Skip to main content

Bu ayki kapağında “Blockchain” kavramını ele alan Digital Age Kasım sayısı raflarda….

Sektör için odadaki yeni fil: Blockchain

Tartışmasız son dönemin en popüler konusu Bitcoin ve diğer kripto paralar. Nasıl olmasın ki? Bu yazıyı kaleme aldığım dakikalarda değeri 6 bin doları geçen Bitcoin, belki siz okurken 7 bini geçmiş olacak. Ya da tam tersi düşecek. 8 yıl önce USD karşılığının sadece 0,003 dolar olduğunu düşündüğümüzde yarınının ne olacağı hakkında kimsenin en ufak bir fikrinin olmaması son derece normal. İşin bu tarafından baktığımızda mevzunun Bitcoin, Ethereum, Dashcoin ya da bugün henüz ICO’su yapılmamış X bir sanal para olmadığını görebiliyoruz. Bunlar gelip geçici. Asıl mesele ekonominin yeni gücü olan bu paraların üzerinde çalıştığı teknolojinin ta kendisi, yani Blockchain teknolojisi. 2008’de Satoshi Nakamoto isimli kim olduğu henüz çözülememiş biri ya da birileri tarafından hayatımıza dâhil edilen bu kavram bireysel ve kurumsal hayat ile iş yapış şeklimizi tüm açılardan etkileme potansiyeli olan bir trend. Basitçe tanımlarsak, birbirini tanımayan insanların merkezî yapılara ihtiyaç duymaksızın değer takası yapabilecekleri, manipüle edilemez teknolojik bir altyapının kullandığı bir platform Blockchain. İş süreçlerine hız yanında, şeffaflık ve güven de katan bu teknoloji sadece finansal sistemleri değil sigortacılıktan müziğe, enerjiden güvenliğe aklınıza gelebilecek tüm sektörleri etkileyecek. Dünyanın önemli firmaları ve inovasyon konusunda öncü devletleri Blockchain üzerine ciddi mesai harcamaya çok önce başladılar. Örneğin Rusya, bankacılık işlemleri için kendi Blockchain platformunu geliştiriyor. İsviçre ve Kanada gibi ülkelerde bu konuda sıcak gelişmeler var. Diğer yandan geçtiğimiz ayının sonuna doğru Mastercard kendi blok zinciri altyapısını dışarıya açtığını duyurdu. IBM aylar önce Blockchain’i bir servis olarak sunmaya başlayacağını açıklamıştı. Bu konudaki örneklerin sayısı yakın zaman içinde ciddi bir şekilde artacak. Çünkü gelecek burada, Blockchain’de. İzleyip göreceğiz diyemeyeceğimiz kadar hayati derecede önemli, seyirci kalmadan ülke olarak bu meselenin bir tarafından tutmanın çok büyük bir fırsat olduğunun altını çizmeliyim.

Digital Age Kasım sayısı çıktı!



Türkiye Blockchain konuşmaya başladı

Neyse ki, benim gibi düşünenlerin sayısında son dönemde ciddi bir artış söz konusu. Bunun en büyük kanıtı birkaç aydır farklı platformlar tarafından organize edilen irili ufaklı Blockchain odaklı etkinlikler. Geçtiğimiz ay Boğaziçi Üniversitesi tarafından düzenlenen Blockchain Summit 2017 ve Fintech platformu KOOP’un desteğiyle gerçekleşen Blockchain& ICO Fest’17 bunlar içerisinde öne çıkanlar oldu. Bunlar güzel gelişmeler, eminim devamı da gelecektir. Öte yandan Türkiye’de bankalar seviyesinde Blockchain teknolojisini daha iyi anlamaya yönelik kavram kanıtlama çalışmaları son dönemde hız kazanmış durumda. Blockchain teknolojisinin kullanım senaryolarını incelediğimizde özellikle kurumsal kullanımlarda bir iş ağ yapısına ihtiyaç duyulduğu görülüyor. Bu da bir işbirliğini zorunlu hale getiriyor. Bu birliktelik sadece bankalarla ve özel sektörün diğer kurumlarıyla sınırlı kalmamalı, denetleyici ve yasa yapıcı kurumları da içine almalı. Bu noktada devlete ciddi sorumluluklar düşüyor. Son dönemlerde bu konudaki belki de en güzel haber Blockchain için Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından, bu alanı daha iyi anlamak ve anlamlandırmak için kurulan çalışma grubu. Biz de bu konuda yayın olarak farkındalığı artırmak adına üzerimize düşeni yapıp, Blockchain konusuna kafa yoran önemli isimlerle bir araya geldik ve bu ayki kapak dosyamız için bir yuvarlak masa toplantısı gerçekleştirdik. Toplantı tartıştığımız çok temel bazı argümanlardan dolayı henüz yolun çok başında olduğumuzu işaret etse de, iyi haber iş dünyasında farklı farklı sektörlerin bu teknolojinin gelecek açısından öneminin farkında olduğu. Sektörün geneli için ise Blockchain trend bir teknoloji olarak odadaki yeni fil yalnızca.

Bu ayın dergide öne çıkan diğer başlıkları ise şöyle; geri sayımın başladığı yılın en ilham verici etkinliği “Brand Week Istanbul’da dijital odaklı öne çıkacak konu ve konuşmacılar”, “E-ticarette büyüyen model: Kutu aboneliği”, son dönemde zihnimizi yoran konulardan “Fenomenden gazeteci olur mu?”.
Keyifli okumalar…