Ağırlıklı olarak e-ticaret sitelerinde kullanılsa da, CPA odaklı reklamlar birçok içerik sitesinde de yer alıyor. Bir eylem çağrısı yaparak ziyaretçileri yönlendiren bu reklamların gösterimi, gerçekleştirilen eylem başına ücretlendiriliyor. Bu ücretler de ziyaretçinin bir form doldurması, bilgi vermesi ya da bir satın alma gerçekleştirmesi gibi önemli bir dönüşüm sağladığından, CPM yani bin ünite gösterimi başı ücretlerden çok daha yüksek olabiliyor.
Tüm dijital reklamcılığın yüzde 60’ını oluşturan pazarlama ortaklığı programlarında CPA reklam kullanım oranı da yüzde 15’i buluyor.
IAB Türkiye verilerien göre Türkiye’de 2019’un ilk yarısında 1,3 milyar TL dijital reklam yatırımı oldu. Yıl sonu rakamları henüz açıklanmadı ama 2017 ve 2018’deki artışların oranıyla da paralel şekilde 2,6 milyar TL beklentisi var. Bu durumda 2019 için yaklaşık 234 milyon TL’lik bir CPA harcaması olduğunu düşünebiliriz.
Dolandırıcılar için iştah kabartıcı bu miktardan pay kapabilmenin çeşitli yolları var. Pazarlama ortaklığı programları için dolandırıcılık karşıtı ve marka teklif izleme çözümleri sunan Adv. Cake’ten aldığım verilere göre, dijital reklamlarda dolandırıcılık oranı globalde yüzde 30’u buluyor. Şirket, 2019 yılında globalde çalıştıkları 160’ın üzerinde müşteri için 15 milyon dolarlık dolandırıcılık eylemini önlemiş. Burada 2,5 milyondan fazla siparişten bahsediyoruz.
Kısa süre önce Türkiye’ye giriş yapan Adv. Cake, Türkiye pazarında 2019 yılında ortalama 70 milyon TL’lik CPA dolandırıcılığı yapıldığını iddia ediyor.
Peki bu dolandırıcılık nasıl gerçekleşiyor?
Örneğin reklam pastasından pay almak isteyenler yönlendirme adreslerini değiştirerek sistemleri kandırmaya çalışıyor, özellikle program ortaklıklarında arada Google vb. platformlarınki gibi gelişmiş mekanizmalar olmadığında, bu tip bir dolandırıcılık çocuk oyuncağı. Ancak iş bununla kalmıyor, son dönemde web tarayıcısı üreticilerinin, reklam teknolojisi şirketlerinin ve IAB gibi reklam birliklerinin anlaşarak üçüncü taraf çerezler konusunda aldıkları kararda da etkisi olan çerez modifikasyonu meselesi var. Kişisel bilgilerin de gizliliğinin kalmadığı bu modifikasyonlarla, reklam dolandırıcılığı da yapılabiliyor.
Ayrıca birçok kullanıcının web tarayıcısına kurduğu eklentilerin, örneğin araç çubuklarının arka planında sizi bu sayfalara yönlendirebilir. Son olarak ise yönlendirme kodlarının değiştirilmesinin takibini yaptıklarını belirten Adv. Cake yöneticileri, henüz yüzde 5’lik e-ticaret oranımıza karşın, ülkedeki dijitalleşme potansiyelinin farkındalar.
Diğer yandan reklam teknolojisi şirketleri de bu konuda açıklamalar yapıyor. Adform Türkiye Ülke Müdürü Cem Eroğlu, doğru teknoloji ortakları ile çalışmanın reklam satın almadaki kaliteli envanter önceliklendirmesini sağladığını belirtiyor. Reklam verenlerin, kendi reklam sahtecilik çözümleri bulunan yapılarla çalışmasını tavsiye eden Eroğlu, gelecek dönemde teknoloji şirketlerinin de araçlar, içgörüler ve sinyaller konusunda iş birliği ve paylaşım yapacaklarını öngördüklerini ve reklam sahteciliğinin büyük ölçüde azalacağını belirtiyor.
Reklam dünyasındaki bu güven probleminin aşılması, mobil ve dijitalin ilerlemesiyle karşımıza çıkacak yeni ve zengin reklam biçimlerinin artıracağı kalitenin, karşılığını bulması anlamına gelecek.
Aytun Çelebi, Gazeteci
Yorumlar