Otomotiv endüstrisi, ülke dışına bağlı olması sebebiyle kurdaki dalgalanmadan en çok etkilenen sektörlerden biri. Sektör, 2018’de 10 ayda yüzde 30’a varan bir daralma yaşadı. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Başkanı Murat Şahsuvaroğlu’na göre: ‘Özellikle Eylül ayında daralma yüzde 68’i bulmuştu. Ekim ayında ise daralma yüzde 70’in üstüne çıktı.’
Üretimin amiral gemisi olan sanayi kollarındaki daralmayı durdurmak amacıyla açıklanan ÖTV ve KDV indirimleri özellikle otomotiv ve beyaz eşya sektöründe hareketlenmeye yol açtı. Ekim ayı sonunda Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın açıklamasıyla beraber otomotiv sektöründe uzun zamandır süregelen tablonun ilk kez pozitife döndüğünü otomotiv devi markaların internet trafiklerine bakarak doğrulamak mümkün. IAB Internet Ölçümleme Araştırması verilerine bakıldığında göre 31 Ekim sonrası Otomotiv sektörüyle ilgili internet sitelerinde trafik gözle görülür şekilde arttı. Marka bazlı incelendiğinde de en fazla gerçek kullanıcıya ulaşan internet sitelerinin sahibi otomotiv markaları Ford, Toyota, Fiat, BMW ve Mercedes-Benz’in trafiklerinde artış görülüyor.
Video reklamın 10 Kasım karnesi
Ülkemizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk ölümünün 80. yılında anıldı. Gemius AdReal verilerine göre 10 Kasım’da Atatürk temalı reklamlar arasında en fazla gösterime ulaşanlar arasında Koç Holding her yıl olduğu gibi başı çekti. Kiğılı’nın ‘Önümüzü Birlikte İlikleyelim’ sloganıyla yaptığı reklam da izleyiciden büyük beğeni aldı. Gemius Adreal Raporu’na göre 29 Ekim tarihinde dijitalde en fazla kullanıcıya ulaşan reklam Sabancı Holding’in Cumhuriyet Bayramı’nı konu alan reklamı oldu.
E-ticaretin altın günü; 11.11
Birkaç yıl önce Çin’de Bekarlar Günü olarak kutlanan 11 Kasım tarihi, Alibaba ve CEO’su Jack Ma tarafından bir tür alışveriş çılgınlığına çevrilmiş durumda. Öyle ki, 11 Kasım’da dünya genelinde e-ticaret sitelerinin cirosu Black Friday’den bile daha fazla. Türkiye’de de e-ticaret siteleri, 9 Kasım Cuma gününden başlayan ve 11.11 Pazar günü sona eren indirim kampanyaları düzenledi. Bu sebeple biz de bu üç gündeki ziyaret artışını anlayabilmek için bu e-ticaret sitelerinin son dört haftadaki Cuma-Pazar trafiklerini inceledik. Trendyol’un başı çektiği sıralamada ilk on site içerisinde elektronik üzerine satış yapan Mediamarkt, Teknosa, Vatan gibi sitelerin de bolluğu dikkat çekiyor. Bu markaların Türk kullanıcıdan bu denli ilgi görmesi aslında sürpriz değil, çünkü Türkiye’de kullanıcı davranışları incelendiğinde tıklanma oranı en yüksek sektör Elektronik.
Bedelli açıklandı e-devlet kapısında izdiham yaşandı
Bedelli askerlik yapacak olanların celp tarihlerinin açıklanmasından sonra e-devlet olarak bilinen turkiye.gov.tr adresinde alışılmışın dışında büyük bir trafik yaşandı. 18 Kasım tarihinde gerçek ziyaretçi sayısı 636 bin olarak gözükürken 19 Kasım’da bu trafik 1 milyon 456 bine çıktı. Grafikte E-Devlet trafiğinin 13 Kasım ve 5 Kasım tarihlerinde de çok yüksek olduğu görülüyor. Bunun sebebi de 5 Kasım’ın E-devlet üzerinden bilirkişi başvurularının alındığı ve 13 Kasım’ın KYK burslarına hak kazanan öğrencilerin açıklandığı tarih olması.
Yorumlar