Uzun yıllar DVD kiralama hizmeti verdikten sonra yönünü dijitale dönen ve bugün hem dijital video platformu hem de bu platform için hazırladığı içerikler ile bilinen Netflix, pek bilinmese de DVD kiralama hizmetine, hatta daha doğru bir deyişle “postayla DVD kiralama” hizmetine devam ediyor.
Netflix’s DVD-by-mail rental service has been relegated as a relic in the age of video streaming.
There is, however, still a steady but shrinking audience of diehards in the U.S. who are happily paying to receive those discs in red-and-white envelopes. https://t.co/uEiavJJ4Ii
— The Associated Press (@AP) November 28, 2022
Netflix’in müşteri sayısı oldukça azalan postayla DVD kiralama hizmeti yaklaşık 25 yıldır faaliyette. Bu süre içerisinde yaklaşık 5 milyar DVD gönderimi yapıldığı tahmin edilen hizmetin aboneleri, Netflix tarafından gönderilen kırmızı-beyaz DVD zarflarını almaya devam ediyorlar.
2018 yılında düzenlenen bir medya etkinliğinde, şirketin kurucuları arasında yer alan eş CEO Reed Hastings tarafından 2023 yılı dolaylarına kapatılacağı söylenen postayla DVD kiralama hizmeti dijital medyanın yolculuğunda önemli bir noktayı gözler önüne seriyor. Zira Blockbuster adlı DVD kiralama zinciri ile rekabet hâlinde olan Netflix, dijital video platformunu faaliyete geçirdikten sonra dünya çapında bilinen medya şirketlerinden biri olmuş; Blockbuster ise dükkândan DVD kiralama hizmeti vermeyi öncelemeye devam etmesi ile iflasa doğru yol almıştı.
2011 yılında Dish Network’e satılan Blockbuster’ın adını kullanan bugün sadece bir dükkân bulunuyor. Bend, Oregon’da yer alan bu DVD kiralama noktası, bölgede yaşayan sinemaseverlerin uğrak noktası. Dükkânın müşterileri, son Blockbuster DVD kiralama noktasını çalışanlarla kurdukları bağ ve çalışanların kendilerine özel film tavsiyeleri nedeniyle Netflix’e tercih ediyorlar.
Bir dönem Blockbuster’ın da dijital video platformu için adımlar attığı, kurduğu Blockbuster Online ile abonelerine internet üzerinden film izleme olanağı tanıdığı biliniyor. Fakat pek bilinmeyen, Netflix CEO’su Reed Hastings’in 2007 yılında Sundance Film Festivali’nde bir araya geldiği Blockbuster CEO’su John Antioco’ya Blockbuster’ı satın alma teklifinde bulunduğu, Antioco’nun ise satış yerine birleşimi kabul edebileceklerini söylediği. Daha sonra Dallas’a giderek Blockbuster’a Blockbuster Online’ın yönetimini devralma teklifinde bulunan Hastings’in Blockbuster yöneticilerinin kahkahaları ile karşılaşması ise rekabetin önemli anlarından biri.
Netflix, Blockbuster ve Wal-Mart’ın fiyat kırma politikası izleyerek rekabeti kızıştırdıkları 2005 yılında bir konferansta konuşan Reed Hastings’in, konuşmasında Blockbuster’ın rekabette öne geçmek için her yolu denediğini, “mutfak lavabosu hariç her şeyi Netflix’e fırlattığını” belirtmesi üzerine, konferansın ertesi günü Antioco tarafından gönderilen bir lavaboyu teslim alması, yine rekabetin ilginç anlarından bir diğeri.
Bu rekabetin sonunda Netflix dijital video platformuna ağırlık vererek günden güne büyürken, Blockbuster günü yakalayamayarak iflas bayrağını çekti. Blockbuster bugün, geçmişi ve hâlâ faaliyette olan son DVD kiralama noktası ile anılıyor. Blockbuster tabelası altında faaliyet gösteren son dükkân pek çok YouTube içeriğinin yanı sıra, Netflix’te Blockbuster adlı bir komedi filmine de konu oldu.
Netflix’ten kırmızı-beyaz zarf içerisinde DVD teslim alan müşteriler hizmetten şimdilik memnun ve durdurulmasını istemiyorlar.
Yorumlar