TEKNOLOJİ

Sebla Kutsal | 10.07.2017 - 10:38

Dijital omnivorların değişen ihtiyaçları

Medya analiz şirketi ComScore “dijital omnivor” diye adlandırdığı günümüz insanının gereksinimlerini, Maslow’un meşhur teorisinden yola çıkarak “Mobil İhtiyaçlar Hiyerarşisi” adı altında yeniden yorumladı.

Maslow’un ‘İhtiyaçlar Hiyerarşisi’nin mobildeki karşılığı

İnsanoğlunun günlük yaşamı mobil cihazların en çok kullanılan dijital araç haline gelmesiyle inanılmaz bir dönüşüm yaşadı. Artık biz, eski biz değiliz. Dolayısıyla ihtiyaçlarımız da bu yönde evriliyor. Abraham Maslow’un ünlü teorisi de Mobil İhtiyaçlar Hiyerarşisi’ne dönüşüyor ister istemez…

1) Fizyolojik İhtiyaçlar: İnsanın fizyolojik ihtiyaçlarının başlıca nedeni “hayatta kalmak”. Günümüzde mobilden en fazla erişim sağlanan içerikler de “hayatta kalmanın” çağımız koşullarına göre değişen anlamını karşılayanlar oluyor. Örneğin, insanoğlunun en temel gereksinimi olan beslenmenin mobildeki karşılığı olan gıda perakendesi, mobil kullanıcı sayısı en hızlı artan kategori. Fizyolojik ihtiyaçlarımızı gideren; emlak(barınma), giyim perakendesi(hayatta kalma), sağlık uygulamaları gibi kategorilerin de kullanıcılar tarafından en çok tercih edilen kategoriler olması tesadüf değil.

2) Güvenlik İhtiyacı: Mobil, modern insanın güvenlik gereksinimini de kendi yöntemleriyle karşılıyor. Mobil kullanıcılar fiziksel, finansal ve kariyer açısından kendilerini “güvene” almak için dijitalin nimetlerine başvuruyor. Bu nedenle; hava durumu, mobil bankacılık ve İK uygulamaları mobilde, fizyolojik ihtiyaçlara yönelik uygulamalardan sonra en çok ilgi gören kategoriler.

3) Sosyal İhtiyaçlar: Aidiyet, sevgi, kabul görme ve sosyal yaşam gibi gereksinimler mobilde; aşktan aile bağlantılarına, kullanıcıların sosyal ihtiyaçlarını gideren tüm platformlarda karşılık buluyor. Mobil arkadaş bulma uygulamalarının popülerliği herkesin malumu. Whatsapp, Facebook Messenger, Line, WeChat, QQ messenger gibi mesajlaşma uygulamalarının kullanımında ise, ComScore’un araştırmasına göre özellikle Avrupa, Latin Amerika ve Asya’da tam anlamıyla bir patlama yaşıyor.

4) Değer Verilme/Saygınlık İhtiyacı: Başkaları tarafından kabul edilme ve değerli görülme gereksinimi mobilde hobiler ve ilgi alanlarıyla karşılanıyor. ComScore’un araştırmasına göre, kullanıcılar mobilde geçirdiği dakikaların yüzde 20 ila 40’ını sosyal medyada harcıyor ve içerik paylaşımını profil güncellemekten çok daha fazla önemsiyor. Bunun nedeni, insanların saygınlık ihtiyacını sosyal medyadaki paylaşımlarına aldıkları beğenilerle ve olumlu yorumlarla gideriyor olması.

5) Kendini Gerçekleştirme: Bir insanın tüm potansiyelini kullanabilir hale gelmesi şeklinde açıklabilecek olan bu “en üstün” ihtiyaç, mobilde karşılığını sanat ve seyahat kategorilerinde buluyor. ComScore araştırması, kullanıcıların mobilde seyahat için harcadıkları dakikaların hızla arttığını gösteriyor. İnsanların yaratıcılığını tetikleyen fotoğraf ve müzikle ilgili uygulamaların da hem kendi hem de kullanıcı sayısı tüm dünyada yükseliyor.

Dijital-omnivorların-degisen-ihtiyaclari 2

Mobilde harcanan vaktin yüzde kaçı sosyal medyada geçiyor?

– ABD %21,4
– Birleşik Krallık %21,6
– İspanya %25,6
– İtalya %28,5
– Endonezya %32,5
– Brezilya %32,8
– Meksika %38,6

1 2