Türkiye girişimcilik ekosistemi açısından en önemli satın almalardan birini Haziran ayı içerisinde yaşadık. Global fintech devi PayU, iyzico’nun çoğunluk hissesini satın aldı. Bu satın almanın detayları ve iyzico’nun bundan sonraki yol haritasını şirketin kurucu ortağı Barbaros Özbugutu’ya sorduk.
Öncelikle iyzico’nun kuruluşundaki amaçtan ve satın alma sürecinden bahsedebilir misiniz? Ne zaman başladı ve süreçte neler yaşandı?
Kurucu ortağım Tahsin Isın ile önceki işlerimiz nedeniyle bir araya geldiğimizde ikimiz de Türk asıllı olduğumuz için iş dışında da sohbetlerimiz oluyordu. Ortak düşüncemiz Türkiye’deki bankaların ne kadar gelişmiş sistemleri olduğuydu. Bununla beraber, Türkiye’deki mağazalarda, bir tezgahta altı, yedi POS cihazının olması da dikkatimizi çekmişti. Ödeme yöntemlerinin daha verimli bir sisteme oturtulabileceğini düşünmeye başladık. Finansal kapsayıcılığı nasıl artırabileceğimiz yönündeki düşüncelerimiz bizi bu noktaya getirdi. PayU’nun teklifini kabul etmemizdeki amacımız bu oldu. Daha önce PayU’nun global yöneticileri ile fintech etkinliklerinde bir araya geldiğimizde global piyasa ve Türkiye piyasasıyla ilgili fikir alışverişimiz oluyordu. Money 20/20 Europe 2018’de de PayU global CEO’su Laurent le Moal ile bir araya gelmiştik. Etkinliğin ardından onlardan teklif geldi. iyzico Yönetim Kurulu ve yatırımcılarla görüşmelerin ardından bütün süreç bir yıl sürdü. Anlaşma şu an denetleyici ve düzenleyici kurumların onayında. Bu onayın alınmasından sonra güçlerimizi tamamen birleştirip, bu yolda birlikte hareket etmeye başlayacağız.
Sizce Payu’nun iyzico’yu satın alma isteğindeki temel gerekçe neydi? Diğer yandan sizin bu teklifi kabul etmede ana nedeniniz ne oldu?
PayU’nun iyzico’yu satın alma isteğinin temel sebeplerini iki ana başlıkta açıklayabilirim. iyzico’nun gösterdiği istikrarlı büyüme ve inovatif çözümlerle birlikte ikinci önemli unsurun iyzico ekibi olduğunu düşünüyorum. Bizim açımızdan önemli faktörlerden biri, iki şirketin vizyonunun örtüşmesi. Yönetim ekibi ile aynı dili konuşup aynı değerleri paylaşıyor olmamızla birlikte, bu güç birliği sayesinde hedeflerimize daha hızlı ulaşabileceğimiz için PayU’nun teklifini kabul ettik.
Bu satın alma sonucunda elde edilen güç birliği ile PayU’nun ödemeler dünyası pazarındaki payı da ciddi büyüdü. Bunun olası etkiler ne olur?
Türkiye’de dijital ödeme pazarı 2018’de 140 milyar dolar TL olarak gerçekleşti ve yüzde 40’lık büyüme gerçekleşti. iyzico’nun işlem hacmi 6 civarında. Yani henüz pastanın en büyük bölümü bankalar tarafından işleniyor. Hedefimiz, tüm oyuncularla birlikte bu pazarı büyütüp perakende satışlarda online’ın payını yüzde 5,3’ten Avrupa ve ABD seviyelerine taşımak.
PayU ile kuracağınız ortak organizasyon yapısının kapsamında neler olacak?
Kısa vadede hiçbir şey değişmeyecek. Zamanla iki şirketin birleşmesiyle birlikte üye işyerlerimize daha çok katma değer sunma şansına kavuşacağız. Örneğin bugün iyzico platformunda altı, yedi adet ödeme yöntemi var. Dünyanın en büyük fintech yatırımcısı PayU’nun da 250 adet ödeme yöntemi mevcut. Türkiye piyasasını en iyi duruma getirmek ve Türkiye e-ihracat menzilini geliştirmek hedeflerimiz arasında bulunuyor. Dolayısıyla PayU’nun iyzico’yu satın alması, Türkiye’deki KOBİ’lerin e-ihracat menzilini genişletmede önemli ölçüde katkı sağlayacak ve onlara yepyeni pazarlarda yerel ödeme yöntemleri ile satış yapabilme kolaylığı sunacak. Hedefimiz iyzico ve PayU’yu tek şirket olarak beş sene içinde Türkiye’nin en büyük beşinci finansal kuruluşu haline getirmek.
Ekonomideki çok da iyi olmayan gidişatın Türkiye’deki yatırımcı iklimi üzerinde yarattığı negatif etkiye rağmen gerçekleşen bu büyük satın almayı yatırımcı piyasası açısından nasıl okumak lazım?
Özellikle döviz kurlarındaki değişimler elbette yapılan yatırımları etkiliyor. iyzico olarak aldığımız yatırımlar Gezi Parkı olayları ve 15 Temmuz darbe girişimi dönemlerindeydi. Yatırım alınan dönemlerdeki döviz kurları farklı olsaydı Unicorn olma hedefimize çok daha yakın olabilirdik. Dolayısıyla şirketlerin oluşturduğu değerler, dolar bazında değerlendiriliyor. Ancak asıl önemli nokta girişimin doğru amaca hizmet ediyor olması. Bir girişimci fikri doğruysa ve doğru amaca yönelik doğru iş planı ile sonuç odaklı hareket edilebiliyorsa, dünyanın neresinde olursa olsun yatırımcı şirket bulmakta zorluk çekmeyecektir. Bu satın almanın ülkemizdeki yatırımcı ve girişimci ekosistemine moral olarak önemli bir katkı sağladığı görüşündeyim. Ayrıca bu satın almanın, farklı sektörlerden yabancı yatırımcıların Türkiye’ye bakışını olumlu olarak etkileyeceğine inanıyorum..
Bu birleşmenin Türkiye’nin e-ihracat ve e-ticaret ekosistemine katkısı ne olur?
iyzico ve PayU’nun platformlarının birleşmesiyle; ki bu durumda Türkiye’nin e-ticaret menzili oldukça genişleyecektir. Bunun yanı sıra dünyanın en büyük fintek yatırımcısı PayU ile birleşmemiz bu büyük network içinde geliştirilen ürünlerle tüketicilere de fayda sağlayacaktır. Ödeme sistemlerinin herkesin kullanabileceği şekilde gelişmesi ve Türkiye’nin e-ihracat menzilinin daha fazla büyümesi hedeflerimize PayU çatısı altında ulaşmaya çalışacağız. PayU’nun sahip olduğu olanakların da katkısıyla, satın alma süreci sonlandığında e-ticaretin geleceği nokta hayal edilemeyecek düzeyde olacaktır ve Türkiye ihracat konusunda daha çok ön planda olacaktır. Bu birleşme sayesinde iyzico’nun da PayU’nun da müşterilerine hem lokalde hem globalde ulaşabiliyor olacağız ki bu Türkiye’nin e-ihracatını güçlendirecek.
Yorumlar