Skip to main content

Brand Week Istanbul’da gerçekleşen İyi Kalpli Teknoloji panelinde, Türkiye’deki sosyal girişimcilik konusu ve markaların bu konuda neler yapabileceğine dair görüşler paylaşıldı.

Brand Week Istanbul’da Legends of Entertainment gününde gerçekleşen, İyi Kalpli Teknoloji başlıklı panelde, Türkiye’de sosyal girişimcilik ve iyilik hareketinin sonraki adımları ve markaların sosyal girişimleri desteklemek konusundaki ihtiyaçlarının neler olduğuna cevap arandı.

Alemşah Öztürk moderatörlüğünde gerçekleşen panelin konukları; givin Kurucusu Başak Süer, Askıda Ne Var Kurucusu Oğuzhan Canım, Good4Trust.org  Kurucusu Uygar Özesmi, Türkiye’deki sosyal fayda hareketi için neler yapılması gerektiği ve markaların sosyal girişimleri desteklemek konusundaki en büyük ihtiyacın neler olduğuna dair düşüncelerini paylaştılar.

Türkiye’de sosyal girişimcilik ne durumda? 

givin Kurucusu Başak Süer, “givin, kullanılmayan eşyaların mobil uygulama ile bağışlanabildiği bir sosyal girişim uygulaması. Türkiye’de sosyal girişimcilik yeni bir kavram. Biz de bu işi yapan ilk insanlardan biriyiz. Bence sosyal girişimciliğin henüz ne olduğunun bilinmemesi bir problem. Herhangi sosyal sorumluluk projelerinden çok farklı. Toplumda bu konuda en çok eğitime ihtiyacımız var. Markaların sosyal girişimle beraber kendi kozlarını nasıl birleştirirler bunu iyi düşünmesi gerekiyor. ”

Askıda Ne Var Kurucusu Oğuzhan Canım, “Askıda Ne Var, üniversite öğrencilerine; yemek, kıyafet, tiyatro bileti, konser bileti, kitap, dergi ve yurtdışı staj gibi ürün ve hizmetlerin ücretsiz sunulmasını sağlayan bir sosyal girişim olarak başladı. Önemli olan markaların sosyal girişimlere nasıl baktığı. Sürdürülebilir olmak için girişimin de para kazanması gerekiyor. Bu konuda marka tarafında bir güvensizlik var. Duyarlılığını yitirmiş birçok marka ile görüştük. Markaların sosyal girişimlere destek olması lazım fakat markalar daha çok görünür olmak istiyor. Odaklanılması gereken temel şey fayda. Sosyal girişimlerin toplumu kalkındıracağını farketmeleri gerekiyor. Markalar Türkiye’de ve globalde ne yapılıyor onları incelemeli ve bu konudaki ağlara dahil olmalılar. Ne için yapılıyor ve amaç ne bunu araştırmak gerekiyor. Marka tarafında projenizi anlattığınızda bunu anlamama ihtimali yüksek. Bu mekanizmanın değişmesi, insanların birbirini dinlemeleri ve yakınlaşmaları gerekiyor. Bizleri dinleyen, ne yaptığımızı fark eden insan ekosisteminin büyümesine ve desteklenmeye ihtiyacımız var. Şirketlerin her şeyi kar maksimizasyonuyla ölçmemesi gerekiyor.”

Good4Trust.org  Kurucusu Uygar Özesmi, “Good4Trust.org dört yıl önce kuruldu ve iyilik diye yola çıktık. İyilikler paylaşıldı ve çoğaldı. Vermek üzerine kurulu yepyeni bir ekonomik sistemi nasıl kurarız diye konuştuk. Üreticilerle türeticileri bir araya getiriyoruz. Sosyal girişimler para kazanmayacaksın demiyor kârı maksimize etmeyeceksin diyor. Önümüzde 15-20 yıl sonra bildiğiniz marka kalmayacak hepsi sosyal girişim olacak çünkü olmaya mahkum. Sosyal girişimi ekolojik ve sosyal fayda yaratır, çevreye ve insana fayda sunar, ürün hizmet sunarak insanların ihtiyaçlarını karşılar. Sosyal girişimler hayırseverlik değil geleceğin ekonomisidir ve ilerideki bütün ekonomik faaliyetlerin sosyal girişimler olacağını düşünüyorum. “