Skip to main content

2012’den Sonra: Mega ve Mikro Trendler!

Gelişen BT araçları ile yeni endüstriler doğuyor! Bir yandan da BT tüketiciye ulaşmak için yepyeni araçlar sunuyor. Enflasyona göre düzeltilme yapılacak olursa tarihi olarak IBM ve Microsoft’un 1967 ve 1999’da…

Gelişen BT araçları ile yeni endüstriler doğuyor! Bir yandan da BT tüketiciye ulaşmak için yepyeni araçlar sunuyor.
Enflasyona göre düzeltilme yapılacak olursa tarihi olarak IBM ve Microsoft’un 1967 ve 1999’da ulaştığı değerler bu yıl Apple’ın ulaştığı 620 milyar dolarlık şirket değerinin üstünde. Fakat nominal olarak bakıldığında Çinli enerji devi PetroChina ile Apple ve Exxon’un yarım trilyon dolarlar seviyesinde büyüklükleri göz alıyor.
Peki trilyon dolarlık ilk şirket yine bunlardan biri veya benzeri mi olacak, yoksa gen çalışmalarındaki gelişmelerden Google’ın İnternet’i kullanmayı becerdiği gibi yükselen ilaç şirketleri mi; doğalgaz devi Rusya’yı tahtından edecek teknolojiyi geliştirmekte olan kaya gazı üreticileri mi, ya da robotik, yapay zeka, 3 boyutlu yazıcı gibi alanlardan yükselenler mi?
Daha fazla örnek verilebilir fakat dikkat çekici olan bilgi teknolojilerinden (BT) kaldıraç olarak faydalananların sadece İnternet kullanımı ve İnternet tabanlı BT hizmetleri sunan şirketlerle sınırlı kalmadığı.
Yükselen bilgi işlem, analiz, modelleme kapasitesi ile bilgi çağı, bilgisayar ve İnternet döneminin bir sonraki adımına geçti. Türkiye olarak İnternet’i yaygınlaştırmakla tatmin olmayıp inovasyon için BT kullanımının önemini fark etme zamanı.
 
Global dijital iletişim trendleri
Makro büyüklükteki kırılmaların ardından dijital ve iletişim sektörü özeline dönersek aslında bu yılki Digital Age yazılarımın bazılarındaki eğilimlerin artık güçlü trendlere dönüştüğünü görüyoruz:
Pazarlama ve teknoloji bütünleşiyor: Pazarlama birimlerinden kaynaklanan BT harcamaları, saf BT süreçlerinin masraflarına aşık atar oldu! Artık her iki alana da hâkim olanların organizasyonlardaki yeri sağlamlaşacak. Pazarlama departmanlarının her taraftan akan veriyi okuma ve aksiyon planı oluşturma becerisi edinmesi ya da bunun danışmanlığını alması gerekiyor.
Büyük veri + kendi verilerim: Daha çok cihaz kullanımı daha çok kayıt, daha çok kayıt ise anlamlandırılıp bilgiye çevrilebilecek dev bir veri ambarı oluşturuyor. Farkında olmadan ürettiğimiz veriler dışında gittikçe artan oranda yaptıklarını kaydeden kullanıcılar gözlemliyoruz: Günbegün giydiklerini, günlük uğraşlarına ayırdıkları süreleri, finansal işlemlerini, oldukları yer, yedikleri yemek, gittikleri etkinlikleri… Açık API’ler ile bu kadar geniş -bilerek paylaşılmış- veriyi kullanarak ilginç teklifler sunmayı düşünür müydünüz?
Mobilite: 2013’te PC’lerden daha çok İnternet tüketimi cep telefonlarından kaynaklanacak. Artık “mobil cihaz uyumlu” sayfa ve hizmet tasarımını eksiksiz yapmak ama bunun da ötesine geçip, tamamen mobil kullanıcı deneyim senaryoları oluşturup baz alarak hizmet teklifi ve tasarımını yenilemek gerekiyor.
Lokasyon: Yakındaki kişilere ulaşmak ve teklif vermeyi henüz mükemmelleştirmedik belki. Fakat şimdiden bir adım daha atmalı, sadakat programlarıyla ‘yer’ ve bölgesel kampanyaları eşleştirebilmeli, hatta oluşan bölgesel verileri saklayıp müşterinin ne gibi marka iletişimine hangi şart, saat, hava durumu, alanlarda açık olduğunu ve olumlu döndüğünü de tahmin çalışmaları yapmalı. İnternet reklamlarına duyarsızlaştık, körleştik, ama lokasyon tabanlı iletişime daha açığız!
Sensörler: Işık, sıcaklık, hareket algılayıcılar, telefona takılan tahlil yapabilen eklentiler, nabız, tansiyon takip eden cihazlar ve bunların kolay yönetimi ile yeni ekonomik uygulamalar geliyor. Hem endüstriyel hem son tüketiciye yönelik geliştirmeler mümkün. RFID, GPS kullanımı yaygınlaşıyor ve NFC ile yapılabilecekler çeşitleniyor.
2012’nin ötesinde ödeme dünyası sadece NFC ve mobil ile değil, Facebook kredileri, belki BitCoin kullanımı ile gelişirken HTML 5, tablet deneyimi; daha çok uygulama ve iş ortağıyla API’lerle çalışma, canavarlaşan büyüklükte sosyal ağlara rağmen alternatif paylaşım ağlarının ortaya çıkmasını da hesaba katıp entegre, 360 derece stratejiler geliştirmek gerekiyor.