Skip to main content

İnternet devleri arasında geçen yıl en çok lobi harcamasını 15,4 milyon dolarla Google gerçekleştirdi.

Partilerüstü, bağımsız ve kâr amacı gütmeyen bir STK olan Center for Responsive Politics (CRP) paranın ABD politikası ve seçimler ile kamu politikaları üzerine etkisi hakkında çalışıyor. CRP bu çalışmalar üzerine ulaştığı verileri opensecrets.org sitesinde 1996’dan bu yana yayımlıyor. STK, 2016’ya dair verileri ise Ocak ayında sitesinde paylaştı. Raporda internet devlerinin de 2016 yaptığı lobi harcamaları da yer alıyor. Buna göre, internet devleri geçen yıl toplam 58,2 milyon dolar lobi harcaması yaptı. Harcamalarda ilk sırada 15,4 milyon dolarla Google yer alıyor. İkinci sırada 11,3 milyon dolarla Amazon, üçüncü sıradaysa 8,6 milyon dolarla Facebook var. Yahoo 2,4 milyon dolar dört ve eBay 2,1 milyon dolarla beşinci sırada karşımıza çıkıyor. İlk 10 sıradaki şirketler ve harcamaları şöyle: Pandora (1,3 milyon dolar), Salesforce (1,25 milyon), Internet Assn (1,2 milyon dolar), Alibaba (1,02 milyon dolar) ve Spotify (990 bin dolar).  CRP’nin  takip ettiği verilere göre, geçen yıl bu sektörde 61 şirket lobi harcaması yaparken, 388 lobici faaliyet gösteriyor. 2015’teki lobi harcamaları 56,3 milyon dolar seviyesindeydi.

Elektronikte ilk sırada Microsoft var

CRP’nin raporunda elektronik üretim sektörünün lobi harcamaları da bulunuyor. Bu sektör 2016’da toplam 119,4 milyon dolar harcamasına imza atıldığı görülüyor. Harcamaların ilk sırasında 8,7 milyon dolarla Microsoft var. İkinci sırada 8,6 milyon dolarla Oracle, üçüncü sırada 6,9 milyon dolarla Entertainment Software Assn karşımıza çıkıyor. Qualcomm’un 5,5 milyon dolarla dördüncü olduğu listenin beşincisi 4,8 milyon dolarla HP oluyor. İlk 10’daki diğer beş şirket şöyle sıralanıyor: Apple (4,6 milyon dolar), Dell (4,3 milyon dolar), Intel (4,2 milyon dolar), IBM (4,04 milyon dolar) ve Consumer Technology Assn (3,8 milyon dolar). CRP bu sektörde 2016’da 246 şirketin 980 lobici vasıtasıyla bu faaliyetlerini yürüttüğünü bildiriyor. CRP ayrıca 2015’teki elektronikte lobi harcamalarının 124,8 milyon dolar düzeyinde olduğunu ekliyor.

CRP’nin raporunda lobi çalışmalarına harcanan bütçelere ve lobici sayıları da aktarılıyor. Buna göre, ABD’de geçen yıl lobi için 3,2 milyar dolar lobi harcaması yapıldı ve şirketler 11 binin üzerinde lobiciyle işbirliğine gitti. 2016’da en çok lobi harcaması gerçekleştirilen ilk üç sektör (Muhtelif işler sektörü hariç) finans/sigorta ve emlak, sağlık ve haberleşme/elektronik şeklinde sıralanıyor. CPR lobi faaliyetlerine ait verileri ABD Senatosu Kamu Kayıtları Bürosu’ndan derleyerek opensecrets.org sitesinde yayımlıyor.