Yapay zekâ (AI) pek çok alan gibi mobil uygulama endüstrisini de dönüştürüyor. Kullanıcıların değişen ihtiyaçlarını öngören geliştiriciler, kişiselleştirilmiş önerilerden sanal asistanlara yenilikçi uygulamalar sunuyor.
2022’de 86,9 milyar dolar seviyesinde olan küresel yapay zekâ pazarının 2027’de 407 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Sadece yapay zekâ uygulama sektörü 2022’de 2,5 milyar dolar ciroya sahip ve 2028’e kadar yüzde 38,3’lük bir tahmini yıllık bileşik büyüme oranı (CAGR) ile hızla ilerliyor. Bu ilerleme App Store’a da yansıyor, öyle ki adında “AI” bulunan uygulamaların sayısı 2020’den bu yana yüzde 1033 artış göstermiş durumda. Peki yapay zekâ öğelerini uygulamalara ne entegre etmek ve uygulamaların performansını güçlendirmek için neler yapmak gerekiyor? Adjust Orta Doğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü Başak Zerman anlatıyor.
Kişiselleştirilmiş kullanıcı deneyimi
AI algoritmaları kullanıcı davranışını, tercihlerini ve etkileşimlerini dikkatlice analiz ederek kişiye özel deneyimler oluşturabilir. Şunu düşünün: En sevdiğiniz alışveriş uygulamasını açıyorsunuz ve anında tarzınıza uygun ürünleri görüyorsunuz, daha önce yaptığınız aramalar da ekranınızda beliriyor. Burada yapay zekâ iş başında ve Salesforce’a göre, daha kişisel bir görünüm isteyen tüketicilerin yüzde 65’ine hizmet veriyor.
Akıllı otomasyon
Yapay zekâ destekli akıllı otomasyon, kullanıcı etkileşimlerini ve backend operasyonlarını dönüştürüyor. İhtiyaçları tahmin ederek ve görevleri otomatikleştirerek daha kolay ve daha hızlı uygulama etkileşimleri sağlayarak kullanıcı deneyimini güçlendiriyor. Yeni bir rapora göre, AI chatbot otomasyonuna sahip uygulamalarda memnuniyet oranı yüzde 80.
Yapay zekâ ile desteklenen otomasyon arka planda veri yönetimini, müşteri hizmetleri operasyonlarını ve uygulama performansını artırıyor. Otomatik veri analizi, trendleri ve sorunları gerçek zamanlı olarak tespit ederek daha hızlı düzenleme ve iyileştirme sağlıyor.
Yapay zekâ ile geliştirilmiş güvenlik
Yüksek etkili güvenlik, günümüzün dijital ortamında kritik bir öneme sahip. Örneğin AI, kullanıcı davranışını analiz ederek şüpheli giriş girişimleri veya işlemleri gibi potansiyel olarak güvenlik ihlallerine işaret eden olağandışı düzenleri tespit edebilir.
Tahmine dayalı analitik
Tahmine dayalı analitik; büyük veri setlerini analiz etmek, modelleri belirlemek ve gelecekteki kullanıcı davranışlarını ve trendlerini tahmin etmek için yapay zekâyı kullanır. Bu tahminsel yaklaşım, kullanıcıların gelecekteki ihtiyaçlarına uygun içerik ve öneriler alması anlamına geliyor.
Yapay zekâ ile desteklenen etkileşimli arayüz
Konuşmaya dayalı yapay zeka, sohbet robotları ve sesli asistanlar aracılığıyla kullanıcı etkileşimini bir dizi dokunma ve kaydırma hareketinden doğal, insan benzeri konuşmalara dönüştürüyor. Gelişmiş doğal dil işleme (natural language processing, NLP) ve makine öğrenimi algoritmaları bu etkileşimi oluşturan öğeler.
İyileştirilmiş erişilebilirlik
Mobil uygulamalardaki yapay zekâ erişilebilirlik özellikleri, engelli kullanıcıların deneyimini derinden değiştiriyor. Sesten metne çeviri ve gerçek zamanlı altyazı gibi özellikler kapsayıcılığa katkıda bulunuyor ve herkesin dijital dünyayla tam olarak etkileşime girmesini sağlıyor.
Bağlam ve davranışsal analiz
Yapay zekâ odaklı bağlamsal ve davranışsal analiz, kullanıcının mevcut durumunu ve davranış kalıplarını anlamayı ve bunlara yanıt vermeyi, son derece kişiselleştirilmiş ve duruma uygun etkileşimler sağlamayı içerir. Bağlamsal ve davranışsal analiz, kullanıcının ortamını ve devam eden davranışını anlamak, ilgili ve zamanında etkileşimleri sağlamak için konum, saat, cihaz tipi ve mevcut aktivite gibi verileri kullanır.
Mobil uygulamalarda yapay zekânın geleceği
Yapay zekâ, mobil uygulama altyapısının ayrılmaz bir parçası olmaya hazırlanıyor. Sadece ek bir özellik olmak yerine, uygulama işlevselliğinin merkezine yerleşecek. Bu, geliştiricilerin, kullanıcı ihtiyaçlarını ve davranışlarını doğru bir şekilde tahmin eden ve son derece kişiselleştirilmiş kullanıcı yolculukları sunan daha akıllı, daha sezgisel ve daha güvenli uygulamalar oluşturmasını sağlayacak.
Yapay zekânın artırılmış gerçeklik (AR) ve ve sanal gerçeklik (VR) ile entegrasyonu daha da ilgi çekici ve etkileşimli uygulama deneyimleri sunacak. AR/VR ile AI, oyun uygulamaları için gerçek zamanlı olarak oyuncu davranışına göre ayarlanan dinamik ve kullanıcıları sarmalayan ortamlar oluşturabilir. Eğitimde ise uyarlanabilir öğrenme deneyimleri sunabilir, gerçek dünya senaryolarını simüle edebilir ve kişisel öğrenme tarzlarına göre içerikler sunabilir. Yapay zekâ ayrıca sanal denemelerle kişiselleştirilmiş ve etkileşimli alışveriş deneyimleri oluşturarak perakendede dönüşüm sağlayabilir. Ayrıca gelişmiş yapay zekâ, kullanıcı verilerini ve gizliliğini korumak için daha gelişmiş yöntemleri mümkün kılacak. Tüm bunların, potansiyelinin yalnızca şimdilik görünen kısmı olduğunu da belirtmek gerek.
Yorumlar