Dijital dünyaya yönelik önemli raporlarıyla bilinen TNS, tüm dünyada internet kullanıcılarının nabzını tuttu. 50 ülkede 55 bin internet kullanıcısıyla yapılan “Connected Life 2014” araştırmasında çarpıcı sonuçlar ortaya çıktı.
Dijital ortamın hayatımıza etkisi
Tüketicilerin dijital ortamda birbirleriyle ve markalarla nerede ve nasıl etkileştiklerini ortaya çıkaran araştırma, “Gitgide büyüyen dijital ortam medya alışkanlıklarını nasıl etkiliyor? Tüketiciler neden ve ne şekilde markalar ile bağlantı kuruyor? Markalar ve kategoriler için satın almaya giden yolda dijitalin etkisi ne,” gibi sorulara yanıt aradı.
Akıllı telefona bayıldık, tablete yeni yeni alışıyoruz
Türk internet kullanıcılarının üçte ikisine yakını akıllı cep telefonuna sahip. Bu oranın dünya geneline çok yakın olduğu görülüyor. Laptop sahipliğinde ise yüzde 54’le, dünya genelinin üzerindeyiz. Ancak tablet kullanımı sadece yüzde 13’te kalıyor.
TV izlerken ‘cep’le oynuyoruz
Araştırmanın sonuçlarına göre, “Screen stacking” yani aynı anda birden fazla teknolojik cihaz kullanımı bir fenomen haline geliyor. Türkler’in neredeyse yarısı, TV izlerken aynı anda farklı bir cihaz kullanıyor. TV seyrederken aynı zamanda telefonlarımızdan en çok sosyal ağlara erişiyor ve oyun oynuyoruz.
İnternet kullanımımız sabah ve öğleden sonraları yoğunlaşıyor. Akşam saatlerinde ise TV izlemekten vazgeçemiyoruz. Özellikle yemek saatlerinde yüzde 79’umuz tüm dikkatini TV’ye veriyor.
Online alışveriş oranı düşük
Online alışveriş yerleşmeye başlasa da henüz çok güvenilmediği ortaya çıkıyor. Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 18’i internetten alışveriş yapıyor. Türkiye’nin internette alışveriş konusunda İngiltere ve Almanya gibi gelişmiş ülkelerden çok daha geride olduğu görünüyor.
Markalarla iletişimi seviyoruz
Sosyal ağlarda markalarla iletişime geçmeyi seviyoruz. Türk internet kullanıcılarının yüzde 43’ü sosyal ağlarda markaların sosyal medya sayfalarını beğeniyor, takip ediyor ve markalar hakkında yorum yapıyor.
İnternet kullanıcıları dijital dünyada farklı davranışlar sergiliyor
Connected Life araştırması, internet kullanıcılarını dijital cihaz kullanımı ve sosyal medyadaki aktifliğine göre segmente ediyor. İnternet kullanıcılarının önemli bir kısmı hem dijital hem de sosyal medyada aktif, marka kararını bu mecraların etkisinde kalarak alan, gün içerisinde farklı cihazlar arasında bölünen “liderler” segmentini oluştururken; bunun aksine yine önemli bir kısmı geleneksel medyanın etkisinde olan ve karar aşamalarına dijitali dahil etmeyen “fonksiyoneller” segmentini oluşturuyor.
Diğer segmentlere bakıldığında, Türkiye’deki internet kullanıcılarının bir kısmı da diğerlerine oranla daha yüksek gelirli, daha genç, daha çok cihaz sahibi ve erkek nüfus yoğunluklu olan “gözlemci” olarak sınıflandırılmış. “Connector” adlı grup ise daha düşük gelirli, sosyal medyada aktif olsa da dijital cihazlarla etkileşimi daha az olan kesimden meydana geliyor.
‘Günde 5 saat dijitaliz’ yazısı Digital Age Ekim 2014 sayısında yer alıyor.
Fotoğraf: Shutter Stock
Yorumlar