Skip to main content

Peak Games olayı reklam tarihinde bir ilk değil. Ancak reklamdaki fikrin ve görüntülerin aynı olması bir yana, kullanılan müziğin dâhi farklı bir reklamdan neredeyse birebir kopyalandığı iddiası gerçekten çok güçlü.

Peak Games reklamının taraflarını bekleyen hukuki süreç
18 Şubat 2019 gecesi saat 21:30’da 41 kanalda birden aynı anda yayına giren Peak Games reklamı çok konuşuldu. Sıradan bir sigorta reklamı gibi başlayan reklam filminde, bir anda ekran karararak, sanki TV yayını hack’lenmiş gibi bir izlenim yaratılarak reklamın ana mesajı yayınlandı. Bu türdeki reklamlara sektörde Roadblock (barikat) reklam deniliyor, zira TV izleyicisi reklamı görüp kanal değiştirse dahi diğer kanallarda da reklam görüntülenmeye devam ediyor. Daha önce de benzer başarılı örneklere rastladık.

Reklamın yayınlandığı gece, reklamın ne kadar etkili ve başarılı olduğu sosyal medyada konuşulurken, birçok kişi de bu reklamın Audi’nin Safety Code isimli reklam filminin müziğine kadar aynısı olduğunu dillendirdi. Ertesi gün Peak Games, bir açıklama yayınlayarak reklamın çalıntı olduğunu yeni öğrendiklerini, reklamın yayınını durdurduklarını, reklamın yaratıcısı Medina Turgul DDB ile yollarını ayırdıklarını ve dava hazırlıklarına başladıklarını duyurdu. Reklam tarihinde bir ilk değil. Dünyaca ünlü markalar ve ünlü reklam ajansları da esinlenmek veya kopyalamak konusunda kamuoyunda tartışmalara konu oldu. Ancak, Peak Games’in reklamında fikrin ve görüntülerin aynı olması bir yana, kullanılan müziğin dahi farklı bir reklamdan neredeyse birebir kopyalandığı iddiası gerçekten çok güçlü.

Bu konu ile ilgili dava süreci de çeşitli ihtimaller barındırıyor. Peak Games, Medina Turgul DDB’ye doğrudan dava açabilir ve sözleşmeye aykırı bir işgörmeden dolayı maddi ve manevi zararını isteyebilir. Maddi zarar, şirketin reklam için harcadığı olunan para olduğu gibi, elde etmeyi umduğu faydanın kaybını da içerebilir. Manevi zarar ise, Peak Games’in ne kadar itibar kaybına uğradığının bir telafisi için istenebilecektir. Peak Games ile Medina Turgul DDB arasındaki sözleşmede, reklam ajansının sınırlı sorumluluğu kabul edilmiş ve yapılan tüm işlemler müşteri onayına bağlanmış da olabilir. Bu durumda, yüksek oranda başka bir reklamdan alıntılanmış olan reklam filminin yaratım ve onay aşamalarının tek tek değerlendirilmesi ve taraflar arasındaki tüm yazışmaların incelenmesi gerekecektir ki, tarafların kusur oranları saptanabilsin. Belki de Peak Games, reklamın fikrinin ve konseptinin bu şekilde olmasını istemiştir.

Audi’nin Peak Games’e dava açma ihtimali de var

Ancak düşük de olsa bir başka ihtimal daha var, o da Audi’nin doğrudan Peak Games’e dava açması. Bu durum dahi, reklam sektöründe sıkça rastlanan bir uyuşmazlık türü. Audi, Peak Games’ten aynı şekilde maddi ve manevi tazminat isteme hakkına sahip, gerekçesi ise telif hakkını elinde tuttuğu bir eserin (reklam filminin) izinsiz ve ticari olarak kullanılması. Peak Games, bu davanın sonucuna göre, kusurlu olduğunu düşündüğü Medina Turgul DDB’ye ileride rücu davası açabilir veya Audi’nin kendisine açmış olduğu bu davaya yanında katılmasını ve lehine savunma yapmasını isteyebilir.

Her uyuşmazlık, davayla çözümlenecek diye bir kural yok. Elbette ki, taraflar dava dışı anlaşma yaparak ve tazminat miktarlarında anlaşarak uyuşmazlığı çözebilirler. Karışık gibi dursa da, bu uyuşmazlık nihayetinde çözülecek. Nasıl çözüleceğini, tüm sektör gibi biz de merakla bekliyoruz.