Skip to main content

Dijital dönüşüm sonsuz bir yolculuktur. Dijital dönüşüm süreçleri var olduğu sürece CDO da var olacak demektir. Şimdiden dünyada 4 bine yakın CDO ataması yapılmış olması bunun en iyi göstergesi.

Bir şirkete neden CDO lazım?

Dijital dönüşüm artık her şirketin ana gündem maddelerinden biri oldu. Peki, dijital dönüşümün liderliğini şirkette kim yapacak? Sorunun cevabı benim için belli. Ama hâlâ şirketinde bir CDO olmasına ikna olmayanlar için şunları söylemek isterim.

“Şirketinize neden CDO lazım,” sorusuna şu somut gerekçeler üzerinden birlikte bakalım

• Gerçekçi bir dijital strateji bir CDO ile yapılmalı. Dijital dönüşüm yol haritanız dijital konsey desteğinde ama CDO liderliğinde hazırlanır.

• Dijital dönüşüm operasyon odaklı değil müşteri odaklıdır. Bu nedenle müşteri deneyimini daha iyiye taşımak esas olandır. Bunu ise en iyi CDO’lar yapar.

• Büyük maliyetlere girmeden başarılı projelere başlamanın temeli “test et ve uygula” döngüsüdür. Bu da CDO liderliğinde kurulmalıdır.

• Dijital dönüşüm dijitalleşmeden farklı olarak offline süreçleri de kapsar. Bu da bütünsel bir yaklaşım gerektirir. Her şeyi teknoloji çözemez.

• Dijital ekosistemler kurmak içinde bulunduğumuz çağın yani dijital çağın ana kurallarından birisidir. Dijital ekosistemlerini kuramayan şirketlerin geride kalacağı açıktır. İyi bir CDO aynı zamanda iyi dijital ekosistem kurucudur.

• Er ya da geç yaptığımız iş ile ilgili yıkıcı bir teknoloji mutlaka gelecek. O gün geldiğinde buna ya hazır olacağız ya da olmayacağız. O güne hazır olmak için iyi bir CDO’nun yönlendirmesine ve öngörüsüne ihtiyaç var.

• Günlük operasyon dertleriyle meşgul olan yöneticilerden farklı olarak CDO’lar farklı düşündükleri için paradigmaları kolaylıkla yıkabilirler.

• CDO yıkıcı teknolojiden anlar ama daha önemlisi müşteriden anlar. Daha doğrusu şirketi müşteri gözünden görebilir. Bu ise şirketi eninde sonunda başarıya ulaştırır.

• Projeleri önceleyebilmek şirketlerin her zaman ana sorunlarından biri olmuştur. Bu problemi çözmeye en yakın aday CDO’dur.

Dijital dönüşüm sonsuz bir yolculuktur

Bu maddelerin her birisi kendi içerisinde büyük bir konu olabilir. Bu maddeleri ilerleyen dönemde her bir yazımda daha detaylı anlatmaya çalışacağım. Dikkat çekmek istediğim bir konu daha var. Hem dünyada hem de ülkemizde şu tartışmalar hala sürüyor. “Bir şirket dijital dönüşümü başarılı şekilde gerçekleştirdiğinde CDO’ya ihtiyaç kalmaz”  Bu doğru bir tez değil. Nedeni çok basit; dijital dönüşüm sonsuz bir yolculuktur. Dijital dönüşüm süreçleri var olduğu sürece CDO da var olacak demektir. Şimdiden dünyada 4 bine yakın CDO ataması yapılmış durumda.

Bir yazılım devi olan Microsoft, CIO yerine CDO atamasını yaptı. Bilişim devleri IBM ve SAP şirketlerinde CDO’lar çok güçlü konumdalar. İlaç sektörünün devleri Novartis ve GSK bu yaz CDO atamalarını yaptılar. McDonald’s ve Starbucks CDO atamasını ilk yapan şirketlerden. Ülkemizden gıda devi pladis Global CDO atamasını gerçekleştirdi. PwC’nin  yaptığı global CDO araştırmasına göre, 2016 yılında CDO ya da ona karşılık gelen atamalarda 2015 yılına göre 3 katlık bir rakama ulaşmış. Bir senedeki bu inanılmaz artış bize gelecek için önemli şeyler söylüyor.

İnanın ya da inanmayın, motivasyonunuz olsun ya da olmasını bekleyin ya da beklemeyin dijital dönüşüm dalgası sektörünüzü ve  şirketinizi yıkıcı şekilde (yapanlar için yapıcı şekilde) etkileyecek. Dijital devrim sizin pek de beklemediğiniz kısa bir zamanda kapınızı çalacak.

Buna hazır mısınız? Ya da hazır olduğunuza emin misiniz?