Pazarlamanın gurularından Al Ries ve Jack Trout, Pazarlamanın 22 Değişmez Kuralı (MediaCat Yayınları, 2006) kitabında pazarlamayı bir algı savaşı olarak tanımlar. Benzer bir şekilde tanınmış bir marka tasarım uzmanı olan Walter Landor, marka olgusunu tanımlarken şöyle der: “Ürün fabrikada yapılır, ama marka zihinde oluşur.”
Yeni iletişim mecraları, sosyal medya olgusu ve dijital ile şekillenen yeni tüketim alışkanlıkları, her boyuttaki firmanın marka iletişim ve algı yönetimi stratejilerini tekrar masaya yatırmaları ihtiyacını doğurdu. Dijitalleşme bir taraftan yeni iletişim ve reklam çözümlerini hayatımıza sokarken, bir taraftan da tüm mecraların birbiriyle konuşabileceği 360 derece çözümlerin ortaya çıkmasına önayak oluyor.
Şimdi iki soruya yanıt arayalım. Birincisi, dijital pazarlama stratejileri kimin için anlamlı? İkinci soru ise dijital pazarlama stratejisinin temel adımları neler?
İlk sorunun yanıtını vermeden önce dijital pazarlamanın iki güçlü yönünü irdeleyelim… Birincisi daha hedefli ve kişiselleştirilmiş iletişim özelliği ile mesajınızı nokta atışıyla verebilmesi. İkincisi ise yapılan reklam yatırımının geri dönüşünü net bir biçimde ölçümlemeye fırsat tanıması. Bu iki avantaj sayesinde, dijital pazarlama yaklaşımları, her boyuttaki firma ve her boyuttaki pazarlama çalışması için çözüm sunabiliyor.
İkinci sorunun yanıtı ise tabii ki hedefin ne olduğu ile bağlantılı olarak değişiklik gösterebilir. Satışı ve marka bilinirliğini artırmak, müşteri ile etkileşimi güçlendirmek, yeni müşterilere ulaşmak gibi farklı hedefler, değişik pazarlama stratejileri gerektirecek.
1) Görünürlük: İyi bir internet sitesi görünürlüğün can damarıdır. İnternet sitesi firmanızın dijital dünyadaki dükkânıdır, mağazasıdır, ofisidir. Onu sosyal medya sayfaları takip eder. Her ikisi için de kilit doğru içerik stratejisinin oturtulmasından geçer. İnternet dünyasında ister internet siteniz, ister sosyal medya sayfalarınız söz konusu olsun, unutulmaması gereken, “İçerik kraldır”.
2) İletişim: Bu adımda amaç, mesajınızı duyurmak için hedef kitlenizi yarattığınız içeriğe çekmek. Kurumsal iletişimden, sosyal medya projelerine ve reklam çalışmalarına kadar geniş bir yelpazede ve farklı platformları adresleyecek şekilde 360 derece düşünülmesi gereken bir alan.
3) Ölçümleme: Yapılan yatırımın geri dönüşünü ölçmek için dijital dünya birçok veri sunuyor. Pazarlama profesyonellerine düşen ise bu verileri doğru yorumlamak. Einstein bir sözünde şöyle der, “Ölçülebilen herşey kayda değer değildir. Kayda değer olan herşey ölçülebilir değildir. Bilgiyi nerede bulacağını ve nasıl kullanabileceğini keşfet… İşte başarının sırrı bu.”
Stratejik Pazarlama Danışmanı Mustafa İçil’in ‘KOBİ’ler için dijital pazarlama stratejileri’ yazısı Digital Age Mayıs 2014 sayısının ‘Akıllı KOBİ’lerin Dijital İş Rehberi’ ekinde yer alıyor.
Fotoğraf: Digital Information World
Yorumlar