Teleportasyon uzmanı, ay inşaat mühendisi, sıfır enerjili ev mimarı, denizaltında yaşam koçu, uzay futbolcusu, yeni yaşam formu tespit uzmanı…
Bunlar ABD’de üstün zekâlı çocuklara gelecekte ne olmak istedikleri sorulduğunda alınan yanıtlardan sadece birkaçı. Çin’deki bazı okullarda okuyan gençlerin henüz var olmayan mesleklerle ilgili eğitim aldığını duymuş muydunuz? Peki, 2010 yılında en fazla rağbet gören ilk 10 meslek dalının 2004 yılında aslında hiç var olmadığını söylesem. Ya da tüm mühendislik dallarındaki teknik bilgilerin her yıl ikiye katlandığını ve bu sebeple 4 yıllık bir teknik okul okumaya başlayan bir mühendisin okulunda 3. yılına girdiğinde ilk iki yıl okuduğu bilgilerin artık öneminin azaldığını…
TAFE programları
2000 yılında Avustralya’da üniversiteye giderken fark ettiğim ve hatta benim okulumun da sunduğu çok farklı branşlarda TAFE (Technical and Further Education) programları vardı. Bir diğer adıyla kısa kurslar. Size 6 ay içerisinde ilgili duyduğunuz meslek dalında ihtiyacınız olan temel bilgiyi hızla aşılayarak işe angaje eden pratik eğitimlerden söz ediyorum. Orada bulunduğum sürede merak edip araştırmıştım. Avustralya İstatistik Dairesi’ne göre, 1991-2000 yılları arası bu tip mesleki programlara katılımlar yüzde 77 oranında artarken, lisans ve diploma programlarına katılım yüzde 43 seviyesinde kalmış. Sadece 2000 yılında 96 bin üniversite mezununa karşılık tam 130 bin kişi TAFE programlarını tamamlamış. Aynı yıl yüksek öğrenim gören her 3 kişiden biri TAFE programlarını tercih etmiş. Tüm iş gücünün ise yüzde 76’sı bir TAFE programa katılmış. Bu oranların geçen son 10 yılda en az 2’ye katlandığından emin olabilirsiniz.
4 yıl boyunca kampusa kapanmak istemiyoruz
Bilgi inanılmaz bir hızla üretiliyor ve tüketiliyor. Artık ihtiyacımız olan kendimizi 4 yıl süresince bir kampusa kapatarak hayatı ertelemek değil, hayat akışımız içerisinde ilgi alanımıza uygun 4-5 aylık kısa programlarla kendimizi aralıklarla ve sürekli eğitmeyi sürdürmek. Özellikle de enteresan meslek dallarının hızla yaygınlaştığı ve mevcut mesleklerin form değiştirdiği bu hızlı zamanlarda..
2006 yılında Avustralya ‘da gördüğüm bu sistemi Coproline’ın kuruluşu için Baltaş Grubu’na götürdüğümde aktüel bilgi üreten kısa kursların gelecekte üniversitelerin yerini alacağına inanıyordum. Buna hâlâ inanıyorum.
Yorumlar