Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) projeleri hayata geçirmek ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmek günümüzde markaların iş stratejilerinin olmazsa olmazlarından biri, çünkü marka imajının geliştirilmesinde inanılmaz payı var. Şirketinizin değerlerini ve etik kurallar çerçevesinde işleyişini kapsayan KSS anlayışınızı müşterilere aktarmanın, iyi niyetle yola çıkarak hayata geçirdiğiniz projelerle dijital platformlarda iz bırakmanızın en etkili en iyi yollarından biri ise sosyal medya kullanımı, ama elbette ki doğru üslup ve yaklaşım sağlandığı takdirde.
Kurumsal sosyal sorumluluk nedir?
Tam olarak neyi KSS olarak tanımlayabiliriz? Bu sorunun tek bir yanlış veya doğru yanıtı yok. Ayrıca her kurumun/markanın kendine özgü bir KSS anlayışı olduğunu söylemek yanlış olmaz. Buna rağmen, en popüler tanımlara göre belli başlı KSS tiplerini; yeşil eylemler/önlemler, kültürel ve doğal mirasları koruma, hayırseverlik, etik işe alımlar, çalışanlara gösterilen hakkaniyet başlıkları altında sıralayabiliriz.
Üstü kapalılık kuralı
Sosyal medyada KSS çabalarınızı sergilerken en dikkatli olunması gereken husus, yapılanları takipçilerin gözüne sokmamak. Sosyal sorumluluk projeleriyle böbürlenmek müşterilere samimiyetsizlik ve kendi reklamını yapma çabası olarak görünebilir. Elbette sosyal platformlarda duyuru yapmakta bir sakınca yok, ama paylaşımlarınızdaki amacınız ne kadar “üstü kapalı” olursa, topluluklarınızın size duyacağı saygı da o kadar fazla olur.
Etkili stratejiler
Marka olarak ben-merkezli veya kibirli görünmeden KSS projelerinizi sosyal medyada paylaşmak için dikkat etmeniz gerekenler şunlar:
- Basın bültenleri hazırlayın
Basın bültenleri yayımlamak şirketiniz hakkında konuşulmasını sağlamanın en iyi yollarından biridir, KSS tanıtımları için kullanıldıklarında ekstra etkili olurlar. Bu bültenleri doğrudan siz değil üçüncü taraflar sizin yararınıza yaydığı için, “kibirli” görünmeden markanıza artı puan toplarsınız. Hatta bültenin yayımlandığı linkleri, haberleri paylaşarak etkileşimi daha da artırabilirsiniz.
- Başka kurumlarla işbirliği yapın
KSS çabalarınızın takdir edilmesinin bir diğer yolu da başka bir şirket veya kurumla işbirliğine gitmekten geçiyor. Böylece sosyal medyada projenizi duyururken sadece kendi markanızın adını geçirmeyerek, “kendi reklamını yapıyor” yaftasından kurtulmuş olursunuz. Ayrıca, partnerinizin konuyla ilgili duyurularını üçüncü taraf olarak paylaşabilirsiniz.
- Çalışanlarınızı kişisel paylaşımlara teşvik edin
Sosyal sorumluluk anlayışınızı göstermenin harika yollarından biri de, çalışanlarınızı sizin yerinize paylaşımda bulunmaya teşvik etmek. Bunun yanı sıra, ekibinizden yardım etkinliği için gönüllü olanların deneyimlerini sosyal medyada yayımlayın ve onları destekleyin. Unutmayın ki, kişisel hesaplardan yapılan KSS paylaşımları kurumların kendi resmi hesaplarından yaptıkları paylaşımlarından daima daha anlamlı bulunuyor.
- Çabanızı fotoğraf ve videolarla gösterin
KSS çalışmalarınızdan bahsetmeniz iyi hoş ama onları görsel olarak aktarabilirseniz çok daha etkili olacaktır. Şirket olarak yazılı güncellemeler yapmak yerine görsel kanıtlar sunun. Projelere katılan çalışanlarınızın ve liderlerin fotoğraflarını çekin. İnfografikler ve video grafiklerle çalışmalarınızı anlatın.
- Canlı yayın yapın
İşinize canlı yayını da dâhil edin. Etkinlik sırasında gerçek zamanlı bildirimler yapın. Bu strateji özellikle birden çok şirketin ve gönüllü çalışanların dâhil olduğu KSS projelerinde işe yarıyor. Unutmayın ki, canlı yayınlar ve anlık bildirimler takipçilerinizin kendilerini o etkinliğin bir parçası gibi hissetmelerini, çabanıza tanıklık etmelerini sağlar. Bu da, olan biteni kelimelerle anlatmaktan çok daha etkilidir.
- Çift yönlü iletişime geçin
Sosyal medyanın değeri, markalar çift yönlü iletişime geçtiklerinde artar. Kurumsal sosyal sorumluluk içerikli paylaşımlar dâhil olmak üzere, bütün sosyal medya içerikleriniz vasıtasıyla takipçilerinizle iletişime geçin. Onlarla muhabbetiniz, markanızın arkasında olduğu değerleri nasıl desteklediğinizi, ne kadar önemsediğinizi göstermek için harika bir fırsattır.
- Soru sorun ve dinleyin
Sosyal medyada uzmanlaşılması gerekenlerin başında soru sormak ve dinlemeyi bilmek geliyor. Sıklıkla, şirketler/markalar sosyal medya hesaplarını ardı arkası gelmeyen içeriklerle doldurma, sürekli paylaşım yapma hatasını yapıyor. Böyle olunca da, takipçileri dinlemeye vakitleri kalmıyor. Oysaki takipçilerinizden, onların KSS projelerinizle ilgili fikirlerini dinleyerek çok şey öğrenebilirsiniz.
- Yorumlara yanıt verin
Sosyal medya kullanıcıları için hiçbir şey, iletişime geçtiği markadan yanıt alamamak kadar hayal kırıcı değil. Yanıt vermemek, kullanıcılara markanın kendisini onlardan daha üstün gördüğü hissini veriyor. Bu durumda da markanın sosyal sorumluluk bilincine müşterileri inandırmak çok zor hale geliyor.
- Dürüst olun
Şirketlerin “gerçekleri açıklayamam” veya “hataları gizleyebilirim” gibi düşünmeleri çok yanlış. Bir müşteri, bir çalışan, bir gazeteci… Kim vesile olursa olsun, KSS kampanyasında bir sorun varsa veya etik değerlerde bir erozyon söz konusuyla, bu mutlaka ortaya çıkacaktır. O nedenle, takipçilerinize karşı mümkün olduğunca dürüst ve şeffaf olun.
- Asla kendi kendinizi tebrik etmeyin
Kurumsal sosyal sorumluluk kendini göstermekten vazgeçme ve tamamen hayırseverliğe adanmakla ilgili bir kavram. Öte yandan, sosyal medya herkesin/her markanın kendini göstermesini amaçlayan ego merkezli bir platform. Bu tuzağa düşmemeli, sosyal medyada markanızı tebrik etmekten kaçınmalısınız. Bırakın bunu takipçileriniz yapsın.
Yorumlar