Chatbot
Yapay zekâ sayesinde öğrenen cihazların artması firmaların operasyonlarını ve pazarlama faaliyetlerini daha verimli yapmalarını sağlayacak. Bir internet sayfasına giriş yaptığınızda size mesaj yazan kişinin insan olduğunu düşündürtecek kadar gerçekçi cevaplar almaya başlayacağız. Chatbot’lara yatırımlar artacak ve müşteriyle temasta olan bazı kişiler farklı departmanlara kaydırılacak.
Canlı videolar
Sadece markalar değil bireyler de canlı video kullanarak verdikleri hizmetleri tanıtmaya başladılar ve görünen o ki, 2018 senesinde bu daha da yaygınlaşacak. İnsanların canlı video sayesinde sıfır maliyet ile kendilerini tanıtmaları, etki alanı yaratmaları ve hizmetlerini satabilmeleri markalarında buraya odaklanmasını sağladı. Özellikle Facebook ve Instagram üzerinden yapılan canlı yayınlar ürün tanıtımlarında etkili olmaya devam edecek.
Artırılmış gerçeklik
Markalar rekabette öne çıkmak tüketicilere her türlü kolaylığı sunma çabasında olmaya devam edecek. Evini boyamak isteyen kişinin boya yaptırmadan o rengin nasıl göründüğünü bilgisayar üzerinden bakmak isteyen, makyaj yapmadan sanki yapmış gibi bunu yüzünde görmek isteyen ve buna benzer deneyimleri yaşamak isteyenler oldukça artırılmış gerçeklik ile ilgili projeler de artmaya devam edecek.
Sanal gerçeklik
Özellikle oyun piyasası son zamanların en popüler ürünü olan sanal gerçeklik gözlükleri sayesinde inanılmaz derecede büyüyeceği belirtiliyor ama büyüme sadece bu sektörle kalmayacak. Arazi satmak isteyen bir emlakçı bile artık müşterilerini ofisinde çay ile ağırlarken görüntü izletip satışlarını artırabilecek, kısacası görüntünün anlamlı olduğu her yerde sanal gerçeklik olacak.
Bitcoin
Herkes bu konuyla alakalı farklı yorumlar yapıyor: Kimisi, “Geri dönüş oranları çok yüksek, yatırım yapın” derken kimisi de, “Risk almayın, balon” diyor. Bu tartışmalar devam ederken bazı ülkelerde Bitcoin ile alışverişe imkân sağlayan altyapılar kuruluyor, Nasdaq borsasında bununla alakalı birtakım planlamalar yapılıyor. 2018 senesinde en sıcak takip edilmesi gereken konulardan birisi olacağına kesin gözüyle bakılıyor.
Omnichannel
Müşteri alışverişi ister fiziki mağazadan ister online kanaldan yapsın aynı seviyede hizmet almak istiyor. Ürüne istediği yerden ulaşmak ve kişiselleştirilmiş mesajlar almak isteyen tüketici mağazadan ilk alışverişini yapıyorsa bile online tarafta hatrı sayılır bir müşteriyse mağaza yetkilisi tarafından bunun ekranlarda gözükmesini ve buna göre biz hizmet almayı amaçlıyor.
Yapay zekâ ve öğrenen makineler
Makineler de insanlar gibi her gün yeni bir şey öğreniyor, bunları sistemlerine işliyor ve biriktiriyor. Bu ister bir chatbots olsun, isterse robot, isterse bir yazılım, sonuçta mantık hep aynı, ortada oluşan büyük data anlamlı hale getiriliyor ve aksiyon alınıyor. Markalar tüketicilere en uygun kampanyaları sunmak için yapay zekâdan fazlasıyla faydalanacaklar.
Influencer marketing
Takipçi sayısı fazla olduğundan reklam yaptırılan, ürün paylaştırılan veya mesaj yazdırılan sosyal medya fenomenlerinin yaptıkları paylaşımlar yapılan alışverişe ve marka seçimine artık tüketici bunlara eskisi gibi rağbet göstermiyor. Bu yüzden markaların hedeflerini belirleyip markayla uyumlu kişilerle çalışması ve en fazla geri dönüş oranı sağlayacak çözümler peşinde koşması bekleniyor.
Online eğitim
Dönüşümün bu kadar hızlı ilerlediği günümüzde neredeyse her gün yeni bir konu başlığı ile karşılaşıyoruz. Bunlarla alakalı en güncel bilgileri öğrenmek için makale okumak yeterli olsa da uzun vadede konuyla alakalı bilgili kişilerden eğitim almak gerekebiliyor. Online eğitim sayesinde dünyanın her yerinden en popüler insanların bile videolarına uygun bütçelerle ulaşma şansı var ve 2018’de bununla alakalı birçok yatırımın olacağı tahmin ediliyor.
YouTube
Her ne kadar video tüketimi artıyor olsa da en fazla izlenilen videolarda futbol maçı, şarkı veya dizi görüyoruz. Bu mecraya markaların yaptıkları yatırımlar sonrasında 2018’de videolar daha da yükselişte olacak ancak burada tüketiciler ile etkileşimin nasıl artırılacağı üzerine kafa yorulacak. Cevaplanması gereken en mühim soru ise ilk 3 saniyede tüketicinin ilgisini nasıl çekeriz olacak.
Kişiselleştirme – mobil pazarlama – izinli pazarlama
Kişiselleştirme 2018’de her zamankinden daha önemli olacak, mobilin önlenemez yükselişi devam edecek ve özellikle Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’ndan dolayı markalar müşteri verileri konusunda daha titiz davranıp izinli pazarlama konusuna dikkat edecek.
Murat Erdör – Dijital Dönüşüm Danışmanı
Yorumlar