İnternet ile birlikte gelişen bilgi toplumu olma sürecinin bir getirisi olarak yaşadığımız dijital dönüşüm, kısa zamanda daha çok gelişmeden haberdar olmamızı sağlıyor. 2000’den bu yana yaşadığımız değişimin daha yoğun olduğunu fark ediyoruz.
Dijital dönüşümle beraber online olan kişi ve cihaz sayısında artış yaşanması ile Türk insanının tüketim alışkanlıkları da bu günümüzün gerçeği ile birlikte değişiyor.
Görsel materyallere ilgi artıyor
Türkiye’nin online tüketim alışkanlıklarına baktığımızda birçok başlıkta diğer ülkelerle benzerlik gösterdiğimizi söyleyebiliriz.
Bu alışkanlıklarımızı belirleyen faktörlerin başında kendi tercihlerimiz kadar, bizlere tüketilen içeriklerin sunulduğu kanallar ve teknolojiler geliyor.
Örneğin, içerik tüketimimiz mobile doğru geçtikçe ve her bir içerik için harcadığımız süre de kısaldıkça, bu içeriklerin yapıları da daha kolay tüketilir hale gelecek şekilde değişim gösteriyor.
Geçmiş dönemlere göre; daha kolay tüketebildiğimiz içerik türlerini tercih ediyoruz. Bu da yazılı içeriklere göre görsel materyallere ilgi artışının bir göstergesi.
Dönüm noktalarından biri de sosyal ağlar
Son yıllarda dijitalde yaşanan dönüm noktalarının başında sosyal medya platformları geliyor. Sadece kendi içlerinde büyük bir içerik üretmekle kalmıyor, e-ticaret gibi alanlarda da büyük etki ediyorlar. Tüketici, özellikle elektronik ürünler almadan önce sosyal medya, bloglar..vb kaynaklardan ürünle ilgili yorumları özellikleri okuyup karşılaştırmalar yapıyor. Facebook 36 milyon kullanıcısıyla, online dünyadaki en dominant tüketici platformu. Facebook’tan sonra en yaygın platform, 8,5 milyon kullanıcısıyla Twitter. Öte yandan online alışverişin hızlı yükselişi tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kendisini gösteriyor.
Digital Age Haziran sayımızın kapak dosyasında online’daki tüketim alışkanlıklarımızı güncel verilerin ışığında ele alarak ‘Türkiye’nin dijital tüketici profilini’ ortaya çıkarmaya çalıştık. Türkiye’deki dijital tüketici profilini anlayabilmek için öncelikle rakamlardan bahsetmek gerekiyordu. Bu kapsamda TGI Net Türkiye Araştırması verileri üzerinden yaptığımız analizlerle online tüketicilerin genel özellikleri ve davranış şekilleri hakkında detaylı bir analiz yaptık.
Yaptığımız analizler ışığında ortaya koyduğumuz profilde 15-34 yaş arası çalışan ve kentli kesimin ağırlıkta olduğu, bu kitlenin online tüketim alışkanlıklarının; anlık iletişim, sosyal ağlar oyun ve video üzerinden şekillendiğini ve giderek artan penetrasyonunun ana nedeninin ‘mobil’ olduğunu söyleyebiliriz. Online’daki tüketim alışkanlıkları giderek olgunlaşan ve ne istediğini bilen bir imaja dönüşen Türk dijital tüketici profili markaların da pazarlama tarafında işini kolaylaştırıyor.
‘Digital is the new main stream’ temasıyla sekizincisini düzenlediğimiz Digital Age Summit’ten dikkat çeken başlıkları dergi içi sayfalarda bulabilirsiniz.
Bu ayın öne çıkan diğer başlıkları ise şöyle;
- Sigorta sektörü ve büyük veri
- Dünya kupası ekranları
- Dijital müzik pazarı
- PR 360
Haziran sayımızın yanında ayrıca ‘Türkiye’nin Dijital Soy Ağacı 2014’ ve ‘Dijital Çağda Herkes için Eğitim’ eklerine ücretsiz olarak ulaşabilirsiniz.
Yorumlar