TÜSİAD’ın “Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü: e-Ticaret” raporu yayınlandı. GittiGidiyor ve The Boston Consulting Group (BCG) destekleriyle hazırlanan rapor, Türkiye’nin dijital dönüşüm alanındaki en önemli göstergelerinden biri olan e-ticaretteki potansiyelini ortaya koyarken, e-ticaretin önündeki gelişim fırsatlarına ve bu fırsatların değerlendirilmesi için atılması gereken adımlara da dikkat çekiyor.
Türkiye’nin e-ticaret sektörü için bir bilgi kaynağı ve referans niteliği olma hedefiyle hazırlanan raporun kamuoyu ile paylaşıldığı toplantıya TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Ekonomi Yuvarlak Masası Lideri Esin Güral Argat, TÜSİAD Yönetim ve Yuvarlak Masa Kurulu Üyesi Sina Afra, TÜSİAD Bilgi İletişim Teknolojileri Çalışma Grubu Başkanı Filiz Akdede, BCG Yönetici Ortağı Cenk Sezginsoy, GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, BTS Legal Yönetici Ortağı Yasin Beceni, Bankalar Arası Kart Merkezi CEO’su Soner Canko, Media Markt CEO’su Yenal Gökyıldırım ve Koton Yönetim Kurulu Eş Başkanı Gülden Yılmaz gibi sektörün önemli isimleri katıldı.
Rapordan öne çıkanlar;
- Global e-ticaretin hacmi son 4 yılda 630 milyar dolardan 1,6 trilyon dolara, toplam perakende içerisindeki payı ise %4,2’den %8,5’e ulaştı. 2021 yılında bu oranın %13 seviyesine ulaşması bekleniyor.
- 2020 yılında global e-ticaret hacminin %64’ünün gelişmekte olan ülkeler tarafından oluşturulması bekleniyor. Dünyada, sınırlar ötesi e-ticaret hacmi 400 milyar dolarlık bir hacme ulaştı. Sınırlar ötesi e-ticaret büyümesine devam ederek, 2020 yılında 1 trilyon dolar sınırına yaklaşacak.
- Türkiye’de e-ticaretin hacmi 2016 itibarıyla 17,5 milyar TL’ye ulaştı. 2012 yılında %1,7 olan e-ticaretin toplam perakendedeki payı ise %3,5’e yükseldi.
- Türkiye’de klasik perakendecilerin toplam e-ticaret pazarından aldığı pay yaklaşık %30 seviyesinde.
- Global çapta mobilin e-ticaret payı %44 iken Türkiye’de bu oran henüz %19 seviyesinde.
- 2016 yılı itibarıyla Türkiye’de e-ticaret işlemlerinin yaklaşık %19’u akıllı telefon ve tabletler üzerinden gerçekleşti. 2021 yılı için bu oranın % 49 seviyesine ulaşacağı tahmin ediliyor.
- Türkiye’de online alışverişin tercih edilmesindeki en önemli etken uygun fiyat beklentisi.
- Türkiye’de internet kullanan her 3 kişiden sadece 1’i online alışveriş yapıyor.
- Tüketiciler ürün araştırmalarını mobilde, satın almaları ise daha çok masaüstünde yapıyor.
Raporda Türkiye’de e-ticaretin potansiyelini yakalaması için atılması gereken adımlar ise 5 başlıkta toplandı:
- Sektör ve idari yapı arasında etkin iletişimin sağlanması
- Algı ve dijital okuryazarlığın artırılması
- Perakendecilerin e-ticaret ekosistemine daha fazla dahil olması
- Teknik altyapının iyileştirilmesi
- Mevzuatın sektörün gelişimini destekleyecek şekilde düzenlenmesi
Raporun infografiğine ulaşmak için buraya tıklayabilirsiniz.
Yorumlar