Skip to main content

Dijital artık günlük hayatımıza sınırları ortadan kaldırarak karışmış durumda. Günümüzde özellikle tüketici odağında koşar adım devam eden, iş dünyasının da var gücüyle ayak uydurmaya çalıştığı dijitalleşme ise her gün yeni kavramları ve elbette bir kavram karmaşasını beraberinde getiriyor. Son günlerde adını sıkça duyar olduğumuz “post- dijital”de bu yeni kavramlardan yalnızca biri.

Harcama öncelikleri

Post-Dijital-çaga-hazir-misiniz--17

Peki, para harcama desenleri ve tercihleri nasıl değişiyor? Katılımcıların yüzde 37,12‘si aylık gelirlerinin tamamını ay içerisinde harcarken, yüzde 31,11‘, yüzde 70-100 arasını harcıyor. Harcamaların hangi alanlara gerçekleştirdiğini anlamak adına; canlı etkinlikler, sinema, market alışverişi, yemek siparişi, kira, yolculuk, giyim ve akşam eğlenceleri kategorilerinde tüketicilerin aylık ne kadar harcama yaptıklarına göz attık. Katılımcıların canlı etkinliklere yaptıkları harcamalarını öğrenmek için sorduğumuz soru ile gördük ki, katılımcıların yüzde 57,81‘i aylık 10–100 TL arası harcama gerçekleştiriyor. Genellikle etkinliklere katılmayan ve gözle görülür bir harcama yapmayan katılımcılar ise genelin yüzde 25,77‘sini oluşturuyor. Katılımcıların sinemaya yaptıkları harcamalara göz attığımızda, yüzde 77,57‘sinin 10–100 TL arası harcama gerçekleştirdiğini görüyoruz. Genellikle sinemaya gitmediğini belirten ve harcamaları sık olmayan katılımcılar ise genelin yüzde 19,36‘sını oluşturuyor. Market alışverişine yapılan harcamaya göz attığımızda, katılımcıların yüzde 33,91’i aylık 10–100 TL arası harcama gerçekleştiriyor. Bu grubu yüzde 27,37 ile 100–200 TL harcama gerçekleştirenler ve yüzde 28,97 ile 200–500 TL arası harcama gerçekleştirenler takip ediyor.

En büyük gider kalemi ev kirası

Dışarıdan yemek siparişlerine yapılan harcamalara baktığımızda, katılımcıların yüzde 54,74‘ü 10–100 TL arası aylık harcamaları olduğunu belirtmişler. Katılımcıların yüzde 16,42‘si 100–200 TL arası harcama gerçekleştirirken, yüzde 11,62‘si 200–500 TL arası harcıyor. Katılımcıların yüzde 43,39‘u kiraladıkları bir evde yaşıyorlar. Kirada oturan katılımcılara aylık kendilerine düşen kira masraflarını sorduğumuzda, yüzde 43,69‘u 200–350 TL arası harcamaları olduğunu, yüzde 20,92‘si 350–500 TL arası harcamaları olduğunu, yüzde 23,38′i ise 500–750 TL arası harcamaları olduğunu belirtmişler. Giyim alışverişine katılımcıların yüzde 68,49‘u aylık 10–100  TL arası harcama yaparken, yüzde 21,76‘sı 100–200 TL arası, yüzde 8,81‘i ise 200–500 TL arası harcıyor.

Katılımcıların hafta içi ve haftasonu akşamları dışarıda ne kadar harcama yaptıklarını sorduğumuzda, katılımcıların yüzde 55,01‘i 10–100 TL arası harcama yaptıklarını, yüzde 14,02‘si 100–200 TL arası harcama yaptıklarını belirttiler. Yüzde 31,75‘i ise, genellikle haftaiçi ve haftasonu akşamları dışarıda harcama yapmadıklarını belirttiler.

Aylık kazanca göre aylık giderleri sıraladığımızda aşağıdaki sonuçlara ulaşıyoruz (%)

1. Kira harcamaları 20,69

2. Market alışverişi 19,50

3. Giyim alışverişi 11,98

4. Yolculuk harcamaları 10,74

Katılımcıların harcamalarındaki bu desenlere baktığımızda, harcamalarının yüzde 62,91‘inin hayatlarını devam ettirmeleri için gerekli olan alanlara gittiğini görüyoruz. Harcamaların yüzde 19,98‘i sinema, canlı etkinlikler ve eğlencelere yapılırken, yüzde 10,07‘si yemek siparişine gerçekleştiriliyor.

En gözde ve tercih edilen etkinlik sinema

Post-Dijital-çaga-hazir-misiniz--19

Katılımcıların hangi canlı etkinliklere daha çok gittiklerini sorduğumuzda, yüzde 27,77‘si konser, yüzde 23,90‘ı futbol müsabakaları ve yüzde 13,08‘i ise tiyatroyu belirttiler. Peki, canlı etkinlikler hangi sıklıkla tercih ediliyor? Katılımcıların yüzde 28,84‘ü 3 ayda 1’den daha az sıklıkta canlı etkinliklere gittiklerini belirtmişler. Ayda 1 giden katılımcı oranı yüzde 20,83, 2 ayda 1 giden katılımcı oranı yüzde 11,62, 2 haftada 1 giden katılımcı oranı ise yüzde 10,28. Katılımcılara sinemaya gitme sıklıklarını sorduğumuzda, yüzde 27,90 ayda 1 kez, yüzde 16,96‘sı 3 ayda 1’den daha az sinemaya gittiklerini belirttiler. Yüzde 14,69 2 haftada 1, yüzde 11,48 ise 2 ayda 1 sinemaya gittiklerini belirttiler. İki etkinlik tipini karşılaştırabilmek adına katılımcılara iki kategoride bir bilet sahibi olma şansları olsa hangisini tercih edeceklerini sorduk. Yüzde 54,47 sinema biletini tercih ederken, yüzde 45,53‘ü canlı etkinlik biletini tercih etti. Katılımcılara son 12 ayda kaç kez sinemaya ve canlı etkinliğe gittiklerini sorduğumuzda kişi başına yılda ortalama 10,68 kez sinemaya gidildiğini, 6,86 kez canlı etkinliğe gidildiğini görüyoruz.

Mülkiyet kavramına bakış değişiyor

Deneyime yapılan harcamanın etkin bir ekonomik rol oynadığını gördüğümüz bu jenerasyonun mülkiyet üzerine olan bakış açıları da belli bir oranda metamorfoz geçirmiş durumda. Katılımcılara ev sahibi olmayı düşünüp düşünmediklerini sorduğumuzda, yüzde 41,12‘si ev sahibi olmayı düşünmediklerini belirttiler. Ev sahibi olmayı düşünen katılımcıların yüzde 35,39‘u gelecek 5 yıl içerisinde, yüzde 30,19‘u 5–10 yıl içerisinde ve yüzde 15,26‘sı ise 10–15 yıl içerisinde ev sahibi olmayı düşünüyorlar.

Aynı soruyu araba sahipliği için sorduğumuzda ise yüzde 55,81‘i araba sahibi olmak istediklerini belirttiler. Araba satın almayı düşünen katılımcıların yüzde 45,45‘i gelecek 5 yıl içerisinde, yüzde 22,73‘ü 5–10 yıl içerisinde ve yüzde 15,31’i ise gelecek yıl araba satın alamayı düşünüyorlar. Peki, bu mülklere olan tüketici isteği nasıl?

Ev sahipliği, araba sahipliğine göre daha önemli

Post-Dijital-çaga-hazir-misiniz--18

Araba, ev, televizyon ve en çok istenen elektronik aletlere verdikleri önemi 1 (önemsiz) ile 5 (önemli) arasında puanlandırmalarını istedik.

• 3,84 Araba

• 4,39 Ev

• 3,18 Televizyon

• 4,06 En çok istenen elektronik ürün

Araba gibi kullanılabilen ve deneyiminin harekete geçerek yaşanabildiği bir ürünün sahibi olma isteğinin yüksek olmasına rağmen, katılımcıların gözünde öneminin evden düşük olması, ev sahibi olmak isteyen katılımcıların ev sahibi olmayı, araba sahibi olmak isteyen katılımcıların araba sahibi olma isteklerinden daha çok olduğunu gösteriyor.

Sayfalar: 1 2 3 4 5