Digital Age Summit’te son sunumu ‘Dijitalde İknanın Psikolojisi’ başlığıyla Web Psikologu Nathalie Nahai yaptı.
İkna edici iletişim kurmak için psikografik etkilere bakılması gerektiğini söyleyen Natalie Nahai, ‘Web Psikolojisi’nin bu anlamda doğru adres olduğunu belirtti. Nahai; web psikolojisini, kullanıcıların tavır ve davranışlarını nasıl etkilediğini inceleyen deneysel çalışma olarak tanımladı.
Online’da başarı için dikkat edilmesi gereken üç önemli noktaya dikkat çekti.
Öncelikli olarak kimi hedeflediğinizi bilmeniz gerekiyor. Bu noktada kültürel ve bireysel bağlam önem taşıyor.
Web Psikologu Natalie Nahai, gerçek hayatta farkında olmadığımız farklılıkların online’da ortaya çıktığını belirtti.
Diğer bir nokta da verilmek istenen mesajın ya da kampanyanın kullanılan kanallara göre adapte edilmesi. Her bir sosyal medya kanalının farklı kullanım stili bulunuyor.
Doğru ikna edici tekniklerin bilinmesi gerektiğini söyleyen Natai, manipülasyon ve ikna arasındaki farkın anlaşılmasının önemli olduğuna dikkat çekti.
Üçlü beyin modeline geniş yer veren Natalie Natai sistemi primel, duygusal, rasyonel olarak sıraladı.
Üçlü beyin modeli: Primel, duygusal, rasyonel
Beyin farkında olmadan günlük hayattaki birçok hayati işlevi düzenliyor. Natai, öğrenilen şeylerin yüzde 99,9‘unun bilinçaltının işlediği yönünde olduğu bilgisini verdi.
İnsanlar genel olarak; simetrik olan görselleri, şekilleri tercih ediyor. Bu durum da online’da dengeli olan internet sitelerini tercih ettiğimizin bir nedeni.
Nathalie Natai, paylaşılan görsellerden yiyecek-içecek fotoğrafları, hareketli resimler ve zıt görüntülerin yer aldığı reklam çalışmalarının etkili olduğuna değiniyor. Bu da somut bir şekilde mesajın ifade edildiğinin bir kanıtı.
Ek olarak; ‘son uç kanunundan’ bahseden Natai, bir şeylerin ya çok iyi olduğunu ya da çok kötü olduğunu söyledi. Bu da elde edilen deneyimin en son bölümü olduğunu bir örnekle özetledi:
“Birkaç günlük tatil için bir otele gittiğinizi düşünün. Sunulan hizmet beklediğiniz gibi olmamış, üstüne birçok sorunla karşılaşmış; kısaca kötü bir hizmet almışsınız. Ancak son gün bu durumu telafi etmek için gidilen otel, kardeş otel olarak beş yıldızlı başka bir otele yönlendirirse; kötü hizmet aldıktan sonra tatilden mutlu olarak ayrılacağınıza dikkat çekiyor. Böylelikle, elde edilen deneyimin son bölümü başarılı olarak aşılmış olacak. Kötü hizmet aldığınız otele bir daha gitmeyi düşünmezken; son hamleyle sizi yeniden düşündürecek.”
Gerçek hayatta yaşadığımız bu durumu yine online’a taşıyan Natai, daha önceden sorun yaşanılan bir websitesine kullanıcıların geri dönmediğinden bahsetti.
İkinci olarak duygusal sisteme değinen Natai, empati ve akıl okumanın önemine dikkat çekti. Herkesin birbirinden farklı olduğu halde birbirini anlayabildiği gerçeğini örnek olarak verdiği internet siteleriyle özetledi.
Sunumunun son bölümünü şu maddelerle özetleyebiliriz:
- ‘Limited’, pazarlamada anahtar bir kelime; sınırlı olan ürünler tüketicinin daha çok ilgisini çekiyor.
- İnternette güven yaratmak için, kullandığımız imajlar ve bu imajlarla verdiğimiz mesajlar örtüşmeli.
- İnternet sitesinde ürün demosu önemli. Akranlarımızın bizi onaylayacağına olan ihtiyacımız var.
Kısaca internette ikna edici olmak istiyorsanız mesajınız, içeriğiniz ve internet siteniz. sürüngen beyinle ilgili olarak uyarıcı olmalı.
Nathalie Natai, sunumunu “İnternette ve e-ticarette başarılı olmak için temel güdülere, duygulara ve mantığa hitap etmek gerekiyor.” şeklinde özetledi.
Yorumlar