Skip to main content

Dijital stratejiyi sadece analog bir sistemi dijitalleştirmek veya süreci dijital bir platformun üzerine taşımak diye okumak gelecek için bir hata olacaktır. Esas konu dijitalin iş modelleri ortaya koyabilmek, operasyon modellerini dijitalle kuvvetlendirebilmektir

Dijitalin geleceği ile ilgili üç yanlış nokta
Benim gibi dijitalde iş yapan birisi için bu yazıyı yazmak çok zor ama son bir yıldır her kime gelecek stratejisini sorsam tek bir cevap duyuyorum: Dijital! Ne kadar sihirli, ne kadar büyüleyici bir kelime ki herkes kocaman şirketlerini tamamıyla içinin ne olduğunu bilmedikleri ya da bildiklerini düşündükleri bu tanım üzerine koyuyor. Bir dijitalci olarak bile net söyleyebileceğim tek şey, “dijital” kelimesinin bir kurtarıcı olarak görülmesinin çok doğru olmayacağı.

Peki, bu sefer tersten bakalım. Dijitalin geleceği için üç yanlış ne olabilir?

Dijital ile analog arasında bir yerde: İşin ne olduğundan bağımsız, her iş alanı illa dijital bir strateji ile büyümek zorunda değil. Bugün dijitalin en büyük oyuncuları bile fiziksel dükkânlar açıp işin şeklini değiştirmeye çalışıyorlar. Kimisi alışverişi, kimisi ödeme bacağındaki süreci değiştiriyor ve bunu yaparken dijitali bir araç olarak kullanıyor. Amazon’un fiziksel satın alma sürecinde yaptığı geliştirmeler aslında ödemede bir devrim değil daha çok insanların sıra beklemekten kurtaracak bir çözüm. Dijitalin nimetlerinden faydalanarak sorun çözmek kıymetli. Ama temel noktamız dijitalin kendisi değil müşterinin tecrübesi etrafında kurulu bir gelecek düşünmekten geçiyor

Her yeni teknoloji dijitalcinin işi midir? İstisnasız her organizasyonda şu an konuşulan 3 tane çok popüler kelime var; bunlar sırasıyla; Bot – AI – Deep Learning. Bu kelimeler o kadar herkesin ağzında ki her dijitalle uğraşmış insanın bunlarla organizasyonu kurtaracağını düşünüyoruz. Bunlar doğuştan öğrenilemeyen, yıllarca araştırma ve çalışma gerektiren konular. Sadece teknolojisini anlamak ya da insana dair birçok bilimden beslenen bu konuları yalnızca bir dijital strateji olarak konumlamak geleceğin bir diğer yanlış noktası. Mutlaka ekspertiz gerektiren konularda ortak çalışmalar yapılmalı.

Dijital strateji sadece sistem ve süreç transformasyonu mudur? Açıkçası bunların hepsi çok önemlidir ve bunları bile yapmaya adım atmış çok az sayıda şirketin olduğu net. Ancak dijital stratejiyi sadece analog bir sistemi dijitalleştirmek veya süreci dijital bir platformun üzerine taşımak diye okumak gelecek için bir hata olacaktır. Esas konu dijitalin iş modelleri ortaya koyabilmek, operasyon modellerini dijitalle kuvvetlendirebilmektir.

Anlayacağınız üzere dijitali geleceğin kurtarıcısı olarak görmek bizleri zaman içinde bazı zor noktalara sürükleyebilir. Dijitalin ne kadar önemli bir sağlayıcı olduğunu ön planda tutup, buna göre stratejiler geliştirmek en iyi yöntem olacaktır. Bol dijitalli bir ay dilerim.