Moskova’nın akıllı şehir stratejisini açıklayabilir misiniz? Neleri göz önünde bulunduruyorsunuz?
Dünyanın her şehrinde, şehir yetkilileri için özel vizyonu ve özel stratejik yaklaşımı şekillendiren kendine özgü özellikleri, fırsatları ve zorlukları var.
Vizyonumuz, Moskovalılara şehir olarak hizmet (city-as-a-service) anlayışını sunmak. Bu hem vatandaşlar hem de işletmeler için bir şehirle mümkün olan en iyi etkileşim deneyimine sahip olmak anlamına geliyor. Uygulamalarının ardındaki temel ilke, şehir sakinleriyle sürekli bir diyalog kurmak ve onları karar verme süreçlerine dâhil etmek. Aynı zamanda yaptığımız kararların verimliliğini artırmak için veri odaklı bir strateji uyguluyoruz.
Moskovalıların akıllı şehir çözümlerine gösterdikleri tepkiler nasıl? Nasıl geribildirimler alıyorsunuz?
Daha önce de belirttiğim gibi, herhangi bir akıllı çözüm uygulamasının çekirdeği şehir sakinidir. Geçtiğimiz altı yılda Moskova, devlet hizmetlerinin haftada yedi gün sabah 8’den akşam 8’e, hafta sonları olmaksızın verildiği tek şehir oldu. Çevrimdışı merkezlerim “Belgelerim” (My Documents) dünyadaki en kısa kuyruklara sahiptir- üç dakikadan fazla beklenmiyor. Diğer ülkelerde bu süre 5 ila 27,5 dakika arasında değişiyor. Dijital hizmetler ise 7/24 sağlanıyor. Bu yüzden vatandaşlarımızdan olumlu geribildirim alıyoruz. Moskova’da yaşayanların yüzde 95’i elektronik ortamda aldıkları kamu hizmetlerinden ve ayrıca Belgelerim hizmetlerinden memnun. Vatandaşlardan olumlu bir geri bildirim almak için bir başka önemli şey de, onları karar verme sürecine dâhil etmek. Moskova, vatandaşların şehir yetkilileri ile iletişim kurmasına olanak tanıyan Aktif Vatandaş, Kentimiz ve Crowd.Mos.Ru gibi dijital platformlar aracılığıyla şehir yönetiminde çok sayıda noktayı içeriyor.Örneğin, Aktif Vatandaş, vatandaşların şehir yönetim kararlarını ve kentsel dönüşümünü etkilemesine izin veren bir platform. (2014’te tanıtımından bu yana 2 milyondan fazla kullanıcı ve 3 bin 500’den fazla anket). Aktif Vatandaş, politik olmayan bir e-oylama sistemi ve Moskovalılar yaşamlarını daha rahat hale getirmek için önemli şehir sorunlarına karar veriyor. Örneğin, Moskovalılar yeni toplu taşıma rotalarını seçti ve şehir merkezinde hız sınırlarını belirledi. Aktif Vatandaş anketlerinin diğer örnekleri şu şekilde: Bisiklet şeritlerinin inşası ve daha fazla genişletilmesi, yaya bölgelerinin genişletilmesi, metro ve parklarda ücretsiz Wi-Fi, parklarda sergilenen dans kursları ve müzik grupları. Vatandaşlar ayrıca yeni yüksek teknoloji ürünü metro treninin isminin yanı sıra Zaryadye Parkı için logo ve isme de oy verdiler. Moskova geçtiğimiz günlerde ayrıca vatandaşların şeffaflığı artırmalarına izin verecek şekilde tasarlanan e-oy kullanma platformunda blockchain’i uygulayan ilk şehir oldu.
Moskovalıların en çok kullandığı akıllı şehir uygulamaları nelerdir? Bilgi verebilir misiniz?
Tüm projelerimiz geniş ölçekli olduğundan ve 12 milyonluk bir şehirde yaşayan sakinlerin çoğunluğunu hedeflediğinden bu noktada öne çıkanları belirtmek zor. Bununla birlikte, MOS.RU tarafından sağlanan hizmetlerin en çok kullanılan dijital hizmeti olduğunu söyleyebiliriz. Vatandaşların MOS.RU’nun tek seferde şehir hizmetlerini almasına izin veren kişisel hesap, en popüler akıllı hizmet. Moskovalıların yüzde 75’i MOS.RU’da dijital hizmet aldığını söyleyebiliriz. Bugün bazı hizmetleri sadece çevrimiçi sağlıyoruz; örneğin artık okullarda kâğıt yok. Moskova Online Okulu, sadece çevrimiçi derslerden daha fazlası. Bu okul, öğrenciler, öğretmenler ve ebeveynler için bir araya getirilmiş bulut tabanlı eğitim ortamı. Öğretmenler ve öğrenciler için çevrimiçi ders kitaplarının, testlerin, sunumların, videoların ve ders senaryolarının toplanmış birimlerini, ödevleri ve kayıtları içeriyor. Pilot proje 2016 yılında altı devlet okulunda başladı. Bugün 773 okulu birbirine bağlayan bu e-öğrenme platformu aracılığıyla 980 bin öğrenci ve 65 bin öğretmen birbirine bağlanıyor ve 2018 yılının sonuna kadar bütün Moskova okullarına bağlanmaya kararlıyız.
Sık kullanılan bir başka proje de Moskova Birleşik Tıbbî Bilgi ve Analitik Sistemi. (UMIAS). Dünya çapında sağlık hizmetleri alanında en büyük projelerden biri olduğunu söyleyebiliriz. UMIAS, Moskova’daki 660’dan fazla klinik ve 23,6 binden fazla pratisyen hekimi birbirine bağlıyor. Sistem, yüksek teknolojili bir klinik BT sisteminden hayal bekleyebileceğiniz her şeyi sunuyor: Elektronik sağlık kayıtları bulutta depolanıyor ve yöneticiler hasta akışının gerçek zamanlı analizini, çevrimiçi randevuları, elektronik reçeteleri ve daha fazlasını görebiliyor.
Dünya Kupası’nda akıllı şehir çözümlerini nasıl kullanacaksınız? Örnekler verebilir misiniz?
Dünya Kupası, Moskova’daki akıllı şehir girişimlerimizi ilerletmek için diğer bir motivasyon unsuru. Birleştirilmiş bir video platformu oluşturmada akıllı inisiyatiflerimizin, Dünya Kupası için şehrin dört bir yanındaki Wi-Fi etkin noktalarının sayısını artırdığına inanıyoruz ve 5G pilot çalışması, etkinlik sonrasında vatandaşlara daha iyi bir yaşam deneyimi sunacak. Örneğin, Dünya Kupası sırasında telekom operatörleri ile işbirliği yapapar, Moskova ve St. Petersburg’un birkaç farklı bölgesinde 5G testi yapmayı hedefliyoruz. Bunlardan biri, seyirciler özel cihazlarda 5G özelliklerini görebilecek ve deneyebilecekler. Bunun için stadyum ve seyircilere ayrılmış özel alanlarda özel stantlar açılacak. Tabii, şu an kullanıcılar 5G sinyalini alabilen cihazlara sahip değil ama özel ekipman kendilerine verilecek. Taraftarlar ayrıca maçı farklı açılardan, örneğin kalecinin pozisyonundan, hakemden, gerçek zamanlı olarak resimler arasında geçiş yapma, sanal ve artırılmış gerçekliğin etkilerini kullanarak izleme şansına sahip olacak. 5G testlerine katılımın ziyaretçiler için ücretsiz olacağını not edelim. Ayrıca, sokak, müze, park ve stadyumlar dâhil olmak üzere Dünya Kupası için Wi-Fi altyapısını geliştireceğiz. 2018-2019’daki sayıyı artıracak projenin toplam bütçesi 830 milyon ruble (yaklaşık 14 milyon dolar).
Dünya Kupası ile ilgili çeşitli güvenlik endişeleri var. Güvenlikle ilgili ne tür dijital çözümleriniz olacak?
Her büyük olaydaki en büyük problemlerden biri, oyunları izlemek için gelen seyircilerin güvenliği. En büyük kapalı devre TV (CCTV) sistemimiz aracılığıyla güvenliği sağlamayı amaçlıyoruz. Moskova video izleme sistemi 2012 yılında başlatıldı.Kamera ağı 160 binden fazla cadde, park, eğitim kurumu, alışveriş merkezi, spor salonu toplu taşıma araçları ve tren istasyonlarına yerleştirildi.Dünya Kupası için stadyum, taraftar alanı (fan zone), ulaşım altyapısının yanı sıra otel ve alışveriş merkezlerine yayılacak olan CCTV sistemine dayalı birleşik bir video platformu oluşturmayı planlıyoruz. Bu durumda CCTV, olası suç olaylarını tahmin etmeyi ve önlemeyi mümkün kılan bir mekanizma olarak kullanılıyor.
Yorumlar