SOSYAL MEDYA

DigitalAge | 18.01.2021 - 12:15

2021 yılı sosyal medya trendleri

Funda Güleç Yalçın: Bu yazımda sizler için önce hızlı bir 2020 özeti geçecek, ardından mecralara göre durum tespiti yapacak ve 2021 yılında sosyal medyada odaklanılması gereken alanları hatırlatacağım.

Pandeminin gölgesinde geçen 2020 yılının bitmesini neredeyse iple çektik. Öte yandan satış yapmak, satın almak, haber almak, iletişim kurmak, yeni müşteri bulmak, çalışmak, eğitim almak, bir arada kalmak, gündemi takip etmek – gündeme dahil olmak ve daha da fazlası için sosyal medyayı kullandık.

Sosyal medyaya olan güven ve bağlılık arttı, itibarı toparlandı. Nice yeni kariyerin inşasına imkân tanıyan sosyal medya, zor zamanlarda ticaret yapmayı da mümkün kıldı.

Her zaman söylediğim gibi, geçmişi hatırlamadan geleceğe hazırlanmak çok zor. Bu sebeple sizler için önce hızlı bir 2020 özeti geçecek, ardından mecralara göre durum tespiti yapacak ve 2021 yılında odaklanılması gereken alanları hatırlatacağım.

Hazırsanız başlayalım…

2020 yılında;

  • İnternet kullanıcı sayısı 4,66 milyar kişiye ulaştı.
  • Her 100 kişiden 60’ı internete bağlandı.
  • Cep telefonu kullanan kişi sayısı 5,20 milyar kişiyi geçti.
  • Her 10 internet kullanıcısının 9’undan fazlası bağlantı için mobil cihazları kullandı.
  • Dünya çapında sosyal medya kullanıcılarının sayısı 4,14 milyar oldu.
  • Son 12 ayda 450 milyondan fazla kişi ilk defa sosyal medyayı kullanmaya başladı.
  • Sosyal medya yıllık ortalama yüzde 12’nin üzerinde büyüdü.
  • Sosyal medya kullanıcılarının yüzde 99’u sosyal hesaplarına mobil cihazlar aracılığıyla erişti.
  • Saniyede ortalama 14 kişi ilk defa sosyal mecralar ile buluştu.
  • Temmuz ve Eylül arasında, önceki üç aya kıyasla 180 milyondan fazla kişi sosyal medyayı kullandı.
  • Günde ortalama yedi saatimizi internete harcadık.
  • Sosyal medya, toplam bağlantı zamanımızın üçte birinden fazlasını oluşturdu.
  • Günde ortalama iki buçuk saatimizi sosyal mecralarda geçirdik.
  • Toplam 10 milyar saatten fazla bir zamanı sosyal medya üzerinde geçirdik.
  • Mobil uygulama şampiyonları Facebook, WhatsApp ve Facebook Messenger olarak sıralandı.

Yine 2020 yılında;

  • Güven sağlama, empati kurma ve sosyal dinlemenin önemi arttı.
  • Tüm platformlara hikayeler özelliği geldi.
  • Canlı yayınlar, kısa veya uzun videolar, eğlence odaklı yayınlar, ses fonksiyonları ve ek özellikleri, AR destekli çalışmalara olan ilgi arttı.
  • Covid-19 ile birlikte Twitter’ın düşen itibarını toparlandı. Dünyada en çok ziyaret edilen web sitelerinden biri olmayı sürdürdü.
  • Pinterest, kullanıcıların ilgisini canlı tutmak için yeni reklam araçları ve bugün sekmesini ekledi.
  • LinkedIn yeni fonksiyon ve özelliklerini kullanıma sokarak, kullanıcı sayısını artırırdı.
  • YouTube nitelikli içerik üretiminde geriledi. Canlı yayınlar ve “Benimle” odağında (benimle hazırlan, benimle birlikte yap, benimle birlikte izle) geliştirilen içeriklere ilgi büyüdü. YouTube Rewind’ın bu yıl gerçekleşmeyeceğini açıkladı.
  • Instagram dünya genelinde en fazla kullanıcı artışını Eylül 2020 döneminde yaşadı. Facebook’tan bile daha güçlü olan bu büyüme rakamları, reklam erişimlerinde de yüzde 7,1’lik bir artışa sebep oldu.
  • Bu büyümeye rağmen hedef kitleye ulaşma konusunda kimse Facebook’un elini bükemedi.

2020 yılında hedef kitleye kolay erişim sağlayan sosyal medya platformları;  

  • Facebook (yüzde 78),
  • Instagram (yüzde 70),
  • LinkedIn (yüzde 42),
  • Twitter (yüzde 33),
  • YouTube (yüzde 26) olarak sıralandı.

2020 yılında markaların sosyal medya aracılığı ile başarmaya çalıştığı sonuçlar;

  • Yeni müşteriler kazanmak,
  • Marka farkındalığı yaratmak,
  • Dönüşüm artışı (potansiye müşteriler, satın almalar, ürün sorguları) sağlamak
  • Müşteri deneyimini iyileştirmek,
  • Mevcut bağı geliştirmek, olarak öne çıktı.

Sosyal medya ile hızla yeniden tasarlayan e-ticaret dünyasına olan ilgi büyüdü

En küçüğünden en büyüğüne işletmelerin çoğu ya e-ticarete ilk defa giriş yaptı ya da satış kanallarını genişletti. Ekim ayı itibariyle ülkemizde de genelin kullanıma açılan Instagram Shop ve Facebook Shop’un yeni sunulacak fonksiyonları ile birlikte sektörü domine etmesi diğer beklentiler arasında.

Bu hızlı giriş sonrası sıra şimdi gelin sosyal mecralarının son dönemde yaşadığı değişimi hatırlayalım ve 2021 yılında beklenen gelişmelere yakınlaşalım.

Instagram 1,16 milyar kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 1,16 milyar kişi Instagram’a giriş yaptı.
  • Instagram, Temmuz ve Eylül 2020 arasında rekor sayıda yeni kullanıcı ekledi ve Facebook’tan bile daha güçlü büyüme rakamları elde etti.
  • Instagram yıl içinde hemen her ay bir güncelleme yayınladı.
  • İnsanların yüzde 90’ı Instagram’da bir işletmeyi takip etti.
  • Alışveriş yapanların yüzde 70’i yeni ürün keşfetmek için Instagram’a geldi.
  • 130 milyon kişi Instagram akış, alışveriş ve video üzerinden ürün etiketlerine tıkladı.
  • Instagram’ın rekortmenleri sırasıyla Hindisatan, Amerika ve Endonezya idi. Türkiye yüzde 5’lik bir kullanıcı artışıyla sekizinci sırada yer aldı.
  • Instagram nüfusunun en kalabalık grubunu 25-34 yaş arası kişiler oluşturdu.

 

Yıl içinde Instagram üzerinden kullanıma sunulan ve öne çıkan yenilikler;

  • İçerik sağlayıcıların ürün önerilerini bir rehber eşliğinde paylaşılmasını mümkün kılan Instagram Guides,
  • Facebook‘un Messenger ile Instagram’ı bir araya getiren ve yeni uygulamalar arası mesajlaşma deneyim sunan Instagram Yeni Mesajlaşma özelliği,
  • Dört saat süreli canlı yayın, 30 güne kadar arşivleme özelliği sunan yeni Instagram Canlı Yayın özellikleri,
  • İçerik üreticilerine gelir elde etme fırsatı sunan Instagram Canlı Yayın Rozetleri,
  • Instagram’ın kısa süreli ve düzenlenebilir yeni video özelliği Reels,
  • Genel kullanıma açılan Instagram alışveriş özelliği ve Facebook Shops erişimi olarak sıralandı.

2021 yılında Instagram’da;

  • Uygulama içi alışveriş trendi katlanarak artacak.
  • Yeni özellikler ile beslenen Intagram Hikayeler, etkili pazarlama yapmak isteyenlerin odağında olacak.
  • Alışveriş özellikler ile desteklenen Instagram Canlı ve IGTV’yi yıl boyunca çok konuşacak ve daha yoğun kullanacağız.
  • Markalı AR filtrelerine ilgi artacak.
  • Instagram keşif özelliğine yeni filtreler gelecek.
  • TikTok ve Twitter üzerinden gelen çapraz paylaşımları sürdüreceğiz.
  • Ürün detay videoları ile birlikte kısa videoları daha fazla göreceğiz.

Facebook 2,14 milyar kullanıcıya ulaştı

  • Facebook geçtiğimiz yıla oranla %2’lik bir büyüme ile 2.14 milyar kullanıcıya ulaştı.
  • Facebook Shops ek özelliklerinin yanında, kullanıma sunulan yeni arayüz ile birlikte ayrışan Marketplace, Oyun, Gruplar ve Watch bölümlerine ilgi arttı.
  • Facebook yıl içerisinde Business Manager üzerinden hemen her ay bir geliştirme yaptı. Yeni pazarlama ve raporlama araçlarını kullanıma sundu.
  • Facebook’un rekortmenleri sırasıyla Hindistan, Amerika ve Endonezya. idi Türkiye sabit kalan kullanıcı sayısıyla 13. sırada yer aldı.
  • Facebook nüfusunun en kalabalık grubunu 45-54 yaş arası oluşturdu.

Yıl içinde Facebook üzerinden kullanıma sunulan yenilikler;

  • İçerikleri yönetmek ve gelir modeli oluşturmak için çeşitli araçlar sunan Facebook içerik stüdyosu,
  • Çocuklara güvenli ve yaşlarına uygun bir iletişim kanalı sunan Facebook Messenger Kids,
  • Platformlar üzerinden bağlantı kurmayı kolaylaştıran gruplar için görüntülü sohbet özelliği Messenger Room,
  • Facebook’un Türkiye’deki en büyük yatırımlarından Facebook İstasyon hayata geçti.

2021 yılında Facebook’da;

  • Facebook Hikayeler ve Facebook Canlı’ya ilgi ve etkileşimi artıracak yeni özelliklerin duyurulacak.
  • Çevrimiçi alışveriş deneyimini geliştirecek yeni fonksiyonlar eklenecek.
  • Facebook AR ekosistemini büyütmeyi sürdürdü. 19 farklı ülkeden 400 binin üzerinde geliştirici ile birlikte 1,2 milyon yeni efekt üzerinde çalışıldığı açıklandı. Bu yıl efekt bombardımanı yaşayacağımızı söylemek sürpriz değil.
  • Facebook video pazarlamasını büyütecek yeni geliştirmelerde son viraja girdi. İster uzun ister kısa olsun, efektli veya efektsiz kullanılsın, 2021 yılı videoların hiç olmadığı kadar rağbet gördüğü bir yıl olacak.
  • Mevcut yaş grubunun büyümesiyle birlikte nostalji içeren paylaşımları daha sık kullanacağız.

YouTube 2 milyar kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 2 milyar kişi YouTube’a giriş yaptı.
  • YouTube’da her gün 1 miyar saatin üzerinde video izlendi.
  • YouTube toplam internet trafiğinin üçte birini domine etti.
  • YouTube, ‘YouTube Creators for Change’ için yatırımlarını artırdı.
  • YouTube canlı yayınlarda gerçekleşen sohbet akışlarını takip etme özelliğini geliştirdi. İçerik oluşturucular mobil canlı akışlarına veya video içeriklerinde bir konum etiketi veya favori bağlantılarını ekledi.

2021 yılında YouTube’da;

  • YouTube’da tüm kategoriler arasında ilk sırada yer alan ‘Nasıl yapılır’ videoları ve hikâye anlatan videoların yükselişi sürecek.
  • Canlı yayın videoları geçtiğimiz yıla oranla sekiz kat daha uzun süre izlendi. Canlı yayın videolarına olan ilgi artacak.
  • Alışveriş videolarının dönüşüm oranı artacak. YouTube’un “Ürün inceleme videoları, ‘Benimle’ odağındaki içeriklerine olan ilgi katlanarak artıyor. Tüketiciler YouTube’u yararlı bir alışveriş rehberi olarak görüyor.
  • İzleyici kararı ile geliştirilen içerikler olmazsa olmazlardan olacak. İlk zamanlar içerik oluşturucunun tam denetimi ile hazırlanan içeriklerin yerini, izleyiciyle diyalog bazlı olarak geliştirilen içerikler aldı. Canlı videolar, yayın esnasında gerçekleştirilen anketler ve anlık sohbet üzerinden gelen geri bildirimlerin etkisiyle birlikte “Takipçi karar verir” trendinin yükselmesi diğer beklenenler arasında.
  • YouTube hikâye anlatımının başarılı örneklerinden olan ‘rutin’ videolarına talep artıyor. Anlık ihtiyaçlara göre oluşturulan ve günlük rutinleri yansıtan bu videolar yükselen trend.
  • Aşamalı olarak yayınlanan diziler ve belgeseller, her kategoriden ünlü isimlerin YouTube kanalları, 360 derece videolar 2021 yılında daha fazla ilgi görecek akımlar arasında.

Twitter 353 milyon kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 353 milyon kişi Twitter’a giriş yaptı ve platform hashtaglerin cumhuriyeti olduğunu kanıtladı. Gündem hala hashtagler üzerinden takip ediliyor ve twitter’dan soruluyor. Twitter en itibarlı sosyal mecra olma gücünü koruyor.
  • Twitter geçtiğimiz yıla göre 27 milyon yeni abone kazandı.
  • Twittter nüfusunun yüzde 70’ini erkekler oluşturuyor.
  • Twitter’ın rekortmenleri sırasıyla Amerika, Japonya ve Hindistan idi. Türkiye %6’lık bir kullanıcı artışıyla altıncı sırada yer aldı.
  • Twitter nüfusunun en kalabalık grubunu 25-34 yaş arası kişiler oluşturdu.
  • 2020’nin ilk yarısında gönderilen 1 milyardan fazla Tweet ile Twitter’daki oyun sohbeti tüm zamanların rekorunu kırdı.
  • Twitter zaman akışını kontrol altına almayı sağlayan yeni özelliklerini paylaştı. Yanıt verecek kişilerin seçimi, trend kontrolleri, kelime odaklı filtreleme bu özelliklerin başındaydı
  • Twitter mobil odaklı geliştirmelerini yıl boyu kullanıma sundu. Henüz genelin kullanımına açılmayan ses kayıt özelliği bu yeniliklerden biriydi.
  • Twitter hikaye özelliği Fleet, son olarak kullanıma sunulan yenilikler arasında yer aldı.

2021 yılında Twitter’da;

  • Twitter kullanıcı kontrolünü artırmayı mümkün kılacak yeni özelliklerini duyuracak.
  • Henüz beta aşamasında olan Fleet’e gelecek ek özelliklerin yanında ses odaklı geliştirmeler de yılın başında kullanıma sunulacak. Bireysel veya grup içerisinde sesli sohbete imkân verecek bu yeni özellikler ile daha eğlenceli ve etkileşime dayalı bir yapı sunulması planlanıyor.
  • Önümüzdeki yıl daha sık rastlayacağımız paylaşım türü ise ses klipleri olacak. Dünyaca ünlü isimlerle yapılan çalışmaların örneklerini görmeye başlayacağız.
  • Tüm bu geliştirmeler ışığında Twitter’ın Instagram’ın izinden gittiği ve gündemi bir parçada olsa hafifleterek sunmaya çalışacağı âşikar.

LinkedIn 727 milyon kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 727 milyon kişi LinkedIn’e giriş yaptı.
  • LinkedIn geçtiğimiz yıla göre 25 milyon yeni kullanıcı kazandı.
  • LinkedIn nüfusunun yüzde 57’sini erkekler oluşturuyor.
  • LinkedIn’in rekortmenleri sırasıyla Amerika, Hindistan ve Çin. Türkiye yüzde3’lük bir kullanıcı artışıyla 14. sırada yer alıyor.
  • LinkedIn nüfusunun en kalabalık grubunu 25-34 yaş arası kişilerden oluşuyor.

2021 yılında LinkedIn’de;

  • Yıllardır dokunulmayan LinkedIn arayüzü bu yıl değişti. Buna bağlı olarak sosyalliği artıracak yeni özellikler göreceğiz.
  • Canlı yayınlara ve video içeriklere daha fazla rastlayacağız.
  • Henüz ilgi görmeyen LinkedIn Hikayeler özelliğine olan ilginin artması bekleniyor.
  • Ticari hizmetler için yeni geliştirmeler, pazarlama çözümlerine gelecek ek fonksiyonlar, önümüzdeki dönemde çok konuşulacak.

Snapchat 433 milyon kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 433 milyon kişi Snapchat’e giriş yaptı.
  • Snapchat en fazla yeni kullanıcı kazanan platformların başındaydı.
  • Snapchat geçtiğimiz yıla göre 36 milyon yeni kullanıcı kazandı.
  • Snapchat nüfusunun yüzde 59’unu kadınlar oluşturuyor.
  • Snapchat rekortmenleri sırasıyla Amerika, Hindistan ve Fransa. Türkiye %8’lik bir kullanıcı artışıyla 10. sırada yer alıyor.
  • Snapchat nüfusunun en kalabalık grubunu 13-17 yaş arası oluşturuyor.

Pinterest 189 milyon kullanıcıya ulaştı

  • Her ay 189 milyon kişi Pinterest’e giriş yaptı.
  • Pinterest en fazla yeni kullanıcı kazanan platformların başındaydı.
  • Pinterest geçtiğimiz yıla göre 10 milyon yeni kullanıcı kazandı.
  • Pinterest nüfusunun yüzde 77’sini kadınlar oluşturuyor.
  • Pinterest rekortmenleri sırasıyla Amerika, Almanya ve İngiltere. Türkiye bu platformda ilk 20’de yer almıyor.
  • Pinterest nüfusunun en kalabalık grubunu 25-34 yaş arası oluşturuyor.
  • Pinterest, kullanıcıların ilgisini canlı tutmak için yeni reklam araçları ve bugün sekmesini ekledi.

Diğer platformlardaki kullanıcı sayıları;

  • TikTok 689 milyon
  • WhatsApp 2 milyar
  • Facebook Messenger 1,3 milyar
  • WeChat 1,21 milyar
  • Reddit 430 milyon
  • Telegram 430 milyon kullanıcıya ulaştı.

Hootsoite’in yakın dönemde yaptığı geniş kapsamlı ankete göre 2021 yılında;

  • Dünya genelinde işletmelerin yüzde 60’ı Instagram üzerindeki bütçelerini artırmayı planlıyor.
  • Aynı durum Facebook (yüzde 41) YouTube (yüzde 45) ve LinkedIn (yüzde 44) ve Twitter (yüzde 28) için de geçerli.
  • WhatsApp, Pinnterest, TikTok ve Snapchat’in bütçe planlamalarındaki yeri ise hızla düşüyor.

2020 yılının özetinde ve 2021 yılının geleceğinde mobil odaklı yaklaşımlar var

  • Hemen tüm geliştirmeler mobil üzerinden hayata geçiyor ve büyük bir kısmı sadece mobil üzerinden kullanılıyor.
  • Geçtiğimiz yıl gençlere odaklanmış, yaşlı nüfusu geri planda bırakmıştık. Pandeminin de etkisiyle tüm yaş grupları bir zorunluluk olarak dijital alışkanlıklarını geliştirmek durumunda kaldı. Bu grup için tatlı bir nostalji yaşatacak içerikleri, daha duygulu mesajları yıl içerisinde kullanacağız.
  • 2021 yılında dönüşüm hunisinin alt kısmında yer alan ‘tıklamaları’ takip etmek artık yeterli gelmeyecek. Tek mecra üzerinden ilerleyen kampanyaların yerini çok kanallı kampanyalar alacak.
  • Müşterileri dinlemek, görüşlerini önemsemek, satın alma yolculuklarını yeniden tasarlamak elzem hale gelecek.
  • Kullanıcı tarafında oluşturulan içeriğe daha fazla önem verecek, gelen talebi daha hızlı değerlendireceğiz.

Geçtiğimiz yıldan etkisini koruyan diğer odaklanacağımız trendlere gelince;

Hikayeler ve canlı yayınlar

2020 yılı sosyal medya trendleri arasında yer alan Hikayeler son birkaç yılın en büyük sosyal medya trendlerinden biriydi ve bu ilgi 2021 yılı içinde etkisini katlayarak sürdürecek. İçeriklerin daha görülebilir ve faydalı halde sunulmasını kolaylaştıran ek özellikler ile birlikte ‘Hikayeler’, kullanıcılarına anı yaşatmak ve harekete geçmek konusunda da teşvik etmeye devam edecek.

Canlı akış ise tüm internet kullanımının yüzde 66’ını oluşturuyor ve bu oran gittikçe büyüyor. Platformlar üzerinden kullanıma hazır sunulan canlı yayın özelliği, ek düzenlemelerle daha da cazip hale geliyor. Gerçek zamanlı içerikler, arka planda olan bitenleri aktarmak ve anı yaşamak – yaşatmak 2021 yılında hiç olmadığı kadar ilgi görecektir.

Topluluk yönetimi

Yıllar geçse de değişmeyen ve değişmeyecek bir şey var ki, o da, insanları anlamak, kullanıcı davranışlarından, motivasyonlarından değerli anlamlar çıkarmak, keskin iç görüler bulmaktır. Süreç içerisinde mecralar üzerinde topluluklar inşa ettik, ancak zaman içerisinde bu toplulukları ihmal ettik. Günümüzde İnternette gezinen kullanıcılar otomasyondan ve satışlarından bıkmış durumda. Tekrar gerçek deneyimler yaşamak ve etkileşim içerisinde olma ihtiyacı duyuyorlar. Mecralar üzerinde yapılan tüm geliştirmeler, bu soruna çözüm niteliği taşıyor. İnsanlar markalarla birbirileriyle ve markalarla iletişim halinde olmaktan mutlu olsalar da, etkileşim yaratmak konusunda çok daha seçici hale geldiler. Mümkün olan her alandan veri elde etmek, bu verileri anlamlı hale getirmek oldukça önemli. Markaların geniş kapsamlı demografik verilere ulaşmak yerine bireylerle konuşmaya odaklanmalarının zamanı geldi.

Sosyal reklamlar

Tüm mecralar bir yandan işletmeler için organik erişimi azaltmaya devam ederken, diğer taraftan en hassas reklam hedefleme araçlarından bazılarına öncülük ediyor. 2021’de reklamlar aracılığıyla satış yapmak veya hedef kitleye ulaşma çabalarını katlamak, asla kaçınılacak bir durum değil. Reklamların algoritmalar ve teknolojinin desteğiyle daha da ilerlemesiyle birlikte, hem bireysel kullanıcıların hem de markaların sosyal medyadaki aktif kişileri doğrudan teşvik etmeleri ve ulaşmaları her zamankinden daha da kolaylaştı. Genel anlamda tüm tüketiciler sosyal alışveriş kavramıyla daha da barıştı ve aktif hale geldi.

Influencer marketing

Influencer marketing, ürünleri tanıtmanın özgün bir yolu olarak popülaritesini sürdürüyor. Öte yandan geçtiğimiz yıl marka itibarını zedeleyen, hayal kırıklığı yaratan çalışmalara da çok sık rastladık. Kullanıcı ile etkileşime açık, güvenilir, empati yönü güçlü influencer’lar daima kazanacak ve kazandıracak. Güvenilirlik ve inandırıcılık konusunda negatif etki yaratan influencer’lar ile çalışmamak markaların elinde. Bu sebeple daha ince eleyip – sık dokuduğumuz, marka – ünlü eşleştirmesine daha çok dikkat edeceğimiz bir sürece gireceğiz.

Özellikle micro influencer’lar topluluk yönetiminin de önemli bir parçasını oluşturuyor. Sıkı sıkıya bağlı toplulukların öncü ve toparlayıcı gücünü temsil eden bu influencer’lar, daha anlamlı ve ilgili yaratıcı içerikleri ile her ölçekteki işletmeye hitap ediyor. Beğeni ve izlenme sayılarının ortadan kalkışıyla birlikte en küçük seviyede (binler seviyesinde) takipçisi olan bu etkileyici kişilere doğacak ihtiyaç artacak.

İpucu: Çalışmayı düşündüğünüz micro influencer’ların sayısını kalabalık tutun ve bir önem listesi oluşturun. Özellikle promosyon kampanyalarında daha fazla kişiyle etkileşim kurmanıza yardımcı olabilecek bu kişiler ile duygusal bağ kurun ve beklentilerinizi net ifade edin. Lütfen unutmayın, influencer’lar ile çalışmak harikadır ama onların markanızla uyum sağlayan kişiler olması gerekir. Beraber çalışacağınız influencer’ları seçmeye başlamadan önce iyi bir influencer’da aradıklarınızı belirli bir sınır dahilinde listeleyin.

Video içeriklere artan ilgi 

En uzunundan en kısasına 2021 yılı Sosyal Medya Trendleri arasında video içerikler çok değerli. Öte yandan birçok işletme ve kullanıcı video içerik üretmenin önemini fark etmiş değil. Video içerik üretimine olan ilgi çok yavaş olgunlaşıyor, geri dönüşü zaman alıyor. Tüm dünyadaki mobil internet hızlarının artması da tüketimi hızlandırıyor. Özellikle 5G teknolojisinin yaygınlaşması ise birlikte video tüketiminin katlanarak artacak olması bir sürpriz değil.

İpucu: Stratejinizde video içeriklere yer vermeye başladıysanız, bu çalışmalarınızı canlı akışlarla renklendirebilirsiniz. Ayda tek sefer gerçekleştireceğiniz planlı akışlar bile mevcut etkiyi değerlendirmenizi kolaylaştıracaktır.

Bütünleşik strateji

Artık hiçbir pazarlama kanalının bir diğerinden bağımsız düşünülmemesi gerekiyor. Her kanalın birbirini nasıl beslediğini, doğru ve dolaylı yollardan nasıl etkilediğini fark edebilen markalar, bütünleşik stratejiler oluşturmada ve büyümede fark yaratıyor.

Diğer yanda markaların kullanıcı odaklı içerik yoluyla kitleleriyle bağlantı kurma ihtiyacı da artıyor. Bu ihtiyacı salt marka-müşteri ilişkileri birimi kurmakla karşılayamazsınız. Aynı zamanda takipçilerinizden sürekli bir içerik akışı sağlamalısınız. Sosyal alanda rekabetin çok fazla olduğu günümüzde, müşteri odaklı içerik oluşturmak için yapabileceğiniz her şey artı bir değer sağlıyor. Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriği değerlendirmek, müşterinizi paylaşım yapmaları konusunda teşvik etmek, eğitici blog içerikleri ile beslemek, yoğun katılımı sağlamak bütünleşik stratejinin en güçlü yanlarını oluşturuyor.

Sosyal medyada en çok bütçe harcatan kalemin itibar yönetimi olduğunu da hatırlatmak isterim. Atacağınız her adımı iki kere düşünmek, marka itibarını önceliğe almak, yapacaklarınız kadar yapmama kararı aldıklarınızı da uygulamak çok değerli.

Yazımın finalinde hangi platformda ilerlemeyi seçerseniz seçin;

  • Tüm mecralarda bulunun ama bir mecranın uzmanı olun.
  • Yenilikleri uygulamakta cesaretli davranın.
  • İtibarınızı koruyun.
  • Her kullanıcı türüne dokunacak içerikler üretin.
  • Kullanıcı alışkanlıklarını önemseyin, empati kurun.
  • İşletmenize özel bir hashtag kullanın ve kullanıcılarınızın bu etiketi beslemesi konusunda yönlendirin.
  • Duyguların evrensel ifadesi emojilere paylaşımlarınızda yer açın. İşletmeniz için özel bir emoji seçin.
  • Müşterilerinizi dinleyin, kendi hikayelerini oluşturma konusunda onları cesaretlendirin.
  • Çalışanlarınız en büyük itici gücünüzdür, onları yaptığınız çalışmalara dahil edin ve gücünüze güç katın.

Funda Güleç Yalçın, Dijital İletişim Danışmanı