İklim krizinin etkilerinin yavaşlatılması konusunda atılacak olan adımların ne kadar fayda sağlayacakları, ne kadar verimli oldukları, sürdürülebilir olup olmadıkları konuşuladursun; tüm dünyanın hem fikir olduğu noktalardan biri, iklim krizi ile savaşta karbon yakalama teknolojilerinin önemi. Zira atmosferdeki karbonun gösterdiği artışla birlikte ısınmanın hızlandığı ve etkilerin yavaşlatılmasında tüm çabaların üzerine bir de atmosferdeki karbonun yakalanarak dolaşımdan çıkarılmasının gerekliliği biliniyor.
Çeşitli şirketler bu konuda adım atarak Direct Air Capture (DAC) tesisleri kurmaya ve işletmeye başlasalar da yakalanan karbonun ne amaçla kullanılacağı hâlâ merak konusu. Örneğin, hâlihazırda dünyanın en büyük DAC tesisine sahip olan Climeworks, DAC teknolojisi ile yakalanan karbonu kaya olarak saklamayı, Occidental adlı petrol şirketi ise toprağa enjekte ederek çıkarılması güç petrolü çıkarmayı hedefliyor.
Bunlara ek olarak, yakalanan karbonun yakıt olarak da kullanılabileceği de biliniyor. JetBlue ve Virgin havayolları, karbonu yakıt olarak kullanmak için adım atarak, Air Company adlı, bir süredir bu konuda çalışmalar yapan şirketle birer anlaşma imzaladılar. Air Company, sürdürülebilir havacılık yakıtı (Sustainable Aviation Fuel, SAF) konusunda çalışmaları ile biliniyor.
Anlaşmalara göre JetBlue, Air Company’den 2023 ila 2027 yılları arasında 25 milyon galon (yaklaşık 94 milyon 635 bin litre), Virgin ise on yıl içerisinde 100 milyon galona kadar (yaklaşık 378 milyon 500 bin litre) SAF alacak. Çevreci olmasının yanı sıra, SAF’ın bir diğer önemli özelliği ise hâlihazırda kullanımda olan hava taşıtlarında hiçbir modifikasyona gerek duyulmadan kullanılabiliyor olması.
Öte yandan, havacılık sektörü tarafından kullanılan toplam yakıt miktarının 2019 yılında 18,27 milyar galon olduğu biliniyor. Pandemi kaynaklı olarak dünya çapında havacılığın durma noktasına geldiği 2020 yılında ise bu miktar 10,28 milyar galon idi.
Kaynak: JetBlue, Virgin strike deal to buy jet fuel made from recaptured CO2 – Futurism
Yorumlar