Raporu kısaca özetlersek, bu raporda sadece e-ticaret yapan firmaların hacimleri yer alıyor. Yani çağrı merkezi, acente, vb. satışlar bu çalışmanın dışında tutuldu. Çalışmada alışveriş mecrasının internet olarak kullanıldığı internet siteleri yer alıyor. Yani ödeme online olmayabilir. Ancak siparişin internet sitesinde alınması gerekli bir husus. Bir de rapor için bir alt hacim belirlendi. Bu hacim de aylık 15 bin ziyaret. Bir e-ticaret sitesinin bu raporda yer alması için günde birkaç taneden daha fazla sipariş alması gerekli. Zaten bu kadar sipariş alamayan firmaların ekosisteme katkısına baktığımızda yüzde 5’ten az bir hacim olduğunu görürüz.
(Bu ay bir de önemli haberim var sizlere. Elektronik Ticaret İşletmeciler Derneği (ETİD) artık Europe E-commerce Foundation üyesi oldu. Önümüzdeki seneden itibaren hepinizin mutlaka bir şekilde karşılaşmış olduğu Türkiye ile ilgili sayılar veren bu raporlar için ETİD de çalışacak ve sayıları doğrulayacak)
Türkiye’de e-ticaret bir yılda yüzde 31 büyüdü
Türkiye’de e-ticaret hacmi 2015 yılında 24,7 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu, yüzde 31’lik bir büyümeye tekabül etmekte. Bir önceki sene yüzde 35 büyüyen e-ticaret bu sene yakın bir oranda büyüdü. Alt kırılımlara baktığımızda büyümelerin yasal bahis siteleri dışında birbirine yakın oranlarda olduğunu gördük. En yüksek büyüme oranı yüzde 33 ile çok kanallı perakendede gerçekleşirken onu yüzde 32 ile sadece online perakende ve yüzde 31 ile tatil ve seyahat aldı. Online yasal bahis sitelerinin büyümesi yüzde 22 ile e-ticaret büyümesinin biraz altında gerçekleşti.
Aslında yüzde 31 büyüme birçok sektörün rüyalarını süsleyen bir büyüme hızı ancak, gelişmekte olan ülkelerin e-ticaret/perakende oranının yüzde 5,1 ve ülkemizdeki oranın yüzde 2 olduğunu düşünürsek e-ticaretin daha da büyük hızlarda büyüyeceğini öngörmek yanlış olmaz. Bir önemli konu da e-ticaret kırılımları. Ülkemizdeki e-ticaret hacminin daha büyük (8,5 milyar TL) kısmının sadece online perakende yapan şirketlerden geldiğini görmekteyiz. Çok kanallı perakendeciler 4,8 milyar TL ile neredeyse online perakendecilerin yarı hacmini gerçekleştirmekteler. Bu oran aslında diğer ülkelere baktığımızda ters bir seyir izlemekte. Genelde ülkelerde e-ticaret hacminin daha büyük bir kısmını çok kanallı perakendeciler yapar. Bu nedenle büyümenin önemli bir kısmının bu kategoriden gelmesini beklemekteyiz.
Bunun tam tersine gelişim online perakendecilerde göründü. Rapora giren firma sayısı 326’dan 129’a düşerken bu kırılım yüzde 36 ile sektör içindeki oranını korudu. Bu da bu kırılımda yoğun bir konsolidasyon yaşandığının bir göstergesi.
Tatil ve seyahat kırılımında işlerin sektör büyüme hızıyla paralel gittiğini gözlemekteyiz. Bu kırılım yüzde 31’lik büyüme ile e-ticaret sektörünün en büyük kategorisi olma özelliğini korudu. Toplam e-ticaret baktığımızda perakendenin 13,3 milyar TL, perakende dışı(Yasal bahis, tatil ve seyahat) 11,4 milyar TL’lik bir hacim gerçekleştirmiş durumda.
Rapordaki veriler hep pozitif ancak maalesef hali hazırda toplam perakendenin sadece yüzde 2’si e-ticaretten sağlanmakta. Gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 7,1, gelişmekte olan ülkelerde yüzde 5,1. Geçen seneki oranın yüzde 1,6 olduğunu düşündüğümüzde önemli bir gelişme var. Ancak belki de daha da hızlanıp en azından yüzde 5’ler seviyesine oturmamız lazım. Bu e-ticaret için çok önemli ama sürecin tamamen kayıtlarla yönetilmesi ve kolay denetlenebilir olması bakımından ülkemizin vergisel gelişimi için de e-ticaretin büyümesi çok önemli.
Yorumlar