Skip to main content

Pazarlamacılar olarak yatırımı mobil internet sitesine mi yoksa mobil uygulamaya mı yapmak gerekir? Tabii ki, marka stratejisine ve içeride ayırdığı BT ve pazarlama kaynağına göre değişen bu cevap doğrultusunda kazanımları sıralamak isterim.

Pazarlama yatırımını nereye yapmalısınız? Mobil internet mi, uygulama mı?

Bence, tüm işletmelerin mobil internet sitelerini optimize etmesi gerekmektedir. Tabii bununla birlikte Google, uygulama içeriklerini çok daha fazla yaygın hale getirirse (app indexing) ve SERP’lerindeki (Arama Motoru Sonuç Sayfası) uygulamalara tercihli muamele sağlarsa çok daha farklı değişimler meydana gelecektir.

Accelerated Mobile Pages (AMP) ile öncelikle haber sitelerine, daha sonra da diğer sitelere (içerik odaklı, yer yer e-ticaret sitelerine) uyumluluğu hakkında içerikler üretilmeye başlandı. Arama sonuç sayfalarında AMP ile rekabet gittikçe kızışmaya da devam ediyor.

Peki, pazarlamacılar olarak yatırımı mobil internet sitesine mi yoksa mobil uygulamaya mı yapmak gerekir? Tabii ki, marka stratejisine ve içeride ayırdığı BT ve pazarlama kaynağına göre değişen bu cevap doğrultusunda kazanımları aşağıda sıralamak isterim:

Mobil internet nitelikleri

• Daha az zaman harcama
• Genelde daha fazla trafik
• Yüksek oranda mobil internet trafiği dağıtımı (masaüstü gibi)
• Mobil yönlendirmelere ilişkin 3 ana kaynak: Aramalar, sosyal medya ve ağızdan ağıza marka bilinirliği aracılığıyla arama yapılması
Mobil uygulama dünyasının nitelikleri
• Mobil cihazlarda harcanan zamanın büyük bir kısmını uygulamalar kapsıyor (yüzde 75-90)
• Daha az yönlendirme gönderiyor ve alıyor (kullanımların çoğunluğu doğrudan)
• İlk sırada yer alan 25-50 uygulama tüm uygulama kullanımının yüzde 85-90’ını kapsıyor (Marketing Lead’in 2017 Nisan ayında yaptığı analizlere göre)
• Ortalama mobil cihaz sahipleri her ay 224 uygulama kullanıyor, 10-30x siteyi ziyaret ediyor
• Yüzde 1 oranındaki yoğun uygulama kullanıcıları tüm indirme etkinliğinin yüzde 50’sini oluşturuyor (Quartz’ın yaptığı anket aracılığıyla)
• Yeni fark etmelerin çoğunluğu mobil internet, ağızdan ağıza veya App Store/Google Play listeleri üzerinden gerçekleşiyor

Markanız için aşağıdakiler geçerli ise de mobil uygulama geliştirmeniz markanız için doğru bir tercih olabilir:

1. Uygulamanızın sunabileceği ve mobil bir internet sitenin sunamayacağı özellikler/değerler varsa (uykudayken ekrana basma bildirimleri, kişiler / telefon vb. ile entegrasyon)

2. Dünyadaki en iyi birkaç yüz uygulamanın arasına girebilirsiniz veya başarılı olmanız için az sayıda kişi tarafından yüklenebilirse

3. Uygulamanız insanların ilgisini koruyabilirse, yönlendirme olmaksızın uygulama deneyimini yaşatabilirse

4. Kendi sınıfındaki en iyi ürünü yapabilecek harika bir uygulama geliştirici ekibiniz varsa

5. Uygulama içerisindeki tüm ürünlerin ve içeriklerin karşılığı masaüstünde/mobil internet sitesinde de aynı karşılıkları varsa

Mobil ikinci ekran olarak görülüyordu ancak artık bu durum değişti. Çoğu işletme için birincil ekran konumunda. Yapmanız gereken tek şey Facebook’un gelirlerinin en çok nereden geldiğine (yüzde 75’i mobil reklamlar oluşturuyor) bakmaktır. Bunu yaptığınızda pazarlamacıların odağının büyük bir kısmını akıllı telefonların oluşturması gerektiğini anlarsınız.

Mobil “çok olan az”a ulaşma zorluğunu beraberinde getiriyor. Yerelden globale doğru ilerlerken, önümüzdeki 5 yıl içerisinde online olan 3 milyar yeni internet kullanıcısının internet sitenize akıllı telefonlar aracılığıyla ulaşacağını da aklınızda bulundurun.