Araştırma firması GfK, Türkiye tüketici teknoloji teknolojisi ürünleri pazarı ilk çeyrek verilerini açıkladı. GfK TEMAX verilerine göre, 2017 1Ç’te ülkemizde tüketici elektroniği pazarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8,3’lük bir büyüme performansı ile 11,7 milyar TL ciro değeri elde etti. İlk çeyrek sonu itibariyle özellikle beyaz eşya sektöründeki vergi indirimlerinin toplam büyümeye pozitif katkısı ön planda.
Bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda pozitif büyüme oranı elde eden sektörler sırasıyla büyük beyaz eşya, tüketici elektroniği, telekom ve küçük ev aletleri olurken; ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri, bilgi teknolojileri ve görüntüleme daralan sektörler oldu.
Telekom: İlk çeyrekte tek haneli büyüme
Telekom sektörü 2016’nın son çeyreğini tek haneli büyüme ile bitirmiş olmasına rağmen, yıl toplamında çift haneli büyüme performansına sahip olmuştu. Sektör, 2016 son çeyrekte olduğu gibi, 2017’nin ilk çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,3 ile tek haneli bir büyüme performansı elde etti. Büyüme hızının azalmasında artan kur ve enflasyonun etkisinden bahsedilebilir. Büyümeye katkı ağırlıklı olarak baz etkisi büyüklüğünden akıllı telefonlardan gelirken, akıllı saatler ve telefon kulaklıkları kategorileri de yüksek büyüme performansları ile ön plana çıkan ürün grupları oldu. İlk çeyrek sonu itibariyle akıllı telefon kategorisinin adetsel olarak daralması da dikkat çekici bir unsur olarak ön plana çıkıyor.
Akıllı telefonlarda adet düştü, ciro arttı
Bu yılın ilk çeyreğinde 2 milyon 820 bin akıllı telefon satılırken, 4 milyar 852 milyon TL’lik ciro elde edildi. 2016’nın ilk çeyreğindeki tabloya bakıldığındaysa 3 milyon 118 bin akıllı telefon satışına karşılık 4 milyar 616 milyon TL’lik ciro söz konusuydu. Buna göre, yıllık cihaz satışında yüzde 10 düşüş, cirodaysa yüzde 5’lik artış görülüyor. Öte yandan, bu yılın ilk çeyrek sonunda satılan yaklaşık her 10 üründen 6’sı 5 inç üzeri ekran boyutlu, 4’ü ise 32 GB ve üzeri bellekli ürünler oldu.
Bilgi teknolojilerinde daralma devam ediyor
Sektör, 2016 yılının aynı dönemine göre 2017 birinci çeyreği yüzde 7 oranında daralmayla kapattı. Zorlayıcı ekonomik koşullar ve belirsizlikler nedeniyle sektörde son dönemlerde süregelen düşüş devam ediyor.
Düşüşün en sert olarak gözlendiği tablet ürünlerinde özellikle orta ve üst segmentteki cihazlar daha hızlı düşüyor. Bunun yanı sıra, oyun bilgisayarı ihtiyacını karşılayabilecek fiyat / performansa yönelen muadil taşınabilir bilgisayarlar ile genç oyunsever nüfusun da fazla olması gibi nedenler ile oyun bileşenleri pazarında genele kıyasla daha pozitif bir durum söz konusu. Sektörün en büyük ürün grubu dizüstü bilgisayarlar ise bir önceki yıl aynı döneme kıyasla ciroda yüzde 3,7’lik bir büyüme elde etti.
Önümüzdeki dönemlerde daha iyisini alma eğiliminde olan son kullanıcıların mevcut konjonktürel dinamiklerin muhtemel etkileri nedeniyle daha alt segmentlere de yönelmesi beklenebilir.
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri: Tüm kategorilerde daralma
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri sektörü bir önceki yılın aynı çeyreğine göre tek haneli cirosal küçülme ile ilk çeyreği kapattı. 2016-2017 ilk çeyrekleri karşılaştırıldığında, çok fonksiyonlu yazıcıların diğer ürün gruplarına göre daha az düşüş yaşadığı görülüyor. Diğer ürün gruplarında çift haneli daralma gerçekleşti. Yine aynı dönemler incelendiğinde, sektörde en yüksek ciro daralması kartuş ve tonerlerde yaşandı.
Büyük beyaz eşya: ÖTV etkisi
Şubat ayı ilk haftası itibariyle Bakanlar Kurulu kararıyla büyük beyaz eşya kategorilerinden alınan ve yüzde 6,7 olan Özel Tüketim Vergisi sıfırlandı. Bu kararın sektör üzerindeki etkisi çok olumlu oldu ve 2016 ilk çeyreğine göre tüm kategorilerde yüksek büyüme oranlarına erişildi. Sektör toplamda yüzde 30’un üzerinde ciro büyüme performansı elde etti.
Buzluk altta buzdolapları, 9 kilogram ve üzeri çamaşır makinaları, ankastre fırınlar ve 6 programlı bulaşık makinaları sektör toplam büyümesine en yüksek katkıyı sağlayan ürün grupları oldu.
Küçük ev aletleri ilk çeyreğe tek haneli büyüme ile başladı
Küçük ev aletleri sektörü 2017 ilk çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 2,8 oranında büyüyerek, 1 milyar TL ciro seviyesi ile çeyreği kapattı.
Ciro olarak en iyi performansı sırası ile sıcak içecek hazırlama makineleri, saç kurutucular, elektrikli süpürgeler, saç şekillendiriciler ve saç / sakal kesiciler olurken; kadın / erkek traş makineleri, su ısıtıcılar ve narenciye / katı meyve sıkacakları ise küçülme kaydeden ürün grupları oldu.
Çok fonksiyonlu / özellikli, yüksek teknolojili ürünlere eğilimin artması; türk kahve makinaları, siklonik süpürgeler ve kazanlı ütüler gibi segmentlere olan ilgili artırdı.
Tüketici elektroniğine UHD Smart hükmediyor
Tüketici elektroniği sektörünün hâkim ürün grubu olan TV, 2017 ilk çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda yüzde 11,6 büyüdü ve 1,3 milyar TL ciro seviyesi ile çeyreği sonlandırdı. UHD Smart özellikli ürünler ön plana çıkarak ciroda yüzde 100’ün üzerinde bir büyüme performansına sahip oldu.
Pazarı giderek genişleyen Bluetooth Speaker’lar da yılın ilk çeyreğinde yüzde 100’ün üzerinde büyüyerek 8,5 milyon TL ciro ile ilk çeyreği kapattı. Sektör toplamı ilk çeyrekte yüzde 10,9 oranında büyüdü.
Görüntüleme pazarı küçülmeye devam ediyor
Görüntüleme sektörü yılın ilk çeyreğini de negatif büyüme ile kapattı. Dijital kameralar 2016’nın ilk çeyreğine göre dijital kompakt kameralar çift haneli daraldı.
GfK TEMAX perakende paneli dünya genelinde 425 binin üzerinde satış noktasından alınan verilerden oluşuyor ve Şubat 2009’dan beri GfK tarafından 30’dan fazla ülkede uluslararası düzeyde yayımlanıyor.
Yorumlar