British Council’ın Next Generation Türkiye araştırmasında Türk gençlerinin televizyon, internet ve sosyal medya kullanımına yönelik veriler de yer alıyor. Buna göre, gençlerin yüzde 90’ı her gün televizyon izliyor. En çok televizyon izleyen gençler ise aileleriyle birlikte yaşayanlar ve evli olanlar. Televizyonun, öğrencilerin ve tek başına yaşayan bekar gençlerin kayda değer bir kısmının (sırasıyla yüzde 24 ve yüzde 27) hayatında hiç yeri yoksa da, TV izlemenin tüm genç kategorilerinde sıklıkla tercih edilen bir aktivite olduğu görülüyor. Öte yandan, gençlerle yapılan görüşmeler gençlerin televizyon izlemeyi tek başına bir aktivite olarak görmediğini, çoğu için televizyonun yalnızca arka planda çalıştığını gösterdi. Aileleriyle yaşayan gençler, evde televizyonu hep açık olduğu için izlediklerini ve bunun, aileleriyle vakit geçirmenin bir yolu olduğunu açıklıyor. Çoğu genç televizyon izlerken tabletleri ve cep telefonlarıyla meşgul oluyor; haberleri, filmleri ve dizileri televizyondan değil, internetten takip ediyorlar. Farklı toplumsal kesimlerden gelen gençler, gündelik aktivitelerinden birinin internetten -özellikle yabancı- dizi izlemek olduğunu belirtiyor. Televizyon izlemek, Türkiye’deki tüm grupların hâlâ tercih ettiği yaygın bir aktivite olsa da gençlerin televizyonu algılama biçiminin, önceki nesillerin algılayış biçiminden belirgin şekilde farklı olduğu anlaşılıyor. Bu, gençlerin bir yandan aileleriyle aralarında bir köprü kurarken ve televizyon izlemek gibi geleneksel bir aktivite sırasında iletişimlerini sürdürürken, bir yandan da asıl tercih ettikleri aktiviteleri yapabilme ihtiyaçlarının bir göstergesi.
Gençler sosyal medya tercihi: Instagram
Türkiye İstatistik Enstitüsü’nün verilerine göre en yüksek internet kullanımı oranı (yüzde 84) 16-24 yaş grubuna ait ve bu grubu 25-34 yaş aralığındakiler (yüzde 79) takip ediyor. Gençlerin yüzde 97’si her gün WhatsApp ve sosyal medyada sohbet ederek, yüzde 95’i ise yine her gün sosyal medya gönderilerini takip ederek vakit geçiriyor. Instagram, gençlerin yüzde 29’u tarafından en çok kullandıkları üç sosyal medya kanalından biri olarak anılıyor. Instagram’ı yüzde 27 ile WhatsApp, yüzde 26 ile Facebook takip ediyor. Gençler, sosyal medyanın kendileri için değerli ve faydalı olduğunu düşünüyor. Tüm gençlerin yüzde 67’si, sosyal medyanın dünyaya açılan bir pencere sağladığını ve güncel gelişmelere dair farkındalığı artırdığını düşünüyor. Gençlerin yarısından azı (yüzde 46’sı), kutuplaştırıcı etkilerinden dolayı sosyal medyayı eleştiriyor.
En sık eleştirilen sosyal medya platform: Twitter
Görüşmeler, kutuplaştırıcı yönü nedeniyle en sık eleştirilen sosyal medya platformunun Twitter olduğunu ortaya koyuyor. Twitter kullanıcılarıyla yapılan kapsamlı bir çalışma, gençlerin yalnızca kendileriyle aynı düşünceleri paylaşan kişilerle etkileşim kurduğu Twitter’daki “yankı odası” etkisini tanımlıyor. Buna göre, sürekli olarak aynı fikirler dile getiriliyor ve bu kapalı çevrede düşüncelerin esnetilmesi zorlaşıyor. Gençlerin çoğu sosyal medya etkileşimlerinde çatışmadan kaçınmaya özen gösteriyor. Hatta Facebook ve Twitter hesaplarını siyasi içeriklerden dolayı kapattıklarını bile söylüyorlar. Esas itibarıyla görsel bir platform olan Instagram’ın gençlerin en çok kullandığı platform olması, gençlerin gerilime neden olabilecek tartışmalı ve siyasî içerikten uzak durmayı tercih ettiklerini gösteriyor.
Gençler sosyal medyada siyaset yerine meslekî içerikleri takip ediyor
Gençler sosyal medyada siyaset konuşulmasından hoşlanmasa da meslekî konularla ilgili içerikleri seviyor, bu alandaki güncel gelişmelerden haberdar olmak için pek çok kanal kullanıyorlar. Neredeyse tüm gençler gelecek planlarıyla bir şekilde ilişkili olan gönderileri inceliyor, hesapları takip ediyor. Sosyal medya, gençlere ilgilendikleri alanlara dair tüm dünyadan ilham verici örnekler göstererek gençlerin daha iyi bir gelecek kurma hayallerini destekliyor. Böylece gençleri, kendilerini geliştirmeleri için teşvik ediyor, hobilerinin gelecek planlarına nasıl katkı sağlayacağını öğrenmelerini sağlıyor.
Global bir araştırma serisi olan Next Generation, gençlerin tüm dünyadaki sosyal, siyasal ve ekonomik değişikliklerden nasıl etkilendiklerini ve tepki verdiklerini anlamayı hedefliyor. Bu araştırma için 1 Mart – 10 Nisan 2017 tarihleri arasında, 12 şehirde, yaşları 18 ve 30 arasında değişen 2.524 kişinin oluşturduğu bir grupla Türkiye temsili bir anket çalışması yapıldı. 18 Mayıs – 23 Haziran 2017 tarihleri arasında İstanbul, Kayseri, Konya ve Diyarbakır’da, farklı toplumsal kesimlerden gelen 93 genç ile görüşmeler gerçekleştirildi. Araştırma Yaşama Dair Vakıf (YADA) ve Gelecek Daha Net (GDN) Gençlik Platformu işbirlikleriyle yürütüldü.
Yorumlar