Türk tüketici elektroniği pazarı 2017 yılını 14,6 milyar TL ciro ile kapattı. Araştırma firması GfK’nın açıkladığı verilere göre, tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2017’nin dördüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17,2’lik bir büyüme kaydetti. Dördüncü çeyrek sonu itibariyle büyümeye en yüksek katkı çift haneli oranlar ile telekom ve küçük ev aletleri sektörlerinden geldi. Bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda küçülme kaydeden tek sektör ise görüntüleme sistemleri oldu.
Telekom: Çift haneli büyüme
Dördüncü çeyrekte çift haneli büyüme telekom sektörü 2017’nin dördüncü çeyreğinde bir önceki yıl aynı döneme göre yüzde 31 oranında büyüyerek 6,8 milyar TL’lik ciro elde etti. 2016 yılında gerçekleşen darbe girişimi, üçüncü çeyreğin çift haneli büyümesine en büyük etkiyi gösterirken, dördüncü çeyrekte yapılan yeni akıllı telefon lansmanları büyüme trendinin artarak devam etmesini sağladı. Sektördeki tüm ürün grupları 2017 dördüncü çeyreğini güçlü çift haneli pozitif büyüme oranları ile kapattı. Akıllı telefonların toplam sektör büyümesi üzerindeki etkisine paralel olarak, diğer tüm ürün gruplarının çift haneli ciro büyümelerinin telekom sektörüne etkisi ilgili dönem sonu itibarıyla olumlu oldu. Baz etkisinin çok düşük olması nedeniyle, dördüncü çeyreğe kadar yüzde 100’ün üzerinde büyüme gösteren akıllı saatler ise çift haneli büyüme oranına geriledi.
Bilgi teknolojileri: Dizüstü bilgisayarlarda toparlanma
Bilgi teknolojileri sektörü bir önceki yılın dördüncü çeyreğine göre ciroda yaklaşık yüzde 9 oranında büyüdü ve 1,5 milyar TL ile son çeyreği kapattı. Büyüme üzerinde en yüksek etkiye sahip ürün grupları masaüstü bilgisayarlar, dizüstü bilgisayarlar, mouse ve klavyeler olarak gerçekleşti ve çift haneli büyümeler yakalandı. Oyun özellikli ürünlerde potansiyel devam etmekte. Web kameralar, tabletler ve monitörler ise küçülmeye devam etti.
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri: Çok fonksiyonlu yazıcılar büyümeye devam ediyor
Ofis makineleri ve sarf malzemeleri sektörü bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 1 oranında büyüyerek son çeyrekte 155 milyon TL elde etti . Çift haneli büyüme ile en büyük katkıyı çok fonksiyonlu yazıcılar sağladı. Aynı dönemde tek fonksiyonlu yazıcılar, çok fonksiyonlu yazıcıların aksine, çift haneli daraldı. Kartuş dünyasında ise dördüncü çeyrekte tek haneli daralma kaydedildi.
Büyük beyaz eşya: ÖTV sonrasında beklenen düşüş gerçekleşti
Eylül ayı sonu itibariyle ÖTV kampanyasının bitmesi, kampanya boyunca yüksek büyümelerle devam eden büyük beyaz eşya sektör büyümelerinde biraz gerilemeye yol açsa da 2016 yılının son çeyrek dönemine göre yüzde 1,4 oranında büyüyüp; 2017 yılının son çeyreğini 2,8 milyar TL ciro seviyesi ile kapattı
Ciro olarak en fazla büyüme oranına ulaşan kategori çift hanelerle kurutma makineleri olurken, fırın kategorisi ise ikinci en çok büyüyen kategori oldu. Çamaşır ve bulaşık makineleri tek haneli de olsa büyümeye devam ederken, 2016 yılının son çeyreğine göre küçülen kategoriler; buzdolapları ve derin dondurucular oldu.
Küçük ev aletleri: Son çeyreği çift hanelerle kapadı
Küçük ev aletleri sektörü, 2017 dördüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 oranında güçlü bir büyüme elde etti ve 1,3 milyar TL ciro seviyesi ile dördüncü çeyreği kapattı. Ciro bazında en iyi performanslar sırası ile sıcak içecek hazırlama makinaları, tost makineleri, gıda hazırlama, elektrikli süpürgeler, ütü, kadın / erkek tıraş makinaları, saç şekillendiriciler, saç kurutucular, narenciye / katı meyve sıkacakları ve saç / sakal kesiciler olurken; su ısıtıcılar ve fritözler ise küçülme kaydeden ürün grupları oldu. Çok fonksiyonlu / özellikli, yüksek teknolojili ürünlere eğilimin artması Türk kahve makineleri, siklonik süpürgeler ve kazanlı ütüler gibi segmentlere olan ilgiyi artırdı.
Tüketici elektroniği: Büyümeye devam ediyor
Tüketici elektroniği sektörüne toplam olarak bakıldığında, 2017 son çeyrekte 2016’nın son çeyreğine göre ciro büyümesini yüzde 9 seviyelerinde kapattı ve yaklaşık 2 milyar TL’lik ciro elde etti. Sektöre dâhil olan ürün grupları incelendiğinde; soundbar ve bluetooth hoparlörler ile video kameralar üçüncü çeyrekte de olduğu gibi çift haneli büyümeye devam etti. Sektör içinde en büyük paya sahip olan TV’ler ise sektör toplamı ile aynı seviyede bir büyüme performansı gösterdi ve 1,9 milyar TL ciro seviyesi ile çeyreği sonlandırdı. Ultra yüksek çözünürlüklü TV’lerin payı 2016’nın aynı periyodunda yüzde 41 iken 2017 son çeyrekte cirodan aldıkları pay yüzde 48’e ulaştı. Öte yandan ekran ölçülerine bakıldığında büyük ekran televizyonlardaki büyümenin devam ettiği ve 55 inç TV’lerin 2016’nın aynı dönemine göre çift haneli büyüme gösterdiği görülüyor.
Yorumlar