Eldeki resmî olmayan veriler influencer pazarlamasının ülkemizdeki büyüklüğünün 30 milyon TL’nin üzerine çıktığını gösteriyor. Yani, burada bir ekonomiden bahsetmek mümkün. Bu ekonomide influencer olmak isteyenlere yönelik bir rehber kitap yayımlandı. Hilal Meriç Bor ve Ahmet Erten’le “Dijital Çağın Mesleği – Nasıl Influencer Olunur?” kitabı hakkında görüştük.
Kitabınızın ortaya çıkış hikâyesini anlatabilir misiniz? Bu kitabı neden yazmaya karar verdiniz?
2011 yılından bu yana blog iletişimi ile başlayan çalışmalarımız zamanla değişen sosyal medya trendlerine göre influencer iletişimine dönüştü. Bu süreçte sektörün önde gelen influencer ajansı Boomads olarak yüzlerce global marka ile geniş hacimli birçok influencer kampanyası gerçekleştirdik. İletişimde olduğumuz markalarla yaptığımız toplantılarda süreçlere dair olması gerekenleri konuşuyor, başarılı kampanya ipuçlarından bahsediyorduk. Aynı şekilde influencer buluşmalarımızda da ilgi çekici profil oluşturmanın ve markalar için dikkat çekici hale gelmenin tüyolarından bahsediyorduk. Bu süreçte edindiğimiz deneyimlerimizi kalıcı bir hale getirmek için bir kitapta buluşturarak alanında ilk olan bu yayını çıkartmaya karar verdik.
Okurlar “Dijital Çağın Mesleği: Nasıl Influencer Olunur?” kitabınızda ne gibi bilgiler bulabilecek?
Kitabımızı oluştururken iki temel hedef kitle belirledik: Birinci bölüm sosyal medya hesabını etkin olarak kullanan ve influencer (YouTuber, Instagrammer, Gamer) olmak isteyen kişilere yönelik tüyoları içeriyor. İkinci bölüm ise marka ve ajanslar için influencer pazarlaması iletişim stratejisi oluşturmanın yolları, başarılı influencer kampanyasının adımları ile süreç içerisinde yapılan hatalar gibi başlıkları içeriyor. Kitabımızda tüm bunların yanında 30’u aşkın başarılı influencer ile Dr. Fatoş Karahasan, İsmail Hakkı Polat ve Alemşah Öztürk gibi profesyoneller de farklı bakış açılarıyla yer alıyor.
Kitabınızda influencer’lığın yol haritasından bahsediyorsunuz. Bunu açabilir misiniz?
Sosyal medyada içerik üreticisi olarak ‘’etki yaratmak’’ ve bununla birlikte, bu yarı profesyonel bu çabadan bir başarı hikâyesi yaratmak sanıldığı kadar kolay değil. Her şeyden önce bunun uzun ve emek gerektiren bir süreç içerisinde gerçekleşeceğini bilmek gerekiyor. Ayrıca diğer yandan her emek verenin de karşılığını yüzde yüz alacağı yani başarılı bir influencer olacağının da garantisi yok.
Influencer olma sürecine başlarken öncelikle içeriklerin (görsel, video, metin) ilgi çekici, özgün ve merak uyandırıcı olması gerekiyor. Burada şüphesiz yeteneğin rolü yadsınamaz. Paylaşımların sosyal medyanın dinamiklerine uygun bir şekilde (doğru mecra, doğru zaman) yapılması da çok kritik bir konu. Samimi bir şekilde paylaşılan özgün içerikler zamanla kitlelerin ilgisini çekerek sosyal medyada kendisinden konuşturmayı başarıyor diyebiliriz.
Influencer olma hayaliyle yola çıkıp başarısız olanların yaptıkları hatalar nelerdir? Bu insanlar neyi yanlış yapıyor?
Başlıklar halinde belirtmek gerekirse influencer olma yolunda en sık yapılan hataları aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.
• Hızlı sonuç beklentisi
• Marka işbirliği yapmakta acele etmek
• Kendini tekrarlamak
• Yenilikleri takip etmemek
• Paylaşımın dozunu kaçırmak
Kitapta yer verdiğiniz influencer’lar arasında sizce hikâyesi en ilginç olan hangisi?
Aslında her influencer’ın bu yolda farklı bir hikâyesi oluyor. Kitapta da her influencer kendi yolcuğunu anlatıyor. Örneğin @kuklasureyya hesabıyla tanınan influencer’ımız yüzbinlerce kişi tarafından takip edilen bir kuklanın gözünden seyahat, kültür sanat aktiviteleri ve şehir hayatı gibi konu başlıklarını işliyor. Kukla Süreyya hesabıyla tanıdığımız influencer bugün ilk kitabını yayımlayan bir yazar.
Bu işin bir de marka tarafı var. Markalara influencer seçiminde neler tavsiye edersiniz?
Influencer seçiminde en çok yapılan hata influencer’ı öncelikli olarak takipçi sayısı üzerinden değerlendirmek oluyor. Marka işbirliklerinde bize göre öncelikli olabilecek kriterler; influencer’ın içerik kalitesi, etkileşimi ve seslendiği kitle profili oluyor.
Diğer bir önemli nokta ise içerik üretme sürecinden influencer’ın oluşturduğu özgün, dikkat çekici ve en önemlisi profili ve söylemleriyle uygun olabilecek içeriklere marka tarafından çok fazla müdahale edilmesi. Bu durumda doğru infuencer – marka eşleşmesi yapılmış olsa bile kampanya sonunda ideal etkileşim oranından uzaklaşılarak nispeten daha düşük bir etkileşim alınabiliyor. Önerimiz detaylı brief’in influencer ajansına iletilmesi sonrasında içerik oluşturma sürecinde hem ajans hem de influencer’a daha çok alan tanımak yönünde. Unutmamamız gerekir ki, sosyal medya kanalları ilan sayfası değildir.
Sizce influencer’lığın geleceğinde ne var? Bu geçici bir trend mi yoksa influencer sayısı artacak mı? Bunu etkileyen sebepler nelerdir?
İlgi çekici ve kaliteli içerik her dönemde trend olacak. Dolayısıyla mecralar, iletişim kanalları değişebilir, içerik form değiştirebilir ancak her dönem var olmaya devam edecektir. İçerik üreticileri de bu dönüşüme ayak uydurarak farklı mecralarda kitleleri etkileyerek influencer olmaya devam edecektir. Örneğin geçtiğimiz yıllarca çok popüler olan Vine uygulması kapandı ancak Vine’la tanıştığımız influencer’lar şu an farklı mecraların influencer’ları olarak konumlandı diyebiliriz.
Yorumlar