Skip to main content

Yaz dönemine giriyoruz ve bir sonraki çeyrek belki yılın yarı cirosunu hedeflediğimiz son çeyrek olacak. Son çeyrek öncesinde sitemizi ve altyapımızı hazırlamak için koca bir 3 ay var. Bu ayki yazımı sizin başarınızı arttıracak 20 konu iletmek istiyorum

E-ticarette başarı için 20 çilek

Öncelikle sitemizden ve pazarlamamızdan başlayalım. Bu konuda başarıya ulaşmak için verilerin doğruluğundan emin olmamız gerekir. Eğer site analizlerini yaptığımız altyapımız en azından %95 doğru olarak çalışmıyorsa önce buna eğilmek doğru olacaktır(1). Müşterilerimizin ve ziyaretçilerimizin sitemize hangi yollardan geldiğini araştırmak çok önemlidir. Tabii ki son tıklama analizleri çok önemli ancak son tıklama öncesinde trafiğimizin yardımcı tıklama kanallarını analiz etmek çok fayda sağlayacaktır (2). Özellikle fiziksel mağazası olanlar mağaza ve web satışları arasındaki korelasyona bakarak önemli kazançlar elde edebilirler (3).  Mağaza demişken fiziksel mağazaları ziyaret ederek web sitemizi mağazalarımızda nasıl duyurduğumuzu inceleyerek burada da gelişim alanları bulmak çok mümkün (4). Trafik kanalı bazında sepet ortalamalarını inceleyerek yapılacak belli optimizasyonlar sepet miktarımızı yukarıya çıkarmamızı sağlayabilir (5). Bir de hangi analiz aracını kullanıyorsak bu aracın tüm özelliklerini kullanıp kullanmadığımıza bakabiliriz.  Örneğin Google Analytics kullanıyorsak, ilgili yapı kendini sürekli geliştirdiğinden belki de kullanmadığımız ancak kullanabileceğimiz birçok analiz mevcut olabilir (6).

Site hızına zaten bakıyoruz diye umuyorum. Ama site hızını detaylı analiz ederek pek çok gelişim alanı bulabiliriz. Bunun için ücretsiz kullanabileceğiniz çok fazla araç bulmak mümkün. Görsel optimizasyonu (7), CSS optimizasyonu (8), load balance, sıkıştırma gibi yapısal özelliklerin iyileştirilmesi (9) site hızında önemli gelişmeler sağlayacaktır. Unutmayınız ki site erişim süresini 1 saniye azaltmak cironuza %5 ile %10 arasında bir katkı yapacaktır.

Müşterilerimizin ne istediklerine odaklanarak dönüşüm oranında iyileşmeler yakalamak çok mümkün. Bunun için sitemizin ısı haritasını inceleyerek optimizasyonlar yapabiliriz (10). Ayrıca özellikle üye olma, ödeme sayfalarında yapacağımız küçük iyileştirmelerin büyük sonuçları olabilir (11). Müşteri gözüyle bu sayfaları inceleyerek ve analiz araçlarımıza müşterilerin hangi aşamada siteden ya da alışverişten ayrıldıklarını tespit edip o sayfalarda ya da süreçlerimizde yapacağımız iyileştirmeler önemli gelişim alanları barındırmaktadır (11). Eğer iade koşullarını sadece footer’da gösteriyorsak ve bu sayfa trafiğin önemli bir kısmı için çıkış sayfası ise, bu bilgiyi ürün detay sayfası içine koymak önemli bir kazanım sağlayabilir (12).

Sayfamız ilk tasarlandığında ne kadar düzenli ve tertemizken şimdi sayfamız lunaparka döndüyse, sayfamızı temizlemek için yaz dönemi iyi bir fırsat olabilir. Gerçekten, ana sayfada duyurduğumuz her öğenin ana sayfada olması gerekiyor mu (13)?  Ya da sayfamızın o kadar çeşitli renk ve fontu barındırması gerekiyor mu (14)?

Hiçbir şeyi ezbere yapmayın! 

Nakliye bedelini sepete gitmeden göstermek çok önemli. Bunu yapmıyorsak bu bilgiyi ürün detay sayfasına almak dönüşüm oranını ciddi bir şekilde iyileştirecektir (15). Ödeme, üyelik, vb. formlarda müşterilerin hatalı form doldurması durumunda hataları yeterince öne çıkarıp nedenlerini müşteriye göstermek müşterilerin sayfamızda kalmasını sağlayacaktır (16).

Yine trafik kaynaklarında özellikle arama motoru pazarlamasında yapabileceklerimizin hepsini yapıyor muyuz? Lokasyon bazlı pazarlama (17), sıralama hedefi (18), vb. araçlarla arama motoru pazarlamamızı mükemmel hale getirmeliyiz.

Bu arada sadece sitemizi ve altyapımızı geliştirmek yetmez. Kendimizi ve ekibimizi de geliştirmek işimizin önemli bir parçası olmalı.  Acaba ekipteki herkes MS Excel, Numbers, vb. bir spreadsheet programına uzman seviyesinde hakim mi? Bu, e-ticaretle alanında çalışan herkes için çok önemli (19).

Kısacası yaz dönemi kafamızı yukarıya kaldırmak için önemli bir zaman. Bu zamanı iyi değerlendirdiğimizde her şey son çeyrek için daha iyi olacaktır. Ancak unutmayalım ki hiçbir şeyi ezbere yapmamak gerekir. Ne yapıyorsak önce test sonra analiz! (20). Dünyaca ünlü Japon stratejist Kenichi Ohmae’nin söylediği gibi analiz, stratejik düşünmenin kritik başlama noktasıdır.