Skip to main content

Yapay zeka konusunda İTÜ ARI Teknokent’ten çıkan 3 önemli işe gelin yakından bakalım..

Önümüzdeki yıllarda en basit işlerden, mesela envanter sayımı gibi, en sofistike işlere kadar, mesela kanser tanısı gibi, pek çok alanda yapay zeka uygulamaları ile karşılaşacağız. Bu uygulamaların sayısının artması konusunda ise en önemli rolü girişimcilik dünyası üstlenecek. Yapay zeka konusunda İTÜ ARI Teknokent’ten çıkan 3 önemli işe  gelin yakından bakalım..

Formalistech

İTÜ ARI Teknokent’te yapay zekâ üzerine çalışmaları olan firmalardan biri, bulut sistemlerini kullanarak şirketlere uçtan uca çözümler sunan Formalistech. Yazılımlarını ‘Mi4biz’ markası altında toplayan şirketin Genel Müdürü Tamer Gülce: “Mi4biz yetkinliklerinden biri yapay zekâ ve öğrenebilen makineler üzerine. Tüketicilerden gelen mail ya da telefon gibi bildirimleri yapay zekâ ile ulaşması gereken birime aktarımını gerçekleştiriyoruz. Bu çalışma, şirketlerde istihdam ve zaman verimlilikleri sağlıyor. Ayrıca sosyal medya takibinde de yapay zekâ unsurları ile hakkınızda neler konuşulduğunu, olumlu olup olmadığını anında size iletebiliyoruz.” diye anlatıyor.

Mi4biz aynı zamanda devamlı öğrenen bir model. Örneğin bir teknik aksama var ve bununla ilgili yüzlerce bildirim geliyor. Üçüncü bildirimden sonra gelenler anlamlandırılıyor. Yani gelen metinlerden aynı olanları bir bütün halinde tasnif edilebiliyor. Bu sayede şirketlerdeki iş yükünü azaltılırken, geri dönüşler de hızlandırıyor.

Bunsar

Yapay zekadaki son dönemde yaşanan gelişmeler ile artık perakende sektöründe uzun süredir konsept halinde bekleyen projeleri hayata geçirebilmek ve yepyeni tüketici deneyimleri oluşturmak mümkün. İTÜ ARI Teknokent bünyesinde faaliyet gösteren Bunsar’ın geliştirdiği “Görsel Ürün Arama ve Ürün Öneri Motoru” da bu teknolojinin başarılı örneklerinden biri. Bunsar’ın Kurucusu Soner Demiray: “Geliştirdiğimiz platform ile perakendeciler müşterilerine mobil uygulamalarında veya akıllı aynalarla fiziksel mağaza içerisinde beğendikleri ürünlerin benzerlerini ve tamamlayıcılarını kolaylıkla sunuyor. Alışılagelmiş arama motorlarının görsel arama özelliğinden farklı olarak Bunsar, bir fotoğraf karesinin benzerini değil, o karenin içerisinde yer alan her bir ürünün benzerini arayıp bulabiliyor.”

Bunsar platformu hali hazırda Hopi tarafından kullanılmakta. 2017 yılında Microsoft tarafından Türkiye’nin en iyi bulut tabanlı yazılım firması seçilen Bunsar’ın video ve canlı video akışlardan ürün tanıyabilen yeni teknolojisi Ocak ayında düzenlenen dünyanın en prestijli perakende etkinliklerinden biri olan NRF Big Show 2018’de tanıtıldı.

Artiwise

İTÜ ARI Teknokent bünyaesinde Ar-Ge faaliyetlerini yürüten bir diğer yapay zeka ile ilgilenen firma Artiwise. Tanel Temel ve Fatih Samet Çetin tarafından kurulan Artiwise firması, “Bırakın işleri makineler yapsın!” vizyonuyla çalışmalarını yürütüyor. Şirketin Genel Müdürü Tanel Temel, şirketin misyonunu “Operasyonel faaliyetlerin ve büyük veri analizlerinin makineler aracılığı ile verimli yapılması için gerekli teknolojileri geliştirerek insanların ve kurumların işlerini kolaylaştıracak çözümler sağlamak” şeklinde tanımlıyor. “Operasyonel faaliyetler arttığı için insan gücüyle verilere tek tek bakıp analiz etmek ve aksiyon almak zorlaşıyor. Bugün 3 kişinin 1 günde yapacağı işi bir makine çok kısa sürede bitirebiliyor. Bunu görerek, makine öğrenmesi ile çalışan ve doğal dil işleme (NLP) destekli bir metin analitiği platformu ortaya çıkardık. Tüm yazılı içerikleri kolayca analiz edebilen bir platform olmasını istedik. Bu noktada örneklemek gerekirse; anketler, iletişim formları, çağrı merkezi kayıtları, e-postalar, haberler, sosyal medya içerikleri gibi yazılı içeriklerin tamamının analizi tek bir platformda yapılabiliyor. Türkçe ve İngilizce dil desteğine ve API desteğine sahip olan metin analitiği platformumuzu 2018 yılı içinde yurt dışına açmayı hedefliyoruz.”