Skip to main content

Sektörün önemli oyuncuları Migros Sanal Market, Getir, Banabi ve İstegelsin’e koronavirüs sürecinin online market alışverişlerine etkilerini sorduk.

Koronavirüs salgını nedeniyle tüm dünyada olduğu Türkiye’de de eticarette özellikle de online market alışverişlerinde çok ciddi bir artış söz konusu. BKM’nin verilerine göre 1-22 Şubat ile 1-22 Mart tarihleri arasında Türkiye’de internet üzerinden yapılan alışveriş rakamları karşılaştırıldığında en kayda değer büyümenin yüzde 32 ile market-gıda kategorisinde olduğunu görüyoruz. Bu olağan üstü günlerde artan talebi karşılama adına online market platformları, hızlı teslimat uygulamaları ve pazar yeri siteleri büyük bir öz veri ile çalışıyorlar. Normal şartların çok üstünde seyreden alışveriş trafikleri zaman zaman teslimat sürelerinin uzamasına neden olsa da şu ana dek sektör oyuncularının iyi iş çıkardıklarını söylemeliyiz. Peki bu süreçte tüketicinin değişen market alışverişi alışkanlıklarında öne çıkan detaylar neler? Sepet ortalamaları nasıl? Ve tabii korona ile önem kazanan temassız teslimat vb yenilikçi uygulamalara ilgi nasıl? Sektörün önemli oyuncuları Migros Sanal Market, Getir, Banabi ve İstegelsin’e koronavirüs sürecinin online market alışverişlerine etkilerini sorduk.

Migros Sanal Market’in son 20 günde evlere teslim ettiği sipariş sayısı 3 katına çıktı

Hem web’ten hem de mobil uygulama üzerinden 71 ilde sunduğu zhizmetle Türkiye’nin en yaygın online taze gıda platformu olan Migros Sanal Market’in son 20 günde evlere teslim ettiği sipariş sayısı 3 katına çıktı.

Koronavirüs evde kalan tüketicinin online market alışveriş alışkanlıklarını nasıl değiştiriyor?

Geçtiğimiz sene ailemize katılan ve hızlı teslimat modeliyle öne çıkan Migros Hemen’in hizmet sunduğu mağaza sayısını da hızla aksiyon alarak yüzde 50 artırdık.  Evde geçirilen sürenin artmasıyla beraber, müşterilerimizin temel gıdadan temizlik ürününe kadar birçok ihtiyaç için verdiği siparişlerde artış yaşandı. Bu sayede dışarı ile temas minimize edilirken alışverişlerini kolaylıkla ve birçok ürün grubuna erişerek yapabiliyorlar. Bu süreçte ebeveynlerin başka şehirde yaşayan çocukları, yetişkinlerin de uzaktaki anne ve babaları için yaptıkları alışverişlerde artış gözleniyor.

Sepet ortalamalarındaki değişim nasıl oldu?

Son 20 günde evlere teslim ettiğimiz sipariş sayımız 3 katına çıktı. Bu süreci desteklemek adına aynı zamanda istihdam seferberliği başlattık. Mağazalarımız için bin, online operasyonlarımız için bin 200 olmak üzere 2 bin 200 kişi bünyemizde iş başı yaptı. Önümüzdeki günlerde 1.000 kişiyi daha ekiplerimize dahil ederek 1 ayda toplam 3 bin 200 kişiye yeni istihdam sağlamış olacağız.

En fazla sipariş verilen ürünler neler?

Bu süreç dünyanın farklı ülkelerinde ortaya çıktığında hem tedarikçilerimizin işbirliği hem de şirketimizin öngörülü yapısı ile uzun zamandır belirli hazırlıklar içerisindeydik. Türkiye’de vaka görülmeden önce temel ihtiyaç ürünlerindeki stoklarımızı artırdık. Bu süreçte en çok sipariş verilen ürünlerimiz; meyve – sebze, Türk kahvesi, maden suyu, süt, su, ıslak mendil, makarna, ekmek, yumurta, un ve pirinç oldu.

Temassız teslimata ilgi nasıl? Siparişlerde virüs kaygısı odaklı olarak insanlardan olumlu/ olumsuz ne gibi tepkiler geliyor?

Geçtiğimiz hafta alışverişte teması minimuma indiren, Mağazadan Teslim seçeneğini hayata geçirdik. Müşterilerimiz Migros Sanal Market web sitesi ya da uygulamasından yaptıkları alışverişin ödemesini online olarak yapıyor ve istediği saat aralığında, seçtiği mağazadan ürünlerini teslim alıyor. Sipariş teslim edilene kadar paketli ürünler özel hijyenik kasalarda, soğuk ürünler ise 0-4 derece arasında muhafaza ediliyor. İlk etapta 19 ilde 40 mağazamızda başlayan bu hizmetimizi de yaygınlaştıracağız. Eve teslim siparişlerimizde ise 1,5 metrelik sosyal mesafenin korunmasına özen gösteriliyor. Müşterilerimizin kapılarını çalıyor, poşetleri kapının önüne, paspasın üstüne bırakıyoruz. Temassız teslimat seçeneğini işaretleyen müşterilerimizin tercihlerine göre kapılarını dahi çalmadan poşetlerini doğrudan kapılarına asıyor veya kapı önüne bırakıyoruz. Bu süreçte teması minimuma indirmek için kapıda ödeme seçeneğimizi devre dışı bıraktık.

Tüketici Getir’i normal market alışverişi olarak konumlandırdı

Hızlı teslimat pazarının en önemli oyuncusu Getir’de vaka teşhisine ilişkin ilk açıklamadan bu yana temel ihtiyaç maddeleri siparişinde büyük bir artış söz konusu.

Koronavirüs evde kalan tüketicinin online market alışveriş alışkanlıklarını nasıl değiştiriyor?

Bizde daha çok çikolata, dondurma, cips gibi atıştırmalık, keyfe keder ürünler tüketilirdi. Vaka teşhisine ilişkin ilk açıklamadan bu yana temel ihtiyaç maddeleri siparişinde büyük bir artış yaşadık. Tüketici Getir’i normal market alışverişi olarak konumlandırdı. Biz de oradaki talebe karşılık vermek için hızlıca adapte olduk.  Stoklarımızı ona göre ayarladık.

Sepet ortalamalarındaki değişim nasıl oldu?

Vaka tespite ilişkin ilk açıklamadan bu yana indirme oranımız yüzde 60 arttı. Sepet tutarımız yüzde 50, iş hacmimiz ise yüzde 65 artış gösterdi.

En fazla sipariş verilen ürünler neler?

Hayatımızda hiç satmadığımız kadar çok pirinç, bulgur, makarna sattık. İlk üç günde, bir hafta öncesine göre 22 katı makarna talebi gördük. Su, makarna, pirinç, bakliyat, konserve gıdalar, un, sabun ve kolonyada ciddi bir artış yaşanıyor. Uzun süre dayanabilecek ve stoklanabilecek ihtiyaç malzemelerinin siparişleri arttı. Halen temel gıda ürünlerine yüksek talep devam ediyor. Ama ilk üç gün geçtikten sonra biraz daha normalleşti diyebiliriz.

Siparişlerde hangi ilçeler öne çıkıyor?

İstanbul’da yoğun olarak Ataköy, Sarıyer ve Tarabya ilçelerinde en çok sipariş veren bölgelerin başında geliyor. Ankara, Bursa, İzmir ve Kocaeli’ndeki sipariş sayılarımızda ortalamada yüzde 20’nin üzerinde artış yaşanıyor.

‘Siparişi Kapıya Bırak’a ilgi nasıl? Siparişlerde virüs kaygısı odaklı olarak insanlardan olumlu/ olumsuz ne gibi tepkiler geliyor?

Virüsün sosyal etkileşimle yayılmasını azaltmak, kullanıcılarımızın ve çalışanlarımızın sağlığını korumak için 17 Mart’ta ‘Siparişi Kapıya Bırak’ özelliğini devreye aldık. Şu an tüm siparişlerimizi bu şekilde teslim ediyoruz. Kullanıcılarımızdan da bu uygulamamız dolayısıyla çok güzel dönüşler alıyoruz.

Banabi’de tek seferde verilen siparişlerde ürün adeti arttı

Yemeksepeti’nin hızlı teslimat uygulaması Banabi’de koronavirüs günlerinde tek seferde verilen siparişlerde ürün adeti artmış durumda. Yemeksepeti CEO’su Nevzat Aydın, dolaylı olarak ürün adetinin artışından kaynaklı ortalama sepet tutarında da meydana gelen bu artışın, kullanıcıların siparişlerini toplu olarak vermeyi tercih etiklerinden kaynaklı olduğunu söylüyor.

Koronavirüs evde kalan tüketicinin online market alışveriş alışkanlıklarını nasıl değiştiriyor?

İnsanlar evlerinde kalırken yaşam standartlarını koruyabilmek adına e-ticarete yönelmeye başladılar ve dolayısıyla online alışverişe olan talep doğal olarak artış gösteriyor.  Yemeksepeti Banabi olarak tüm kullanıcılarımızın market ihtiyaçlarını giderebilmek için 7/24 çalışıyor, artan talebi iş arkadaşlarımızın olağanüstü gayretiyle karşılamaya devam ediyoruz. Bu kritik süreçte kullanıcılarımızın evden çıkmadan ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri adına devam ettirdiğimiz çalışmalarımız sonucunda, temel ihtiyaçlarını online olarak karşılayan kullanıcılarımızın sipariş alışkanlıklarında da değişiklikler yaşandı. Tek seferde verilen siparişlerde ürün adeti arttı ve dolayısıyla ürün adetinin artışından kaynaklı ortalama sepet tutarında artış yaşandı. Bu da, bir önceki döneme göre kullanıcıların siparişlerini toplu olarak vermeyi tercih etiklerini ortaya koyuyor. Kullanıcılar market ürünleri ihtiyaçlarını daha çok gündüz 12:00-18:00 saatleri arasında karşıladılar, bu zaman diliminde bir önceki döneme göre yüzde 30 daha fazla sipariş verilirken; gece siparişlerinde azalma oldu.

En fazla sipariş verilen ürünler neler? 

İnsanların gerekli olmadıkça evden çıkmamaya başladıkları bu dönemde en çok “Temel Gıda”, “Meyve&Sebze”, “Ev Bakım” ve “Kişisel Bakım” kategorilerinde sipariş artışı yaşandı.

“Temel Gıda” ürünlerinde en çok şeker ve sirke siparişlerinde artış yaşandı. Ayrıca kullanıcılar, konserve ve dondurulmuş gıda gibi uzun süreli saklayabilecekleri ürünleri de bu dönemde daha çok sipariş ettiler.

Hijyenin daha da önem kazandığı bu dönemde, temizlik ürünleri de online siparişle alındı. Ev bakım ürünlerinden en çok çamaşır suyu, çöp torbası ve tuvalet kağıdı sipariş edildi.

Limitli sayıda bulabildiğimiz ve tedarik ettiğimiz fiyattan satarak bu konudaki ihtiyacı mümkün olduğunca gidermeye çalıştığımız maskeler, kişisel bakım kategorisinin en çok tercih edilen ürünü oldular. Kolonya, sabun ve el kremlerinin siparişlerinde de ciddi bir artış yaşandı. 

Temassız teslimata ilgi nasıl? Siparişlerde virüs kaygısı odaklı olarak insanlardan olumlu/ olumsuz ne gibi tepkiler geliyor? 

Hem kullanıcılarımız hem de kuryelerimiz için içinde bulunduğumuz dönem için uygun bir çözüm olarak hayata geçirdiğimiz “Temassız Teslimat” özelliği birçok kullanıcımız tarafından tercih edilmeye başlandı.

İstegelsin’de bugünlerde en çok taze meyve sebze sipariş edilirken, kutu oyunlarına ilgi artışı dikkat çekici

İstegelsin Genel Müdürü Sedat Yıldırım’a göre evde kalma süresi uzayınca alışveriş alışkanlıkları da normale döndü. Son zamanlarda en çok taze meyve sebze, özellikle de C vitamini bakımından zengin olan portakal, greyfurt, limon gibi ürünler sipariş ediliyor.

Koronavirüs evde kalan tüketicinin online market alışveriş alışkanlıklarını nasıl değiştiriyor?

Koronavirüs nedeniyle kapalı ve kalabalık ortamlarda bulunmaktan kaçınıyoruz. Bu ortamlardan biri de marketler. Alışverişini marketlerin fiziksel mağazasına gitmeden yapmak istemeyenler online market alışverişine yönlendi. İlk vakanın Türkiye’de görülmesiyle birlikte satışlarımızda yüzde 80 oranında bir artış oldu. Bu yoğun ilgiyi karşılamak ve iyi hizmet verebilmek için teslimat ekibi ailemize 100 kişiyi daha alarak büyüttük.

Sepet ortalamalarındaki değişim nasıl oldu?

Alışveriş sıklığı doğru oranda artarken ortalama sepet tutarımız yüzde 25, sepet içindeki ürün sayısı da iki kat arttı.

En fazla sipariş verilen ürünler neler?

Koronavirüsün Türkiye’de de görülmesiyle kullanıcılarımızın alışveriş davranışları daha çok temel ihtiyaçlar üzerineydi. Temizlik ve hijyen malzemeleri, bakliyat o dönem çok satılanlar arasındayken evde kalma süresi uzayınca alışveriş alışkanlıkları da normale döndü. Son zamanlarda en çok taze meyve sebze, özellikle de C vitamini bakımından zengin olan portakal, greyfurt, limon gibi ürünler sipariş ediliyor. Dikkat çeken bir diğer veri ise kutu oyunlarındaki ve oyun kartlarındaki satışın artışı oldu. Kutu oyunlarının satışı yüzde 1033, oyun kartlarının satışı da yüzde 943 artarken dondurulmuş vegan ürünlerde yüzde 778, dondurulmuş pide, lahmacunda yüzde 600’lük artış oldu.

Siparişlerde hangi yerleşim yerleri öne çıkıyor?

istegelsin olarak İstanbul, Kocaeli ve Ankara’da hizmet veriyoruz. Bulunduğumuz tüm şehirlerde siparişlerde artış gözlemliyoruz. İstanbul’da sipariş sayısında en çok artış olan semtler olarak Bakırköy, Şişli ve Beşiktaş’ı sayabiliriz.

Temassız teslimata ilgi nasıl? Siparişlerde virüs kaygısı odaklı olarak insanlardan olumlu/ olumsuz ne gibi tepkiler geliyor

Her alanda olduğu gibi paketlerin teslimatında da hijyeni maksimum seviyeye çıkararak ‘Temassız Teslimat Uygulaması’na geçtik. Teslimat ekiplerimiz, poşetleri kapıya bırakarak hijyen mesafesinde teslimat yapıyorlar. Ekiplerimize antiviral dağıtıyor, araçlarımızı her gün dezenfekte ediyoruz. Sınırlı sayıda kişinin dağıtım merkezlerine giriş izni bulunuyor ve sağlık kontrollerini sık sık yapıyoruz. Böylece hem dağıtım ekiplerimizi hem de kullanıcılarımızı korumuş oluyoruz. bu uygulamalarımızdan ötürü kullanıcılarımızdan olumlu tepkiler alıyoruz. Biliyorlar ki hem istegelsin ekiplerinin hem de kullanıcılarımızın sağlıkları bizler için çok önemli ve bu konuda gereken önlemleri alıyoruz. Yaşı büyük olan, kronik hastalıkları bulunan, hamile olan kişilerin ve bu kişilerle ortak yaşam alanı paylaşanların da evlerinden çıkmasını sakıncalı buluyoruz. Market gibi kalabalık ortamlarda bulunmaları tehlikeli olan bu gruptaki müşterilerimize teslimatı ücretsiz yaparak hem kendilerini hem de çevrelerindeki kişileri korumak istiyoruz. Ayrıca istegelsin olarak risk grubundaki kullanıcılara sipariş verme konusunda destek olmak amacıyla sipariş destek hattı oluşturduk. Akıllı telefonu olan ve kredi kartı kullanan 60 yaş grubundakiler, sipariş destek hattı 0850 255 17 17’yi  arayarak adım adım nasıl sipariş verileceğini öğrenebiliyor. Üye olma, kredi kaydı kaydetme ve sipariş verme aşamalarının tek tek anlattığımız destek hattı sayesinde daha önce online alışveriş yapmamış kullanıcılar da sistemi öğrenerek telefondan market alışverişlerini yapabiliyor.