Oysa, bu üç şirketin iki tanesinin içinde bulundukları grup şirketlerinin finansal sıkıntıları nedeniyle diğerinin ise satış esnasında beklenen teklifi alamadığından bu durumlar oluştu. Sanalpazar ve Hizlial yaşamlarına devam ediyor, KlikSA’nın ise başka bir strateji ile devam edeceği açıklandı. Hiç kimse merak etmesin, bu yıl da iyi geçecek. Hatta belki de 2006, 2009 yıllarında yaşanan ve birkaç yıldır beklenen hızlı büyüme belki de 2016 yılında yaşanacaktır.
BKM’nin sanal POS hacim verilerine göre, 2015’te 2014’e göre yüzde 28’lik bir büyüme söz konusu. Henüz ETİD, TÜBİSAD ve Deloitte işbirliği ile hazırlanan e-ticaret hacmi çalışması bu yıl yapılmadı. Ama 2015 büyümesi yüzde 30’un üzerinde olacak gibi görünüyor.
Peki, nereden gelecek bu büyüme? Öncelikle hali hazırdaki perakende şirketlerindeki büyüme e-ticaret büyümesinin ötesinde olacak. Buna şüphe yok. Geçtiğimiz senelerde e-ticarete yeterince odaklanmayan birçok şirket ciddi yatırımlar yapmakta ve e-ticaret birimleri birçoğunda en yüksek mağaza cirosuna ulaşmış durumda. Pazaryerleri hâlâ büyük atılımlar yapıyor. Pazaryerlerindeki ürün sayıları milyonlar seviyelerinde ve birçok işyeri bu altyapıları kullanarak e-ticarete ilk başlangıçlarını yapıyor. Dikey e-ticaret henüz beklenen seviyede değilse de arayışlar devam ediyor ve her gün yeni birçok uygulama ile karşılaşıyoruz. 1 milyar TL barajını aşan 2 şirketimiz var.
Sektörde, hali hazırda e-ticaret yapıyor diyebileceğimiz 1000’i aşkın firmamız bulunuyor. Amerika Birleşik Devletlerinde bu sayı 100 binler mertebesinde. Tabii ki arada GSMH bakımından ciddi bir fark var. Ancak nüfus oranımız 1/4! Yani, çok daha fazla siteye ihtiyacımız var. Her zaman söylediğim gibi işi hakkıyla yapacak, e-ticaret zor olduğunu bilen ancak muhteşem bir potansiyel barındırdığını hisseden KOBİ’ler ve büyük girişimciler için daha çok yol var.
E-ticarettte uzun vadeli planlanması önemli
E-ticaret, kısa vadeli başarıyı her zaman sağlamayabilir. Bu nedenle planların uzun vadeli yapılması çok önemli. Aylık, haftalık, günlük hatta saatlik veriler çok önemli ama bu verilerin bizi uzun vadeli hedefimize taşıyıp taşımadığı daha da önemli. E-ticarette ‘sürdürülebilirlik’ her şirkette olduğu gibi odaklanılması gereken konuların başında geliyor. Kısa vadeli başarı için düşük marj, ağır pazarlama giderleri, olması gerekenin çok ötesinde insan kaynakları maliyetleri, çok yüksek maliyetli kampanyalar kısa vadede satış başarısını getirebilir ancak sermaye sıkıntısı ve yeni yatırım döngüsünde yatırım bulunamazsa maalesef bu durum şirketin sonu olacaktır. Bu nedenle doğru bir iş modeli kurmak çok önemli. Bir de, daha önemlisi müşteri, tedarikçi / üretici, çalışan ve yatırımcı açısından değer yaratmak çok önemli. Müşteri tarafında yaratılması gereken değer ise çok ama çok irdelenmeli. Yaptığınız ya da yapacağınız işi sorgularken müşterinin tek beklentisinin fiyat olmadığını rahatlıkla görebilirsiniz. Bu da sizi başarıya ulaştıracak birçok altın anahtarı size verecektir. Her iş dalında yenilikçilik önemli ancak e-ticaret’te daha da önemli. Yapılacak her inovasyon başarı için ek bir ivme kazandıracaktır.
Türkiye’de e-ticarette 2016 iyi geçecek çünkü:
• Pazar, olması gereken büyüklüğünün en fazla üçte birinde,
• 4.5G özellikle mobil alışverişe büyük ivme getirecek,
• Ekosistemin büyümesi, lojistik, finans, tedarikçiler gibi sektörün iş ortağı, konumundaki herkesin daha fazla yatırım yaparak daha iyi hizmet vermesini sağlıyor,
• E-ticaret kullanan kitle hızla büyüyor
• Bir de bu yıl, ‘artık yıl’, büyümenin yüzde 0,3’ü 29 Şubat’tan gelecek.
Kısacası biz “Yıkılmadık, ayaktayız”ı değil “Dağ başını duman almış”ı söyleyerek Türkiye’ye hak ettiği konforu, en iyi koşullarla sunmaya devam ediyoruz ve bu ivme giderek artacak.
Yorumlar