Akıllı saatin önemli bir savaş alanı olacağını 2014’ten itibaren gözlemlemeye başladık. Tasarım konusunda hep lider ve öncü gözükmeyi başaran Apple’ın bu yıl karşısında önemli bir rakibi var: Google. Material design ile tasarım dünyasında önemli bir değişimle karşı karşıya olabiliriz.
2014’e bir bakış atarken 2015’i de etkileyeceğini düşündüğümüz önemli noktalar şu şekilde sıralayabiliriz.
Mobil, interneti şekillendiriyor
Tasarım dünyasında internetin yol gösterici rolü artık geride kaldı. iOS 7, material design ve metro UI tasarım anlayışlarının ilk örneklerini mobilde gören tasarımcılar, bu yaklaşımı internete de entegre etmeye çalıştı. Sosyal medya alışkanlıklarından dolayı başparmak ile sonsuz aşağı yukarı kaydırma yapan mobil kullanıcılar internet sayfalarının da daha uzun olmasını sağladı. Bu, 2015’de internet sitelerinde daha fazla hamburger menü (alt alta 3 çizgiden oluşan menü ikonu) görüleceği anlamına geliyor.
Material design
Tasarım konusunda Apple’ın daima gerisinde kalan Google, mobil platformu ile oluşturduğu yeni tasarım dili material design ile tasarım konusunda da iddialı olduğunu kanıtladı. Google’ın yeni tasarım anlayışını sadece mobil ara yüzler için tasarlamadığını da söylemek gerekebilir. Adaptive bir yapıda olan material design’ın, geniş ekran, tablet, ATM ve akıllı saatlerde de örneklerini göreceğiz.
Büyük ekranlar
iPhone 5 reklamında baş parmağınızın gelebileceği son noktaya uygun telefon ürettiğini anlatan Apple, bir yıl içinde fikir değiştirmişe benziyor. Bu karar değişikliğinde, büyüklüğü 4 inçin altındaki telefonların kullanım oranlarının yüzde 11 azalmasının da payı olabilir. iPhone 6 ve 6 Plus ile büyük ekranlarda bu yıl önemli bir mücadelenin olacağını görüyoruz. Telefonlar ile tabletler arasında kalan phablet, tasarımcılar için de yeni tasarım zorluklarını barındırıyor. Kullanıcıların yüzde 43’ü telefonları tek eli ve başparmağı ile kullanırken büyük ekranlarda ulaşması daha zor alanların artık varlığından bahsedebiliriz. Mobil ara yüzler için sıcak noktaların daha kolay ulaşılabilir olması kullanım alışkanlığını da etkileyecek. 2015 yılını hem tasarımcılar hem de firmaların dijital kanal çalışanları, ara yüzlerin farklı cihazlarda nasıl göründüğüne karar vermeye çalışarak geçirecek.
Omnichannel
Forrester Müşteri Deneyimi Endeksi’ne göre, ABD’deki firmalar daha iyi veri analizi yöntemleriyle müşteri deneyimi puanlarını yüzde 10 iyileştirdi. Bu iyileşmenin Türkiye’de de karşılığını görebiliyoruz. Özellikle dijital servisler için müşteriye dokunulan tek fiziksel noktanın çok iyi tasarlanması gerekiyor. 2014 yılı teslimat konusunda kıpırdanmaları gösterdi, Amazon’un Prime üyelerine 25 bin ürünü bir saatte göndermeye başlamasından sonra 2015’de bu konunun e-ticaretin yanı sıra GSM ve bankacılıkta önemli bir geliştirme alanı olacağını öngörüyoruz.
Userspots Kurucusu Mustafa Dalcı’nın kalema aldığı “2014-2015 UX trendleri” yazısı Digital Age Almanak 2014 sayısında yer alıyor.
Yorumlar