları görülüyor ancak içerik oluşturan yazarlar konusunda hiç bir bilgi bulunmuyor. Hal böyle olunca okuduğunuz içeriklerde tek bir ton ve haber iletimine yönlenen bir yapı hissediyorsunuz. Teknik olarak bolca etiket kullanılıyor ve ilişkili yazılar sunularak blog’da daha fazla vakit geçirmenizi kolaylaştırılıyor. FordBlog’un kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

Koç Holding, markaları ve şirketleri ile sosyal – kültürel faaliyetleri ile değer yaratan bir kurum. Öte yandan şu anda web sitesinde marka ve şirket linkleri çalışmıyor.

Koç Holding, yarattığı değerlerin oluşum hikayelerini ve sürdürülebilirliği nasıl sağladıklarını kurumsal blog üzerinden aktarsa “ zamanın ruhunu yakalayarak bulunduğu toplumun duygu ve beklentilerini” karşılamaz mıydı?

blog.ford.com.tr

Garanti Bankası (482.Sırada)

Garanti Bankası internet sitesinin “hakkında” sayfasına ulaştığınızda kategorilerle ayrışmak durumunda kalıyorsunuz. Bütünlüğü korumak yerine parçalara bölmeyi tercih etmişler. Google’da sorguladığımızda ise kurumsal blog’larının bulunmadığını görüyoruz. Öte yandan Serdar Kuzuloğlu yönetimindeki “Dünya Halleri” blogunun sponsorluğunu üstlendiklerini biliyoruz. Dünya Halleri teknoloji ve sosyal medya ağrılıklı gündem haberlerini özetlerken, finans kısmında da dış kaynak ağırlıklı içerik paylaşmaya devam ediyor. İçerik genellikle kısa ve tonu farklı, yazar bilgisi ve “hakkında” bölümü bulunmuyor. Genel olarak bakıldığında toplumsal bir değer yarattığı, interneti ve kullanıcıları beslediği aşikâr. Garanti Bankası’nın henüz kurumsal bir blog’u olmamasına rağmen böylesi bir değere katkı sağlaması çok özel ve anlamlı.

Garanti Bankası’nın farklı bir stratejisi var ve 2016 yılından beri hizmetlerini kategorilendirerek müşterilerine sunuyor. Kurumsal blog çatısı altında tüm bu çalışmalarını, kazanımlarını ve geri bildirimleri toparlamalarının fark yaratacağını düşünüyorum.

dunyahalleri.com

 

Kurumsal kültürünü ve değerlerini kurumsal blog’u üzerinden yansıtan şirketlere gelince…

 

Anadolu Grubu Blog

Anadolu Grubu, kurumsal blog’unda grup çalışanlarının uzmanlık alanlarında kaleme aldıkları yazılara yer veriyor. Çoklu yazarlardan oluşan blog’un erişimi ve etkileşimi oldukça yüksek. İçerik yoğunluğu ise Anadolu Grubu bünyesindeki markalar, sürdürülebilirlik, eğitim, kadın ve iş hayatı üzerine odaklanmış. İçerik paylaşım sıklığı oldukça düşük olmasına rağmen, yazarların farklı tonları ve alan olarak sundukları çeşitlilik oldukça çarpıcı. Çift dilli yayım yapması ise ayrıca değerli. Blog yoruma açık, kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

blog.anadolugrubu.com.tr

Microsoft Türkiye Blog

Teknoloji devi Microsoft’un kurumsal blog’u adeta bir cevher. Grup çalışanlarının uzmanlık alanlarında kaleme aldıkları yazılar hem güncel hem de detay bilgi vermesine rağmen basit bir dille kurgulanmış. İçerik yoğunluğu ise Windows 10, Azure, Bulut ve Windows Phone üzerine odaklanmış. İçerik paylaşımı konusunda çok üretkenler. Hemen her gün bir veya iki içerik paylaşıyorlar ve kadın yazarların fazlalığı ve düzenli yazmaları ayrıca dikkat çekici.

Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma kapalı ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor. İnsanın gözü hakkında sayfası ve yazarlara ait ek bilgi bölümü arıyor.

blog.microsoft.com.tr

BSH Türkiye Blog

BSH Türkiye, Türkiye’de ana markaları Bosch ve Siemens, özel markalarından Gaggenau ve yerel markası Profilo ile faaliyet gösteriyor. BSH Türkiye Blog, grup çalışanlarının uzmanlık alanlarında kaleme aldıkları yazılara yer veriyor. Sürdürülebilirlik, enerji verimliliği ve inovasyon konularında referans niteliğindeki bu içerikler, kurumsal kültürün birer yansıması olarak okuyuculara ulaşıyor. Yazarların detay bilgilerini ve neden blog’ladıklarına dair notları çok etkileyici bulduğumu ek olarak belirtmek isterim. Blog’un tasarımı biraz eskimiş olsa da içerikler özenli ve yazarların samimiyeti – motive edici satırları çok değerli . Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık, okunma oranları çok yüksek ve ne yazık ki son dönemde çok az içerik paylaşılıyor. Kendine ait sosyal hesapları bulunmayan bu kurumsal blog’u yakın takibe almanızı öneririm.

blog.bsh-group.com.tr

Media Markt – MediaTrend Blog

Media-Saturn Holding’e bağlı Media Markt, alanında önemli isimleri MediaTrend blog üzerinde bir araya getiriyor. Teknoloji, alışveriş rehberi ve sosyal medya ağırlıklı oluşturulan içeriklerin yanı sıra ürün incelemelerine de yer verilen blog’un paylaşım sıklığı günde 4 – 5 olarak belirlenmiş. Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal hesapları da bulunuyor. MediaTrend Blog’un çoklu yazarları sosyal medyada güçlü, alanında önemli isimlerden oluşuyor ve etkileşimleri oldukça yüksek. Media Markt’ın kurumsal blog’u teknolojiye, elektronik ürünlere ve taze bilgiye meraklı olanların favorisi olmaya aday.

mediatrend.mediamarkt.com.tr

General Electric Türkiye Blog

Dünyanın öncü dijital endüstriyel şirketlerinden GE, kurumsal blog’unda dijital sanayi alt başlıklarından enerji verimliliğine, sürdürülebilirlikten GE teknolojileri ve garaj çalışmalarına dek uzanan pek çok başlıkta içeriğe yer veriyor. Kadın liderliği özel bölümü çok değerli. Blog’u

Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma kapalı ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

geturkiyeblog.com

Türk Ekonomi Bankası Kurumsal Blogu BlogTEB

  1. yılını kutlayan TEB’in portallarla yarışır kapsamda bir kurumsal blog’u var. Teknoloji, girişim, yaşam, bilim, spor, güncel haberler, iş dünyası sosyal ağlar, kültür sanat ağırlıklı konu başlıkları altında oluşturulan içeriklerin paylaşım sıklığı ise günde 1-2 olarak belirlenmiş. Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma kapalı ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor. Blogteb’de kısa ve bilgilendirici içerikler bulunuyor, bu türde bilgiyi sevenler için oldukça keyifli gelecektir.

www.blogteb.com

LC Waikiki Blog

LC Waikiki, müşteri memnuniyetine önem veren bir marka ve müşteri odaklı yaklaşımını blog’unda da sürdürüyor. Çoklu yazarlardan oluşan blog’un editörleri arasında moda, seyahat ve güzellik konusuna öne çıkan isimler de bulunuyor. İçerik yoğunluğu ise moda ve modaya bağlı trendler, güzellik, ev & yaşam, seyahat üzerine odaklanmış. İçerikler kısa tutulmuş, paylaşım sıklığı haftada 3 veya 4 olarak belirlenmiş. Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor. Bu alanla ilgili trendleri takip etmek isteyenler için ilham verici.

blog.lcwaikiki.com

Türk Hava Yolları Blog

Türk Hava Yolları kurumsal blog’unda çalışanlarının kaleme aldıkları gezi ağırlıklı yazılara yer veriyor. Çoklu yazarlardan oluşan blog’un basit bir ara yüzü var ve içerikler oldukça samimi. Keşfet Konu THY olunca çok daha fazlası yapılabilirmiş gibi duruyor. Öte yandan THY’nin çalışanlarını hikâyesinin önemli bir parçası haline getirmesini anlamlı buluyorum. Şehirler, deneyimler ve faydalı bilgiler üzerinden yapılandırılmış blog ne yazık ki sık güncellenmiyor. Çift dilli yayın yapan blog yoruma kapalı, kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor. İçerikleri sadece beğenebiliyorsunuz.

blog.turkishairlines.com/tr

Ipsos Blog

Örnekleme bazlı pazarlama araştırmalarının lider şirketlerinden Ipsos’un kurumsal blogunda hem şirket yöneticilerinin hem de bu alanda önemli isimlerin oluşturduğu içeriklerin yanı sıra sunum raporları, haberler ve pazar trendlerine ait güncel veriler yer alıyor. İçerik paylaşım sıklığı oldukça düşük olmasına rağmen, yazarların alan olarak sundukları çeşitlilik oldukça çarpıcı. Çift dilli yayın yapması ise ayrıca değerli. Blog içerikleri yoruma açık, kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

www.arastirmakutuphanesi.com

Eczacıbaşı Bilişim Kurumsal Blogu

Bilgi teknolojileri konusunda danışmanlık, servis ve destek hizmetleri vermek amacıyla kurulan Eczacıbaşı Bilişim’in kurumsal blog’u çoklu yazarlar tarafından oluşturulmuş ancak az sayıda içerik barındırıyor. Blog’un dili Türkçe, içerikleri nedense hem yoruma hem de sosyal medya paylaşımları için kapalı.

www.ebi.com.tr/blog

Kariyer.net Blog

İnsan kaynakları platformu olan Kariyer.net, Kariyer Rehberi adını verdiği kurumsal blogunda iş hayatına dair röportaj ve makalelerin yanı sıra güncel haber ve sıra dışı kariyer öykülerine yer veriyor. İçerikler çoklu yazarlar tarafından oluşturuluyor. Sık güncellenen blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

www.kariyer.net/kariyer-rehberi

Kurumsal kültürü yansıtmanın dışına çıkarak, kullanıcılarının günlük yaşantılarında ihtiyaç duyabilecekleri bilgilere yer veren şirketlere gelince

Carrefoursa Blog

Carrefoursa, “ne lazımsa” adını verdiği kurumsal blog’unda, günlük yaşantının her anında ihtiyaç duyulabilecek konularda kullanıcılarını yönlendirebilecek videolardan tariflere, püf noktalarından ilginç bilgilere kadar çok çeşitli video ve yazılara yer veriyor.

Kendilerine ait sosyal hesapları yok ve içerikler yoruma kapalı.

nelazimsa.carrefoursa.com

Migros – Migros TV

Migros bu yıl bir yenilik yaptı ve videolara yöneldi. MigrosTV’de de günlük hayata dair her tür konuda ilham alınabilecek ve ilginç bilgiler keşfedebileceğiniz videolara yer veriliyor.

Kendilerine ait sosyal hesapları yok ve içerikler yoruma kapalı.

migrostv.migros.com.tr

Anadolu Sigorta Blog

Türkiye’nin ilk ulusal sigorta şirketi olan Anadolu Sigorta, Anadolu Sigorta Blog üzerinden “Kendini korumak” ve “Korku” odağında genel içerikler paylaşıyor.

Blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal paylaşıma kapalı.

blog.anadolusigorta.com.tr

Hepsiburada.com Blog

Online alışverişin en güçlü isimlerinden Hepsiburada.com, kadınlara yönelik genel ve bilgilendirici içeriklere kurumsal blog’unda yer veriyor. İçerikler SEO odaklı, yazarların kim olduğunu göremiyoruz ve “Blog’da yer alan kişilerin yazı içeriğinden, öneri ve yorumlarından Hepsiburada kesinlikle sorumlu olmayıp, yazılar sadece tavsiye amaçlıdır” açıklaması manidar. Sık güncellenen blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

www.hepsiburada.com/blog

Gittigidiyor.com Blog

Türkiye’nin önde gelen alışveriş sitelerinden gittigidiyor.com, kişisel bakımdan teknolojiye, hobiden otomobile uzanan geniş bir alanda oluşturulan içeriklere kurumsal blog’unda yer veriyor. Çoklu yazarlardan oluşan içerikler SEO odaklı ve konuk yazarlara da yer veriliyor. Sık güncellenen blog’un dili Türkçe, içerikleri yoruma açık ve kendine ait sosyal hesapları bulunmuyor.

blog.gittigidiyor.com

Finali kurumsal blog kültürüne bambaşka bir açıdan yaklaşan  Banvit ile yapalım.

Banvit A.Ş. – Banvitesor.com

Temizlenmiş ve poşetlenmiş taze piliç üretimi gerçekleştiren Banvit, 2015 yılında kendi sektöründe bir ilke imza attı ve beyaz et konusunda tüketicinin akıllarını kurcalayan sorulara cevaplar vererek, yanlış bilinen konuları aydınlatmaya başladı. Beyaz et ve kanatlı sektörünün yaşadığı kriz sonrası ortaya çıkan servis hâlâ büyük ilgi görüyor. Servis soru – cevap şeklinde işliyor ve kendi sosyal hesapları bulunmuyor. Her ne kadar tam olarak temelde bir kurumsal blog olmasa bile, kurumsal kültürün kullanıcıya yansıtılması açısından çok değerli olduğunu düşünüyorum.

banvitesor.com

Not : Kurumsal kültürü yansıtmak ve bilgi toplumu yaratmak konusunda yayımlanan en değerli kurumsal bloglardan biri Turkcell’e aitti. Alanında birbirinden değerli onlarca yazarın ve Turkcell yönetici ve çalışanlarının kaleminden çıkan yüzlerce kıymetli içeriğe şu an ulaşılamıyor. Umarım Turkcell yönetimi bu son derece değerli bu bilgi hazinesini tekrar hayata geçirir ve kurumsal kültürünü ve paylaşımcı değerlerini toplumla buluşturmaya, iz bırakmaya devam eder.

Funda Güleç Yalçin, Dijital iletişim Danışmanı