Skip to main content

Yaklaşık 10 sene önce Türkiye’de esmeye başlayan perakendede hızlı kariyer rüzgârı artık bayrağı e-ticarete teslim etmiş durumda. Çok hızlı büyümenin olduğu ve personel altyapısı anlamında buna hazır olmayan sektörlerde bu durumu görüyoruz. Perakendenin yeni dalgası olarak görebileceğimiz e-ticaret işte tam böyle bir dönem yaşıyor

Avrupa’da 2 milyondan fazla e-ticaret çalışanı olduğu tahmin ediliyor. Batı Avrupa’daki bu yeni iş furyası önce orta Avrupa sonra da artık Türkiye’ye girdi ve gerek gençlerimiz gerekse kariyerinde değişiklik yapmak isteyen kendisini kariyer yolunda tıkanmış hisseden profesyonellerimiz için çok önemli fırsatlar taşıyor.

Yaklaşık 10 sene önce Türkiye’de esmeye başlayan perakendede hızlı kariyer rüzgârı artık bayrağı e-ticarete teslim etmiş durumda. Çok hızlı büyümenin olduğu ve personel altyapısı anlamında buna hazır olmayan sektörlerde bu durumu görüyoruz. Perakendenin yeni dalgası olarak görebileceğimiz e-ticaret işte tam böyle bir dönem yaşıyor.

E-ticaret, ticaretin pek çok bileşenini zaten barındıran ama bunları biraz daha farklılaşmış formatta gerçekleştiren bir disiplin. Yani e-ticaret genellikle mevcuttaki pek çok iş alanına dair ek bir açılım sunuyor, örneğin dijital pazarlama üzerine çalışan birisi e-ticarete yoğunlaşarak ve e-ticaretin ihtiyaçlarına yanıt veren performans pazarlaması dinamiklerine hâkim olan bir dijital pazarlamacı olarak kısa sürede farklılaşabilir. Pazarlama kadar teknoloji tarafı da önemli bir bileşen e-ticaret için. Mühendisler, yazılımcılar, tasarımcılar, sistem yöneticileri aynı şekilde e-ticaret dikeyinde kendilerini geliştirebilirler, sektörün gerçekten çok ihtiyacı var. Türkiye’de pek çok ihtiyacı karşılayacak görsel tasarımcı var, ancak e-ticarette uzmanlaşmış yetkin sayısı o kadar az ki pek çok zaman yetiştirmek üzere personel almak durumunda kalıyoruz. Bu kısmı özetlersek ve örnekleri çoğaltırsak: E-ticaret odaklı farklılaşan ve uzmanlık gerektiren alanlar yazılım, tasarım, sistem yönetimi gibi teknik alanlar; depolama, kargo ve eve teslim, satış sonrası hizmetler, müşteri hizmetleri gibi lojistik ve tedarik zinciri alanları; performans pazarlaması, e-posta pazarlaması, google reklam yöneticilikleri gibi iletişim alanları ilk akla gelenler.

E-ticarette en büyük fırsat, ‘click&mortar’ tarafında

Buraya kadar bahsettiğimiz her iş kolu farkındaysanız daha önce var olan ve e-ticaret özelinde evirilen kısımlarıyla ilgili. Bir de bu alana özel işlerden bahsedebiliriz örneğin UX (kullanıcı deneyimi) uzmanlığı, platform/portal yöneticiliği ya da fraud (sahtecilik) uzmanlığı.

En büyük fırsatı “Click & Mortar” dediğimiz yapılarda görüyorum. Click & Mortar hem mağazacılık faaliyeti gösteren hem de internet üzerinden de satış yapan şirketler. Buna Media Markt, Koçtaş ve Vakko gibi firmaları örnek gösterebiliriz. Click & Mortar yapılarda e-ticaretin önemi her geçen gün artmakta artıyor. E-ticarete yatırım bir tercihten öte zorunluluk haline gelmiş durumda. Bu perakendecilerin her birisinde e-ticaret birimleri oluşuyor. Click & Mortar’lar kadar geniş olmasa da bir diğer fırsat “Pure Player” dediğimiz oyuncularda. Bunlar sadece internet üzerinde var olan şirketler. Hepsiburada, Markafoni gibi. Pure player’ların sektörlerinden aldıkları pay her geçen gün artacak dolayısıyla burada da bir istihdam ve kariyer fırsatlarından bahsetmek doğru olacak.

Son olarak son yılların popüler konusu girişimciliğe de değinebiliriz. Çünkü artık girişimcilik de bir kariyer olarak gösteriliyor. E-ticaret maliyet yapısındaki avantajları ve geniş kitlelere hızlı ulaşabilme gücü gibi yönleriyle girişimciler için vazgeçilmez bir alternatif alan olmaya da devam edecektir.