Kısaca omnibus’un ne anlama geldiğini açıklayarak başlayalım: Omnibus, farklı fakat birbiriyle ilintili soruların bir araya toplanması anlamında kullanılan uluslararası pazar terminolojisi içinde yer alan bir terim. TNS, tüketici omnibus araştırmalarını, Mart 1984’den bu yana gerçekleştiriyor ve 1990 yılı başından beri farklı tüketici gruplarının hedef alındığı sektörel omnibus araştırmalarını yürütüyor. TNS, ilk olarak 1996 yılı Kasım ayında TEENER’S TREND olarak başlattığı ve şu anda da Kids & Teens Tracking olarak sürdürdüğü araştırmada, Türkiye kent nüfusunun yaklaşık dörtte birini oluşturan 8-24 yaş grubundaki çocuk ve gençlik segmentini hedef alıyor.
TNS Global Türkiye’nin Kadın Omnibus 2013 raporunda internet kullanım alışkanlıklarına baktığımızda 8-24 yaş arası 5 ildeki kentli çocuk ve genç nüfusunun yüzde 91’inin internet kullandığını görüyoruz. 12-14 ve 15-17 yaş grubunda, internet kullanım oranı yüzde 96 ile zirveye çıkıyor. Çalışmada Türk çocuk ve gençlerinin internete ne amaçla girdiğine de yer veriliyor. Buna göre, ülkemiz genç ve çocukları internette yüzde 57 oranında sosyal paylaşım sitelerini takip etmek için giriyor. Bunu yüzde 39 ile ders veya iş için araştırma ve yüzde 32 ile sohbet (chat) siteleri takip ediyor. Raporda dikkat çeken diğer veri ise online alışveriş alışkanlıkları. Internet kullanan genç ve çocukların yüzde 42’si internetten herhangi bir ürün almamış ve almayı da düşünmüyor.
Türk gençleri en sık Facebook’u ziyaret ediyor
Buna karşılık yüzde 15’lik bir kesim internetten alışveriş yapmamasına rağmen önümüzdeki 6 ay içerisinde yapmayı planlıyor. İnternetten alışveriş yapanların oranı ise yüzde 43 seviyesinde görülüyor. İnternet kullanan genç ve çocuklar haftada ortalama 15 saat internete girerken yüzde 83’ü evden, yüzde 53’ü cepten ve yüzde 12’si arkadaş veya yakının evinden nternete bağlanıyor. Burada yüzde 53’lük bölümün mobil telefondan internete giriyor olması dikkat çekici bir veri olarak karşımıza çıkıyor.
TNS Global Türkiye’nin Kids&Teens Tracking 2013 başlıklı çalışmasının merak edilen noktalarından biri de, genç ve çocukların en sık hangi siteleri ziyaret ettiği. Facebook, Türk genç ve çocuklarının favori sitesi ve yüzde 74,1 ile ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada ise yüzde 4,7 ile Google geliyor.
Araştırmanın metodolojisi
TNS Global Türkiye, Kids&Teen Tracking araştırmasını 14 Kasım 2013 – 31 Aralık 2013 tarihleri arasında gerçekleştirdi. Kantitatif araştırma CAPI metodu (bilgisayar destekli yüz yüze anket) ile yapılan çalışmada görüşmeler kota örneklemesi yöntemi ile hanelerde, sokak ve kafelerde yürütüldü. Araştırma toplam 816 çocuk ve genç ile gerçekleştirildi. Çalışmaya 8-24 yaş arası AB – C1 -C2 sosyal sınıf mensubu İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara ve Adana’nın kent kesiminde yaşayan gençler dâhil edildi.
TNS Global Türkiye’nin gerçekleştirdiği araştırma, Digital Age Nisan 2014 sayısında yer alıyor.
Yorumlar