Hayatımızın artık her alanında hâkimiyetini hissettiğimiz dijital dönüşümün etkisiyle tüm yaşam tarzımız değişiyor. Buna bağlı olarak tüketici davranışlarında da hızlı bir dönüşüme şahit oluyoruz. Vakti giderek azalan günümüz insanı, dilediği hizmetlere daha kolay ve hızlı ulaşmayı talep ediyor. Mobil bankacılıktan online TV platformlarına kadar yeni nesil iş modelleri de teknolojinin sağladığı imkanları kullanarak bu talebe yanıt veriyor. ‘Rahatlık ekonomisi’ adı verilen bu ekosistemin yarattığı dönüşümü görmezden gelmek artık zor.
Türkiye de bu dönüşüme en hızlı adapte olan ülkelerden. Burada genç nüfus oranının yüksek oluşu da önemli bir etken. Ülke olarak, değişen teknolojilere hızla adapte olabiliyor, bir ürün veya hizmeti en kolay, en uygun ve en hızlı şekilde temin edebileceğimiz iş modellerini çabucak özümsüyoruz.
Peki yeni nesil aktörü olduğu rahatlık ekonomisinin en önemli oyuncuları olarak kimleri görüyor? Hangi dijital araçları kendi konforlarını sağlama adına daha fazla tercih ediyor? Twentify her geçen gün büyüyen dijital odaklı rahatlık ekonomisini Digital Age için sorguladı.
Vazgeçilemeyen üç uygulama: Bankacılık, mesajlaşma ve alışveriş
600 kişinin katılımı ile gerçekleşen araştırmada katılımcıların yüzde 89’u yeni mobil teknolojilerin hayatlarına rahatlık ve konfor getirdiğini düşünüyor. Araştırmaya göre katılımcıların birçoğu aileye ve sosyalleşmeye vakit ayırmayı, mobil uygulamalarla takas ettiğini düşünmekte. Dijital platformların hayatımıza getirdiği rahatlığı alt kırılımları ile sorguladığımızda kullanıcılar için vazgeçilmez olan üç dijital platform şöyle; yüzde 65 ile bankacılık ve ödeme uygulamaları, yüzde 61 ile mobil mesajlaşma ve sosyal medya ve yüzde 36 ile online alışveriş uygulamaları. Kullanıcıların olmasa da olur gördükleri platformlar ise sırasıyla; yüzde 63 online dating, yüzde 56 ile mobil taksi ve yüzde 39 ile sağlık, beslenme ve fitness uygulamaları.
Kullanıcı en çok online alışverişte para harcıyor
Kullanıcılar hayatlarına rahatlık getiren dijital platformlar içerisinde en fazla şu üçüne vakit ayırıyor: Yüzde 67 ile mobil mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları, yüzde 52 ile bankacılık ve ödeme uygulamaları ve yüzde 39 ile dijital eğlence platformları. Kullanıcıların en çok para harcadığı online platformlara baktığımızda karşımıza; yüzde 67 ile online alışveriş, yüzde 42 ile online yeme-içme ve yüzde 27 ile dijital eğlence platformları çıkıyor. Katılımcıların yüzde 26’sı hayatlarını kolaylaştırmak için kullandıkları teknolojilere 0-500 TL bir harcama yaparken, yüzde 27’lik bir kesimin yaptığı ortalama harcama 500-1000 TL arası.
Hangi platform deneyim açısından diğerlerine göre daha konforlu?
Online alışveriş(%)
Trendyol, 29
Hepsiburada, 24
N11, 14
Gittigidiyor, 12
Sahibinden, 10
Mobil bankacılık (%)
Garanti BBVA Mobil, 20
Enpara, 15
Ziraat Mobil, 17
İş Cep, 11
Yapı Kredi, 11
Mobil Ödeme (%)
BKM Express, 14
Fast Pay, 14
Yapı Kredi Cüzdan, 13
Maximum Mobil, 12
Papara, 3
Online yeme-içme (%)
Yemeksepeti, 72
Getir, 6
Tıklagelsin, 2
Glovo, 1
Banabi, 1
Online TV ve dijital yayın (%)
Netflix, 50
Turkcell TV+, 11
Tivibu, 6
Puhu TV, 6
Blu TV, 4
Online Müzik (%)
Spotify 41
Fizy 25
Apple Music 6
Muud Müzik 3
Deezer 2
Kategori Bağımsız (%)
WhatsApp 27
Instagram 20
Yemeksepeti 20
Netflix 15
Trendyol 14
Dijital platformlar vaktimizi alsa da hayatımıza kattığı konfor vazgeçilmez
Cemre Akpınar, Research Partner, Twentify
Her geçen gün teknolojinin hayatlarımızda yarattığı rahatlığı ve konforu yeni bir gelişme ile daha fazla hissediyoruz. Özellikle mobil teknolojinin sunduğu faydalarla, zaman üzerinden ticaret yapıyoruz adeta. Vaktimizi aldığı bir gerçek; fakat hayata konfor kattığı da kaçınılmaz bir gerçek. Bu konfor en çok da mobil mesajlaşma, sosyal medya uygulamalarında ve dijital bankacılık uygulamalarında hissediliyor. Aslında bazı durumlarda mobil teknoloji bizden çaldığı vakti, saatlerce bir bankanın sırasında bizi bekletmeyerek geri vermiş oluyor. İnsanların geneli ailesine, sosyal çevresine vakit ayıramamaktan yakınıyor; ama bunun sebebi sosyalleşme ihtiyacının zaten sosyal medya ve/veya mobil uygulamalar üzerinden giderilmesi oluyor. Mobil teknolojinin vaktimizi çaldığından şikayet ederken, bir yandan da onun sağladığı konforun ve eğlencenin esiri haline gelmiş durumdayız. Bu da aslında tüketicilerin mobil teknolojiyi neden vazgeçilmez olarak gördüğü diğer bir nokta ile alakalı; genel olarak bilgiye erişim imkanının sağlanması. Sosyal medyanın da bilgi almak için kullanılan bir platform olduğunu düşünürsek, sadece iletişimde değil, haber alma ve yeni şeyler öğrenmek için de mobil teknolojilerin sağladığı rahatlık bizim için vazgeçilmez oluyor.
Yorumlar