Son beş yıldır her almanak sayımızda olduğu gibi, yine Digital Age editörleri ve yazarlarının değerlendirmelerine göre, ‘Dijital Gamechanger’lar’ seçkimizi oluşturduk. Digital Age olarak bu sene de dijitalde oyunun kuralını değiştiren markaları bir araya getirirken; şirketlerin kendi sektörlerinde yıl içinde gerçekleştirdikleri hem rekabette kendilerine avantaj sağlayacak hem de sektörün gidişatını ve oyunun kuralını değiştirecek bir inovasyona imza atmış olmaları ana kriterini göz önünde bulundurduk. Bununla birlikte, bu çalışmada öne çıkan bir diğer kriterimiz de şirketlerin ilgili alanlarında pazarı büyütme ya da yeni bir disiplin yaratma çabaları. Firmaların yıl içinde Türkiye ve dünyada aldıkları ödüller ve pazarı büyütme adına yaptıkları yatırım hamleleri de kriterlerimiz arasında yer alıyor. 2018’de dijitalde oyunun kuralını değiştirenler listemizle karşınızdayız.
AKARYAKIT
Opet
Geçen yıl ‘Akıllı İstasyon’ devrini başlatan OPET, 2018’de de veriden değer yaratarak entegre pazarlama hizmetleri sunan TANI ile birlikte gerçekleştirdiği ‘Akıllı Kampanya Öneri Sistemi’ ile Londra’da üstün pazarlama çözümlerinin değerlendirildiği DataIQ Awards’18’de ‘Pazarlama Programlarında En İyi Veri Kullanımı’ kategorisinde ödüle hak kazandı. Akaryakıt sektörünün yenilikçi markası OPET, bu sistemle müşteri davranış örüntüleri ve geçmiş alışveriş/kampanya hareketlerini inceleyerek, doğru zamanda doğru kişiye doğru kampanyanın sunulmasını hedefledi.
DİJİTAL DÖNÜŞÜM
KoçDigital
Koç Holding bünyesinde 70 yılı aşkın süredir teknolojiyi iş dünyasının hizmetine sunan KoçSistem, 2018’de Boston Consulting Group (BCG) ile güçlerini birleştirerek kurduğu KoçDigital ile müşterilerin dijital ve analitik konulardaki en karmaşık problemlerini çözmelerinde destek sağlamaya başladı. İleri analitik ve nesnelerin interneti (IoT) çözümlerini kullanarak müşterileri için somut ve uzun süreli faydalar yarattı. İleri analitik ve nesnelerin interneti alanında KoçDigital Akademi ile dünya standartlarına uygun kapsamlı bir eğitim yapısı sunan KoçDigital, böylece müşterilerini de yetkinleştirdi.
EĞİTİM
Bahçeşehir Koleji
Ülkemizin eğitim sektörüne öncülük eden Bahçeşehir Koleji, Nakkaştepe 50. Yıl Kampüsü ile Türkiye’yi ‘Future Campus’ temasıyla tanıştırdı. Lise eğitiminin üniversite kampus olanaklarıyla buluştuğu Nakkaştepe 50. Yıl Kampusu’nda öğrencilere; dünyanın sayılı üniversitelerinde bulunan drone, sanal gerçeklik, genetik ve tasarım laboratuvarlarıyla, STEM+A Merkezi ile çağın ötesinde eğitim imkânı sunuluyor. Yeni kampusun akademik kadrosu ise, dünyanın en iyi öğretmenleri arasında yerini alan ünlü matematikçi Finlandiyalı Maarit Rossi ile güçleniyor.
E-TİCARET
Gittigidiyor
GittiGidiyor 2018 yılında, Türk markalarının yurt dışına kolaylıkla açılmasını sağlayacak e-ihracat projesini duyurdu ve ilk adımı Derimod ile attı. eBay’de listelenerek ABD, İngiltere ve Almanya da dahil olmak üzere 192 ülkenin erişimine açılan Derimod’un deri ceketleri ve ayakkabıları, bu vesileyle 175 milyon aktif alıcıya ulaşacak. 2019’da en az 200 Türk markasıyla aynı hamleyi yapmayı hedefleyen e-ticaret sitesi böylece kendi sektöründe oyunun kuralını değiştirdi ve Türkiye ekonomisinin canlanması açısından büyük bir adım atmış oldu.
FINTECH
Fibabanka
Fibabanka, yeni nesil bankacılıktaki geleceği olarak tanımladığı finansal teknoloji girişimi Finberg’i Nisan ayında tanıttı. Finberg ile girişimlere ortak olmayı ve onlarla birlikte yenilikçi ürünler geliştirmeyi planlayan bankanın hedef fon büyüklüğü 50 milyon TL. Finansman hizmetlerinde işletme sermayesi, ticaret finansmanı, tedarik zinciri finansmanı, fatura finansmanı, tüketici finansmanı, finansman olmayan hizmetlerde ise e-para, e-ödeme, finansal raporlama, robotik finansal öneriler gibi alanlara odaklanan Finberg, Türkiye’deki KOBİ finansman boşluğunu kapatmayı hedefliyor.
GİRİŞİMCİLİK
Türkiye İş Bankası
Girişim ekosistemine sağladığı katkıları her yıl artıran Türkiye İş Bankası, girişim yatırımcısı olacağının müjdesini verdi. Genel Müdür Adnan Bali tarafından yapılan açıklamaya göre, İş Bankası Grubu bünyesinde Maxis Girişim Sermayesi Portföy Yönetimi altında Kasım 2018 sonu itibarıyla Yenilikçi Girişim Sermayesi Yatırım Fonu oluşturuldu. İş Bankası olarak bu fona 100 milyon TL’ye kadar kaynak aktarılacak. Böylece banka, girişimlere kurulan fon aracılığıyla ortak olarak, ihtiyaç duydukları finansal desteği sağlayacak ve ölçeklenmelerinde pay sahibi olacak.
MOBİL BANKACILIK
Vakıfbank
Dijital alanda sunduğu yeniliklerle sektörde oyunun kuralını değiştiren VakıfBank, 2018’de bireysel bankacılık alanındaki satış ve pazarlama faaliyetlerine bir yenisini daha ekleyerek müşterinin şubeye gelmeden yerinde ziyaret edilmesini sağlayan Mobil Saha Satış uygulamasını geliştirdi. Böylece sektöre inovatif bir dokunuş yapan banka, Mobil Saha Satış sayesinde bireysel bankacılık işlemlerinin pek çoğunun hızlı bir şekilde “Dijital Onay” ile tamamlandığı hizmetini sunmaya başladı. Mobil Saha Satış uygulaması, Türkiye’deki tüm şehirlerde faaliyet gösteriyor.
ONLINE EMLAK
Hürriyet Emlak
Dijitaldeki inovasyonlarına aralıksız devam eden Hürriyet Emlak, yeni konut alıcılarına inovatif bir çözüm üretmek amacıyla uluslararası gayrimenkul teknoloji firması Homsters ile işbirliği yaptı ve Türkiye’deki tüm konut projelerini tek çatı altında toplayan Hürriyet Projeland yayın hayatına başladı. Hürriyet Emlak, yine 2018’de, bir diğer hizmeti Kazanç Dünyası ile farklı sektörlerde hizmet veren önemli markaları, emlak ofislerini ve ilan bakan kullanıcıları bir araya getirdi. Böylece, ev değiştirme sürecinde ihtiyaç duyulan tüm hizmet ve ürünler aynı dijital ekosisteme taşındı.
OYUN
Netmarble
Yerli mobil oyun pazarının güçlenmesi adına yaptıklarıyla bu alanda oyunun kuralını değiştiren Netmarble, gençlerin daha fazla oyun üretmesi için verdiği desteği her yıl artırıyor. 48 saatlik oyun geliştirme maratonu Global Game Jam’in İstanbul ayağının ana sponsoru olan Netmarble, 2018’de bu yönde bir adım daha attı. Yetişmekte olan kuşakları dijital oyunlara özendirmeyi amaçlayan firma, gençlerin 24 saat içinde ekiplerini kurup kendi oyunlarını kodladığı “Eğitim Oyunları” ana temasıyla düzenlenen Oyun Geliştirme Maratonu etkinliğini gerçekleştirmeye başladı.
ÖDEME SİSTEMLERİ
İyzico
Farklı alanlarda hizmet veren e-ticaret şirketlerine, kolay ve güvenli ödeme yönetim platformu sunma amacıyla sektöre çözümler sunan iyzico, kullanıcıların güvenlik ihtiyacını yenilikçi bakış açısıyla birleştirerek iyzico Korumalı Alışveriş hizmetini hayata geçirdi. İyzico, 17 bini aşkın “Korumalı Alışveriş” sitesinden alışveriş yapanlara bu yeni hizmet sayesinde, siparişlerini ilk verdikleri andan ellerine ulaşana kadar güvence altına alma teminatı veriyor. Böylece tüketicilerin ‘Siparişim istediğim gibi gelir mi?’, ‘Kredi kartım kopyalanır mı?’ gibi endişeleri ortadan kalkıyor.
HAVA YOLU
Pegasus
Geleneksel bir sektör olan hava yolu taşımacılığına “dijital hava yolu” vizyonunu getirerek sektörün gidişatını değiştiren Pegasus girdiği dijital dönüşüm sürecini başarıyla devam ettiriyor. Pegasus Mobil uygulamasını ve flypgs.com’u baştan aşağı yenileyerek, yolcularının seyahat deneyimini kolaylaştıracak dijital teknolojiler ve yenilikler sunan şirket, “Türkiye’nin dijital hava yolu” söylemiyle çıktığı bu yolda müşterilerine, “Pegasus olarak, dijital ekranlardan ihtiyaçlarını görüyor ve sana özel çözümler sunuyorum” mesajı verdi.
İKİNCİ EL
LetGo
Günümüzde markalar için kurumsal sosyal sorumluluk projeleri çok önemli. Bu projelerin dijital mecralarda yapılması kapsamlarını daha da artırıyor. İkinci el sektörünü dijitalle buluşturan letgo, 2018 yılında “Öğrenciye Eşya” hareketini başlatarak önemli bir ihtiyaca pratik bir çözüm sundu ve başarılı bir KSS örneği oluşturdu. Eylül ayı boyunca “Ücretsiz Eşya” kategorisini kullanıma açan platform, insanların kullanmadıkları eşyalarını bu kategoriye yükleyerek, yeni kurulan öğrenci evlerine katkıda bulunmalarını sağladı.
ESPOR
Ingame Group
Tüm dünyada dikkatleri üzerine çeken espor sektörü Türkiye’de de hızla büyüyor. Bu gelişimin öncü markalarından olan Ingame Group, 2018’de ülkenin ilk espor dizisine imza atması ve yaptığı espor yatırımlarıyla Dijital Gamechanger’lar listemizde yerini aldı. Dünya genelinde 16 milyondan fazla oyuncu tarafından oynanan Zula’nın sahibi Türk şirketi Ingame Group yıl sonunda da Türkiye E-Spor Federasyonu ile önemli bir protokol imzaladı. Protokol, esporcu lisansından eğitime, espor turnuvalarından okullarda kodlama atölyelerine pek çok yeniliği beraberinde getirecek.
TÜKETİCİ ELEKTRONİĞİ PERAKENDECİLİĞİ
MediaMarkt
İçinde bulunduğu sektöre, dijital dönüşüme paralel bir biçimde yön veren MediaMarkt Türkiye, 2018’de yenilikçi projelerle yine öncü konumdaydı. Online reklamların mağaza satışlarına etkisini ölçmek için Google ve SEMTR ile ‘Online’dan Mağazaya’ projesini hayata geçiren şirket, Eylül ayı itibarıyla mağaza ziyareti metriğini ölçümlemeye ve dijital yatırımlarını çok kanallı dönüşüme göre yönetmeye başladı. MediaMarkt Türkiye’nin bir diğer projesi de, geleceğin perakende deneyiminde fark yaratacak girişimlerin arandığı Startup Challenge oldu.
GIDA PERAKENDE
A101
7 binden fazla mağazası bulunan perakende mağaza zinciri A101, 2018’de teknoloji markalarıyla yaptığı işbirlikleriyle dikkat çekti. Market zinciri, çeşitli teknolojik cihazların yanı sıra Xiaomi Mi A1 satışına Nisan ayında başlarken, Honor’ın yeni telefonu Honor 7C ülkemizde ilk kez A101’de satışa sunuldu. Müşterilerine dijitalde de ulaşabilmek için 2018’de yeni bir adım atan A101, e-ticaret platformunu hizmete sundu. Online mağazasıyla birlikte kullanıcılarına çeşitli ürünler satmaya başlayan market zinciri, gıda perakendeciliği alanında bir “gamechanger” olarak dikkat çekti.
GİYİM PERAKENDE
Penti
2018’de mağaza sayısını artırmaya ve ürün yelpazesini genişletmeye devam eden Penti, iç pazardaki konumunu güçlendirmenin yanı sıra global olarak da güçlü büyümesini sürdürmek hedefiyle çıktığı dijitalleşme yolunda öncü bir rol üstlenerek, SAP S/4HANA for Fashion and Vertical Business çözümünü dünyada ilk kez kullanan marka oldu. Bu çözüm sayesinde operasyonel verilerden anlamlandırılabilir içgörüler/öngörüler sağlamaya başlayan Penti, iş süreçlerinin her noktasına erişebiliyor, hızla değişen ihtiyaçlara kolayca uyum sağlıyor, gerçek-zamanlı raporlama mümkün hale geliyor.
TELEKOMÜNİKASYON
Turkcell
Dijital servislerle abonelerin cep telefonu kullanımını tüm güne yaymayı amaçlayan 1440 stratejisiyle cirosunu iki yılda yüzde 52 büyüten, dünyanın ilk dijital operatörü Turkcell geliştirdiği yerli ve millî teknolojileri tek adresten kullanıcılarıyla buluşturarak, telekomünikasyon sektöründe oyunun kuralını tamamen değiştirdi. Tamamı Türk mühendisler tarafından geliştirilen ve dünyaya da ihraç edilen fizy, Paycell gibi toplam 19 dijital uygulamayı turkiyeninuygulamalari.com adresinde buluşturan platform, ilerleyen dönemde Türkiye’deki tüm mobil girişimlere de ev sahipliği yapacak.
YEME-İÇME
TAB Gıda
Türkiye’de 20 binden fazla kişiye istihdam sağlayan ve bünyesinde Burger King, Popeyes, Arby’s, Sbarro, Usta Dönerci gibi markalar bulunan TAB Gıda, dijital trendleri takip ederek sektörde ilklere imza atmayı 2018’de de sürdürdü. Çalışan mutluluğunu ve verimliliğini artırma hedefiyle restoranlara özgün olarak tasarladığı insan kaynakları uygulaması ‘Teşvik Sistemi’ İspanya Burger King tarafından model alındı. Bunun yanı sıra, dünyada üçüncü ülke olarak BK Link sistemini uygulamaya alan TAB Gıda, bu proje ile çalışanlara yönelik uygulanan eğitim modüllerinin çoğunu dijitalleştirdi.
OTOMOTİV
Ford
Otomotiv markası Ford, 20 yıllık modeli Focus’u günümüzün en çağdaş araçlarından biri haline getirerek, oyunun kuralını gerçek anlamda değiştirdi. 2013’te dünyanın en çok satılan otomobili unvanını kazanan model, 4. nesil olarak Türkiye pazarındaki yerini aldı. Yenilenirken konfor ve güvenlik açısından en yeni teknolojilerle donatılan Ford Focus, sınıfındaki en iddialı modellerden biri haline dönüştü. Ford Co-Pilot360 teknolojileriyle seviye 2 otonom sürüş deneyimini yaşatan yeni model, Türk kullanıcısına özel geliştirilen sedan versiyonuyla da bayilerdeki yerini aldı.
Yorumlar