1. Öncelikle işin strateji tarafını çok önemseyin. Müşterilerin, sizi niye tercih edeceklerinin yanıtını bulun ve buna uygun bir vizyon, misyon hazırlayarak işe başlayın. Eğer bu aşamada doğru yanıtları bulamıyorsanız, belki de o işe hiç başlamamalısınız. Çünkü başarı için müşterilerin sizi tercih etmesi gerekiyor ve bunun bir nedeni olmazsa olmaz.
2. Orta ve uzun vadeli bir planınız olsun. Bunun için belirli hedefler koymanız gerekecek. Bu nedenle de sıkı bir pazar araştırması ihtiyacınız olacak.
3. Kanal optimizasyonu belki de işin en önemli bacaklarından bir tanesi. Pazarlama yatırımı yapmadan önce, hangi kanaldan ne kadar trafik gelecek, bunun ne kadarı satışa dönüşecek gibi tüm metriklerde hedefleriniz olmalı.
4. En yakın arkadaşınız, trafiğinizi izleyen bir araç olmalı. Eğer bu araç Google Analytics ise bu konuya çok hakim olarak her detayı bilmeli ve sorgulamalısınız. Burada geçireceğiniz her saat, size onlarca ışık yakacak ve birçok konuda doğruyu bulmanızı sağlayacaktır.
5. Sosyal medya ile ilgili kafanızda mutlaka bir yol haritası olmalı. Facebook, Instagram, Twitter vb. sosyal medya mecralarında nasıl yer alacaksınız, ne diyeceksiniz, müşterilere nasıl hizmet edeceksiniz? Bu konuda derin bir stratejiniz olmalı ve bu mecralardaki yapınızı ilk günden itibaren tertemiz, sizi çok iyi temsil eden bir şekilde kurmalısınız. Her sosyal medya kanalı için yapılacak çok şey vardır. Örneğin en önemli sosyal medya kanalınız Instagram ise, müşterilerin beğendikleri ürüne hızla ulaşabilecekleri bir çözümünüz olmalı.
6. Sepette kalan ürünleri çok iyi analiz etmelisiniz. Öncelikle müşteriyi anlamalı, ürünü neden henüz almadığının yanıtını bulmalı ve doğru bir aksiyon almalısınız. Sepete atılmış ancak alınmamış ürünlerin cirosal büyüklüğü, cironuzun yüzde 60’ından fazla ise, bu konuda bir şeyler yapmanız gerekir.
7. Üye veri tabanınızı büyütmeyi hedeflemelisiniz. E-posta stratejisi doğru kurulduğu takdirde, en verimli kanalınız olacaktır. Bu kanala harcanan giderin 40 katından fazla gelir elde etmek hiç de zor olmayacaktır. Bunun için kupon, indirim, tavsiye sistemi vb. sistemler size çok yardımcı olacaktır. Müşteriler sitenize üye olur olmaz, onlara bir hoş geldin e-postası göndererek işe başlayabilirsiniz. Ayrıca siparişin alınmasından sonraki her adım çok hassas tasarlanmalı ve müşterilere süreç hakkında bilgilendirme yapılmalı. Genelde rutin e-postaların site kurulurken tasarlanır ve yıllarca üzerinden geçilmez. Ancak bu esnada sitede ve sektörde gerçekleşen yenilikler, bu e-postaların içinde mutlaka yer almalı. Örneğin başlangıçta müşterilere özel öneri sisteminiz yoktu ve bu nedenle, ‘siparişiniz alındı’ e-postasına bununla ilgili bir alan açamadınız. Ancak bu geliştirme sonrası, özellikle çapraz satışlar için e-mailler çok aktif bir satış aracı olacaktır.
8. Geçen ay yazımda söz ettiğim içerik konusunu tekrar gündeme getirmek istiyorum. İçerik çok önemli ve içeriğiniz, stratejinizin gerektirdiği zenginlikte olmazsa, müşterilerin satın alma motivasyonları çok ama çok negatif etkilenecektir.
9. Müşterileri her kanalda çok iyi dinleyin ve ne istediklerini, ne istemediklerini anlayın. Bunun için çağrı merkezinde dönem dönem agent olarak görev yaparak ya da en azından çağrıları dinleyerek, hiç görmediğiniz müşterilerin kim olduğunu anlayın, onların istedikleri hizmeti yaratın ve bunu doğru şekilde duyurun.
10. Tabii ki en önemlisi yaratıcılık konusu. Pazarlamanızın başarılı olması için zekice kurgulanması, rakiplerinizden önemli bir şekilde ayrışmanız gerekiyor. Bunun için pazarlama sürecini yöneten ekipte bu ruhun ve yeteneğin bulunması çok önemli!
Bütün bunlar tabii ki buzdağının görünün kısmı. Ancak belki de bu 10 maddenin her birinde, sizin için yapılacak onlarca şey var. Bunları ortaya koyup, iyi bir planla birlikte çok önemli başarılara ulaşabilirsiniz.
Yorumlar