Pandemi diğer pek çok sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de bütün planları alt üst etti ve özellikle konaklama alanında birçok şeyin değişmesine neden oldu. Dedeman Turizm Grubu İcra Kurulu Başkan Vekili Ertuğrul Çataltepe ile pandeminin turizm ve otelcilik alanına etkisi ile sektördeki dijitalleşme çabalarını konuştuk.
Tüm yaşamı etkileyen pandemi sürecinin olumsuz etkilerinin en fazla hissedildiği sektörlerin başında konaklama ve yeme-içme geliyor. Dedeman Grubu bu süreçten nasıl etkilendi?
Pandemi döneminin ilk günlerinde hızlı ve planlı hareket ederek süreci başarı ile yönettik. Dedeman Turizm Grubu olarak misafirlerimizin ve çalışanlarımızın sağlığı için 12 otelimizde bir süre hizmete ara verdik, haziran ayında tekrar bu otellerimizi hizmete açtık. Bu dönemde Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısındaki düşüş, şirket toplantıları, konferans ve seminer gibi organizasyonlar için konaklamalı ve konaklamasız seyahatlerin azalması, izolasyon önlemleri kapsamında alınan kararlar doğrultusunda kongre ve düğün organizasyonlarının iptal edilmesi, otellerimizin gelirlerimizin azalmasına neden oldu. Pandeminin olumsuz etkisi ile Dedeman Turizm Grubu olarak yönettiğimiz ciro 2019 yılına oranla 2020 yılında yüzde 49 azaldı. Otel doluluk oranlarımız da ise 2020 yılında yüzde 44 civarında gerileme gerçekleşti.
Normalleşme süreci için ne gibi önlemler aldınız? Bu önlemlere müşterilerinizden nasıl tepkiler geldi?
Pandemi sürecinde tüm otellerimizde uygulanan; sosyal mesafe, hijyen, eğitim, sağlıklı besin olmak üzere dört ana başlıktan ve 50’yi aşkın alt başlıktan oluşan önlemlerimiz ile oluşturduğumuz ‘güvende kal’ manifestomuzu hayata geçirdik. Bu süreçte, TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı ‘Covid-19 ve Hijyen Uygulamaları Değerlendirme Kriterleri’ni eksiksiz yerine getirerek Güvenli Turizm Sertifikası almaya hak kazandık. Düzenli denetlemeler ile sertifikamızı güncel kılmaya da devam ediyoruz. Ayrıca üyesi olduğumuz Dünya Seyahat ve Turizm Örgütü (WTTC) tarafından Dedeman Grubu olarak; Safe Travels-Güvenli Seyahat tastiği aldık. Misafirlerimizin otele girişlerinden itibaren otelden çıkış yapacakları ana kadar, kendilerini, diğer misafirleri ve personelimizi korumak adına birçok önlem aldık ve bu önlemler hakkında basılı ve dijital tüm platformlarımızda bilgilendirmelere yer verdik, bu önlemlerimizi de sıfır tolerans prensibi ile her otelimizde eksiksiz uyguluyoruz.
Normalleşme sürecinde online rezervasyon araçlarından dijital menülere temasız ödemeden yeni online sipariş kanallarına dijital odaklı bir dönüşüm yaşadı sektör. Sizin pandemi döneminde dijitalleşme adına aksiyonlarınız neler oldu? Ve pandemi sonrası süreçte sektörün dijital dönüşümüne ilişkin bakışınız nasıl?
Dedeman Turizm Grubu’nda dijitalleşme çok daha öncesinde başlamıştı. Pandemi süreci gösterdi ki, dijitale yatırım yapmayan şirketler bu oyunun dışında kalacak. Mobilite ve veriye güvenli erişim odaklı projelerimiz, bu dönemde yaptığımız yatırımları fazlasıyla geri almamızı sağladı. Bünyemizde kullandığımız bulut yapıları iş sürekliliğimizin sağlanması açısından çok önemliydi. Bu iş sürekliliği kusursuz misafir memnuniyetini yanında getirmiş oldu. Yeni dönemde teknoloji odaklı çalışmalarımız arasında; uzaktan ödeme sistemleri, temassız oda girişi sistemleri, chatbox, misafir bilgilendirme mesajlarının konaklama öncesinde gönderilmesi, konaklama boyunca misafir memnuniyeti yetkilileri tarafından misafirlerin bilgilendirilmesi, misafir memnuniyeti ölçümlerinin dijital olarak takip edilmesi, konaklama süresince alınan önlemlerin dijital platformlarda bulunması, açıklamalarının otel arama ve rezervasyon aşamasında yapılması projeleri yer alıyor.
Önümüzdeki dönemde hem otel hem de restoran müşterisinin hayatında kalıcı olarak değişiklikler neler sizce? Ve değişim neticesinde ortaya çıkan beklentiler sektörün geleceğine nasıl bir yön verecek?
Dijitalleşmenin önemini bir kez daha görmüş olduğumuz bu dönemde hem restoran hem de konaklama alanında dijitalleşme hareketlerinin artacağı aşikardır. Bizim de restoranlarımızda uygulamakta olduğumuz QR kod ile menü kullanımı, servislerin kapalı ve paketli olarak yapılması gibi teması azaltacak ve hijyeni maksimuma çıkaracak önlemlerin kalıcı olacağını düşünüyoruz. Otellerde uygulanan dijital check-in, check-out uygulamaları, dijital kartlar ve bununla uyumlu mobil uygulamaların kullanımı ve bu konulara yapılacak yatırımların çoğalacağı kanaatindeyiz.
Dedeman Grubu’nun yeni dönemde yol haritasında neler var?
Sektördeki 50 yılı aşkın tecrübemiz, güçlü kadromuz ve sürdürülebilir stratejimiz ile uzun vadeli hedeflerimize odaklanmaya devam ediyoruz. Otellerimizde ‘güvende kal’ manifestomuzda yer alan önlemlerimizi eksiksiz uygulayarak misafirlerimizi ağırlamaya devam ederken, teknoloji ve pazarlama alanında da yeni projeler hayata geçireceğiz. Hedef kitlemize yönelik gerçekleştirdiğimiz görüşmeleri ve telemarketing çalışmalarımızı sıklaştırdık. Online rezervasyonların artması nedeniyle web sitemize yenilikler ekliyoruz, misafirlerimize çok daha hızlı, kolay rezervasyon ve bilgi edinme deneyimi sunacağız. Misafirlerimize ayrıcalık sunan Loyal Club programımızı da yenileyip, işletim yelpazesini genişleterek, potansiyelini artırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Önümüzdeki dönemde teknoloji yatırımlarına devam edeceğiz.
Yorumlar